torsdag 5 mars 2015

Missljud

Nu är chassiet hemma hos sin lycklige ägare.
Tydligen vart han inte tillräckligt missnöjd, för han vill även ha lite karossjobb utförda...

Men, nu ska jag serva bruksbilen, utöver ett byte av elsystemet så har jag ett jävla tråkigt missljud.
I ärlighetens namn, så har jag väl haft det ett tag, men inte haft tid.

På tomgång är det ett jämnt tickande som verkar komma från fördelaren. Varvar man upp så blir det ett ojämnt rasslande, från fördelaren eller kamkåpan, svårt att säga vilket...

Det verkar bara låta då motorn varvar tämligen obelastat. I landsvägsfart hörs det aldrig, men det kan ju bero på vindbruset...

Har väl varken tid eller lust att riva motorn nu, utan sparar gärna det arbetet tills jag har en egen verkstad.
Det gamla ordspråket "om den går, rör inte skiten", kanske är dumt att lita på, då det låter så här...
Men en Ford-sida går ju aldrig sönder, å andra sidan.

Dessa eminenta motorer har snedskurna drev som driver kammen, så det är inte kedjerassel.
Utöver kamdrivning så drivs endast fördelaren där framme, och den känns inte överdrivet glapp.

Vad fan kan det vara som låter?

18 kommentarer:

Stellan sa...

Lyssnade på filmen nu, och kan meddela att det låter betydligt värre på filmen än i verkligheten.

Olle sa...

Låter som om en fjäder till någon av centrifugalvikterna har lossnat?

... men det är givetvis bara en ren gissning eftersom jag bara måste gissa något.

Stellan sa...

Hmm, den kändes nog lite slapp i fördelarn...
Kollar det. Hoppas det är så enkelt!

Mats sa...

Skaffa en bra stereo.

Den löser även andra missljud.

Gunnar sa...

Jag stängde av ljudet på datorn, då försvann missljudet. Kanske kan vara ett användbart tips!

Stellan sa...

Mats, jag har ju ingen stereo! 6 volts elsystem, vettu...
Med tanke på mängden kommentarer från folk som upplevt missljud från en Ford-sida, så drar jag slutsatsen att detta är första gången sedan 1932 som något går fel med en sidåtta.

Henry Ford sa...

Japp, det stammer.

Björn sa...

Själv misstänker jag att du har köpt någon helsyntetisk motorolja. Gör ett oljebyte och fyll upp med riktigt tjockolja så skall du se att missljudet försvinner...

Koddington sa...

SAE 50 is tha shit !
Fast kanske litte trög på wintern?
fast då får du "Flejma"tråget! sånt kan du ju !!
Ingen större risk att ventilerna tar i kolvarna vid ev kamdrifts haveri ? sånt E vanligt då den moderna mäniskan tydligen tror att bilar är evighets maskiner & inte behöver servas ?? Fö hörde en dam i Jämtland som rasade VOLVON gått 28T+ mil ALLDRIG servad sen ny ! men det bar sig tydligen att byt morot ! blev billigare än vad servicen skulle kostat genom åren=)
..K..

Stellan sa...

Syntet? Nä, 20/50 mineral kör jag på.

Björn L sa...

Jag har ju som bekant en skvätt rak 70,häll i det så lär den nog bli tyst misstänker jag...

Olle sa...

Kan givetvis också vara vattenpumpslagret. Det låter inte
som ett ljud från motorn.

Stellan sa...

All kringutrustning såsom pumpar och generator har varit urkopplat, men ljudet var kvar. Har inte kollat fördelarn, då jag inte åkt till verkstan idag.
Björn, den sirapen kan man väl hälla över motorn som ljudisolering?

Kotten sa...

Koppla ur strömfördelaren och lyssna, misstänker att missljudet försvinner då.

Stellan sa...

Kotten, hur ska jag få den att starta utan fördelare?

Gunnar sa...

Jag har en skvätt olja till en Pratt & Whitney Twin Wasp. Tror det är rak 125 eller 145.

Kotten sa...

Stellan, hur som helst, inget missljud :D

Anonym sa...

Jag är nästan övertygad om att det är motorn som låter.
Stäng av och lyssna.

Tänkbart / C-G