torsdag 12 mars 2015

Putsbögeri

Fakta: Det går fortare att boxa ett chassie, bygga kryss och montera en drivlina, än att sötvattenkonvertera en båtmotor.

Plötsligt kom jag på hur dumt det var att ha med kyllimpan i motorns kylsystem. Så då fick jag svetsa igen massa kylkanaler, och svetsa in en nippel till i kylmanteln och polera upp lite fler gamla bronskopplingar.

Brons och syrafast är rätt snyggt ihop, så där annars...

13 kommentarer:

Lester Boré sa...

Stellan.
Nu ångrar jag att jag etanolkonverterade min Lloyd. - Hade jag haft huvudet på skaft och lite mer erfarenhet så skulle jag naturligtvis konverterat den till sötvatten istället eftersom det är både billigare och helt miljövänligt.
Menmen, man lär sig sina läxor.

hauge sa...

Hur var det med genus??
Putsflateri???

Stellan sa...

Lester, du gjorde rätt val. Jordens befolkning måste ha vattnet till sina wc-stolar.
Hauge, där gjorde jag bort mig, och föll in i ett patriarkat härskarmönster. Jag ber alla sär och likartsfeminister om ursäkt.

82x112 sa...

Nu förstår jag ingenting, var ska kyllimpan vara om inte i motorns kylsystem?

Informationen finns säkert någonstans men vad är det för motor du har i M egentligen? För det är väl hennes motor förmodar jag.

82x112 sa...

p.s. vad konstigt formulerad min fråga om M:s motor lät, som att jag var skeptisk på något vis. Och att den skepsismen hängde ihop med min undran kring kylsystemet. Så var det inte menat.
Jag kan inte ett skvatt om den typen av motorer och frågade därför vad den heter i en ansats att lära mig något. Inget annat.

Lester Boré sa...

Stellan.
Min undran är i linje med 82x112s...
Vill man skilja dom åt för att få så kallt vatten som möjligt både till limpan och till puffran? - Att dom inte ska ligga i serie alltså...

Nina sa...

Nä,men det är väl klart att kyllimpan skall uteslutas från gemenskapen!
Vad kommer härnäst,ska vi återinföra olika dricksvattenmojänger för färgade och vita?

Jag är oerhört upprörd och besviken,det här har onekligen varit en svart vecka för Finland!

Stellan sa...

Jo, kyllimpan ska inte få vara med! Att utesluta något så patriarkalt som en kyllimpa, ser jag inte som ett problem för mitt samvete.

Jag tänkte dessutom så här i mitt resonemang(som kanske är fel):
Värmeväxlaren byggdes ju liten för att rymmas i motorlådan, att kyla avgasröret med samma återcirkulerande vätska kan ju göra så att växlaren inte orkar med. Och då kyllimpan ändå är syrafast så tål den ju saltvatten, då verkar det ju vettigare att dra saltvattenreturen via limpan innan den evakueras via avgassystemet.

En helt egen teori, som kanske är helt kass? Men det känns rimligt...

S@m sa...

Vilken ordning går sjövattnet?
Om man släpper sjövattnet sist till limpan innan det går ut i avgaserna (om du har våta avgaser) så bör det väl inte bli några problem?
På vår pråm har vi byggt såhär: Sjövattnet först till oljekylaren, sedan till den kombinerade värmeväxlaren/limpan (yep, dom är sammanbyggda) och sist ut i avgaserna. Har funkat hur fint som helst. Sjövattnet är bara ljummet där det går in i avgasröret.
Men det är kanske så du har tänkt?

Stellan sa...

S@m, jo, i stort sett så...
Först ska sjövattnet kyla Dynastarten(dom blir satans varma), sedan växlaren och sist limpan, innan det går ut i röret. Men först hade jag inte tänkt till, så då var limpan inte separerad från motorns kylsystem och skulle således kylas via växlaren.

Vad har ni får motor? Vilken typ av växlare, och hur stor?

S@m sa...

Vi har en Leyland 50 hästar som fick ersätta en Perkins som rasade utanför Norge för några år sedan.
Jag funderade lite till på hur vi har byggt kylsystemet och det är inte riktigt som jag beskrev det.
Limpan innehåller faktiskt motor(söt)vatten. Växlarrören för saltvatten (ca.8mm) löper genom limpan. Det är gissningsvis 30-40 st ca. 35 cm långa kopparrör.
Vi har inte haft några problem med överhettning, snarare kyler det lite väl bra...
Vi har inte noterat några tendenser till kokning i limpan. Den blir inte mer än ordentligt varm under gång. Limpan är målad med epoxy och färgen sitter kvar överallt.

Stellan sa...

Så saltvattnet går i rör som omges av motorns kylvatten? Tvärtemot så som jag byggde med andra ord.

Motorras utanför Norge, låter jobbigt...

S@m sa...

Precis. Saltvatten i rören.
Det blev lite jobbigt att ta sig hem därifrån. Tur att man har segel...