lördag 28 februari 2015

Mera upptäcksresande

Även denna helg togs det en dag ledigt för att fara runt och kolla på gamla grejer.
Här är en avkapad T-Fordsmotor, som blivit en tvåcylindrig inombordare.

6 kommentarer:

Lester Boré sa...

Hälften så lång men dubbelt så tuff.

Göran sa...

Är det en Pro Stock motor? Den ha ju Lenco låda.

Stellan sa...

Tidig planetlåda, konstruerad av brorsan till Lencos upphovsman. Har lär enligt uppgift vara uppvuxen på Simskäla i Vårdöarkipelagen, och hette Ernst Lenco.
Den unge Ernst hade länge förfärats över fadern Brage Lencos hårda tilläggningar vid bryggan utanför fiskartorpet "hä sprut som flis ur sudbandit då gobbin la te" och bestämde sig för att lösa problemet med att motorn inte gick att reversera en gång för alla. Lösningen blev en planetväxel som Ernst konstruerade av stål från ett gammalt ankare som flytit i land hos en släkting på Kökar.
Ernst gav sedan upp sin konstruktiva bana och gick till sjöss för att som han själv sade: int blir de nåe fjässt här på öjn ändå!

Några år senare konstruerade hans yngre bror Karl Fredrik Lenco, en sinnrikt uppbyggd planetlåda, som gick att bygga ihop fritt till det antal växlar man ansåg sig behöva. När Karl Fredrik för till byss på ett dryckeskalas så fick en amerikan syn på lådan i snipan, och insåg att den hade potential att konkurrera ut PG-lådan inom raktframrejsingen i Amerika. Givetvis blev Karl Fredrik, godtrogen som han var, lurad av amerikanen, och dog utfattig i skrumplever på sitt torp på Simskäla...

Anonym sa...

Några kapar motorer och några förlänger motorer

http://www.sweet16.se/

mvh.

S Bäckman

Anonym sa...

Schysst finish, eller har den använts som bojsänke??

Ska du polera upp den??

Undrar / C-G

Anonym sa...

Intressant och lärorikt om lencolådans historia. 😆

/ Mr Snoid.