torsdag 12 februari 2015

Ollestolen klar

Nu är oljan på, så nu får allting stå i ett tiotal veckor och härda innan det ska lackas.

Jag lovade ju Micke Kummelnäs, en lite utförligare förklaring om funktionen.
När sitsen är nedfälld så vilar den på brädet som sitter under sitsen. Den delen som sitter på andra sidan gångjärnet, åker ju upp då sitsen fälls ned, och i ända på den sitter en klots (ligger på bänken) som stödjer mot balkvägaren under sittbrunnsargen.
På så vis belastas inte gångjärnen av mina massiva 65 kilo.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Fan va bra det blir, undrar om du inte skulle dra in mer smet på båtbögeriet än hojbygge.

/ Johnny Boy

82x112 sa...

Trodde först att stolen hade någonting med ollning att göra. Men scrollade sedan runt lite och insåg att jag läst med fel betoning.
Men hade onekligen varit imponerande om du hade ollat den så där blank!

Stellan sa...

Jag tror att det skulle vara ännu svårare att ha en hyfsad timpenning på det här, än på hojbygge.
Det tar en jävla tid, om det ska bli nån finish på bitarna.

Jag hade nog också kopplat det till ollning om jag läst. Kan ju knappt läsa bibeln utan att dra egna slutsatser åt det osedliga hållet.