lördag 14 mars 2015

Dagen i korthet

Även denna helg fick jag leka "svetsare utan gränser", då Andreas kom över från Sverige och ville ha sin Gokart-ram svetsad. För att få en riktigt bra fog, så fylldes ramen med argon. Det blev både starkt och rakt, Andreas mäter med lejser på bilden.

Sen rullade vi ett kylrör till Dynastarten med ett avloppsrör i svarven. Det blev jävla bra, även om det höll på att kosta Andreas några korvar.

Jag har även rörmokat på båtmotorn, och dragit ett par stift i solen vid båthuset. Nu grillar jag gris och provkör den nya belastningsriggen till Albin, som jag nyss monterat. Det luktar lite bränt, men motorn låter fint under dellast.

23 kommentarer:

S@m sa...

Det ser spännande ut att rulla rör i svarven och hålla emot för hand!
Jag brukar köra åt andra hållet och låta röret eller vad man nu ska rulla stödja mot en bit som jag sätter i stålhållaren istället. Det funkar nog fint med en träbit till kopparrör.
Då har man fingrarna kvar när man ska svetsa / killa damen...

Olle sa...

Klockan fem i morgon bitti finsk tid så är det Formel 1 i Melbourne. Sänds direkt på allehanda kulturstationer. Får inte missas! Hela kultureliten kommer att vara klistrad vid TV:n

Stellan sa...

Olle, fem på morgonen??

Olle sa...

Formelettist är en sällsynt nobel sort av bilist.

Stellan sa...

På morgonen? frågade jag ödmjukast...

Anonym sa...

Va e de för rör du rullar runt avlopsröret? Koppar misstänker jag... Skalad prisol?!

//Philip

Stellan sa...

Philip, det är ett koppar/nickel-rör som jag fått.
korrosionsbeständigt så det står härliga till.

hauge sa...

Seriöst att svetsa ramen.
När jag var grabb (svartvita tiden) så var jag och farsan iväg och köpte en begagnad kart till mig. Efter några åkturer såg vi att ramen var sprucken. Vi tyckte att det var märkligt att det inte hade spruckit upp mer men det visade sig att det var lagat på ett högst proffsigt vis...
Ett helt kvastskaft var inslaget i ramröret, bortåt en meter långt..

Stellan sa...

Ah! Så var Dronten också reparerad.

Kotten sa...

Är vattenkylning av Dynastart vedertaget eller en ny uppfinning? Rulla magnetspole av kopparrör kanske är oprövat i sammanhanget och kanske inte spelar någon roll?

Hasse G sa...

Det var morgon som avsågs vad gäller noll-fem, passar utmärkt när man är jet-laggad och kroppen responderar på soluppgång i Tokyo.

Fritidspedagogen sa...

Länken i mitt namn behandlar feminism. - Dvs det viktigaste ämnet i världen just nu.
Klicka och låt er upplysas.

Stellan sa...

Jo, Sverige skulle visst sponsra Ukraina med feministutbildning... Det är ju känt att det är det största problemet dom har just nu.

Björn L sa...

Idag när jag besökte skolan i byn för att diskutera genusfrågor med behörig genuspedagog visade det sig att dom inte hade nån genuspedagog.

Jag kunde faktiskt inte alls hitta nån genusteori på schemat,oerhört upprörande!

Även dom könsneutrala toaletterna verkade vara dåligt skyltade.
Nu får det nog bli hemundervisning!

Men det gladde mig ändå stort att se att dom fråntagit pippis pappa hans titel!

Fredrik Lindgren sa...

Till Fritidspedagogen:
Jag läste din länk, nu blev jag rädd på riktigt.
Ska aldrig le åt ett kvinnfolk igen......

Lester Boré sa...

Fredrik.
Det spelar ingen roll hur du gör, du kommer ändå att vara en av dom onda. - Dvs ett kvinnoföraktande sexuellt rovdjur som klamrar dig fast vid jordelivet av den enkla anledningen att du vill förtrycka den kvinnliga delen av befolkningen.
Du är skyldig oavsett hur du beter dig och oavsett hur du tänker, du kan helt enkelt inte befrias från arvssynd med mindre än att du svär den feministiska eden och själv blir en del av den cancer som den feministiska rörelsen utgör. Först då är du fri från de patriarkala tankebanor som förmörkar ditt sinne.

Sålänge ultraradikala yttringar som de Fritidspedagogen rapporterar om, hyllas av media och påstått intellektuella, så kommer den normalbegåvade medborgaren aldrig att ta del av debatten. - Oavsett om man är man eller kvinna.

Lester Boré sa...

Fritidspedagogen.
Bra initiativ att visa upp vad som frodas i internets träskmarker.
Tack.

Fredrik Lindgren sa...

Tack för upplysningen Lester.
Då kan jag lugnt fortsätta att le åt kvinnsen, med lugnet i sinnet att jag redan är dömd.
Att svära mig till feminismen är inget alternativ, fastän mina armhålor matchar deras.... ;)

Förresten..... Då måste ju en smiley :) vara otroligt kränkande alltså????

Stellan sa...

:-)

Stellan sa...

"Den leende mannen kan vara sexigast, utan att du vet om det".
Ja?! Han kan även vara nazist, styckmördare, fiskare, eller en helt underbar man.

Lester Boré sa...

Jag är lite nyfiken på vad de läsare tycker, som i tidigare diskussioner gett sken av att de uppskattar eller åtminstone förstår det resonemang som Fritidspedagogen rapporterar om...?

Stellan sa...

Jo, det här är ju inget man törs prata om hemma, direkt...

Johnny sa...

Lite sent kanske men jag läste att du hade grillat lite denna dag och tänkte att du också hade koll på vilken dag det var just den 14 mars...
http://www.officialsteakandblowjobday.com/

Mvh
Blästrarn