lördag 21 februari 2015

Våren är på väg

Idag tog jag minsann en liten hojtur.
Det var kallt som fan, och en jäkla massa rullgrus att halka runt på.

Hojåkat får nog vänta ett tag till, jag har inte lika mycket stake som Magnus Wallner. Han kör året runt med en fulldubbad Ducati.

11 kommentarer:

martin sa...

Kom att tänka på en sak, vad har du för insprutning på den där?

Stellan sa...

Link.

Fredrik Lindgren sa...

Gissar att den var skruvad till renrakad parfymerad pung idag??

martin sa...

Hur tycker du att det har fungerat att ställa in osv? Jag har eventuellt för avsikt att byta till det nästa vinter..

Stellan sa...

Fredrik, tror du jag är en tunnis;-)
martin, i ärlighetens namn så har Claus på Turbocenter mappat det, och jag har inte rört det sedan dess. Jag är livrädd för grejer som kan förintas med ett musklick...

martin sa...

En till fråga: Skruven med pungen, är det en mekanisk ventil till laddtrycksstyrning eller en elektronisk variant?

Förra frågan kanske jag ställde lite dumt, jag menade typ lirade det bra att koppla in allt och få alla saker att funka innan mappning eller var det en gruva?

Anledningen till att jag frågar är att min piggyback-variant bråkar som fan på min gamla Honda som jag byggt turbo på så jag ämnar nog byta till något fristående sen.

Stellan sa...

Pungskruven är en mekanisk ventil, som pyser av lite tryck, så att wastegaten inte öppnar lika tidigt.
Det var en jävla fars att få allt att lira! Tändspolarna var jävligast. Det tog en månad att få igång skiten, trots att jag hade erfaret folk inkopplade på fallet.
trigger till vev och kam fick svarvas av för att ge en tydligare signal, trots att den funkat ihop med Bmw:s prylar. Men det är tydligen vanligt med eftermarknads-sprut. När det väl var fixat, så mappade Claus det på en dag, och den går som en dröm överallt i registret.
jag är sjukt impad av honom, det är bara tps-styrt.

martin sa...

Jag befarar hamna i samma träsk med triggers men det kan det kanske vara värt tror jag. Inte ens map-imput alltså, det var ovanligt. Så justeringen är ett vanligt pystrim eller en kula med fjäder som håller emot?

hauge sa...

Nå, kan man lura över dig på nån bankörning till sommaren?
Har i alla fall tre startklara duccar om du inte vill köra bumse. Fast det hade vart kul att se den några varv!

Gunnar sa...

Är man inte lite blåst i huvudet om man kör fulldubbat året runt? Vad är poängen?

Stellan sa...

Martin, det är bara som en nålventil... Tror jag, jag har aldrig öppnat den. Jo, givetvis har det en MAP-sensor, men ingen luftmängdmätare. Jag rörde ihop det, bmw:s orginalsprut hade ingen MAP, det var så det var.

Hauge, Jag hoppas verkligen att jag tar mig tid till det!
Provar gärna en Ducce efter att jag vurpat Sluggern.
Hör av dig när det är dags!

Gunnar, han kan nog faktiskt ha sommardäck också, när jag tänker efter...