fredag 24 april 2015

Nu blev det politik igen...

I en debattartikel under hösten, gick jag väl hyfsat hårt på några politiker i mina frågeställningar gällande en fråga av säkerhetspolitisk natur.

Förra helgen stötte jag ihop med en av dessa politiker, Harry Jansson, partiledare för ålands center, och det hela mynnade ut i ett lunchmöte där det skulle redas ut begepp.

I torsdags hade vi så vårat möte, och det var mycket givande. Den ursprungliga frågan lyckades vi dock inte komma överens om, då våra åsikter var nära nog motsatser till varandra.

Det positiva man kan se med det, är att han i alla fall inte vände kappan efter vinden. Vilket glädjer mig, särskilt då han gav intrycket av att ha sunda värderingar i några av mina andra hjärtefrågor.
Och jag mådde bättre efter mötet än vad jag gjort på ett tag, politik har ju en stark inverkan på mig.

Just denne partiledare är i lite blåsväder just nu, då han retat upp några socialdemokrater. Hur mycket skuld han har i det har jag ingen åsikt om, då jag helt enkelt inte har tillräckligt med bakgrundsinformation i den ena frågan.

Den andra frågan gäller dock ett kontroversiellt uttalande där han berättar att flera partiledare diskuterat en viss ledarskribents inverkan på det senaste valresultatet. Det är givetvis oerhört känsligt att som politiker vilja påverka en ledarskribents arbetsuppgifter under valrörelsen, men jag kan ändå ha en viss förståelse i detta fall.

Jag har nämligen själv besvarat ledare skrivna av sagda skribent, Nina Fellman som hon heter.
Och hon svarar allt annat än sakligt på rakt ställda frågor. Faktum är att hon inte svarar alls, utan maler på med emotionellt uppbyggda floskler utan saklig grund. I motsats till hennes brist på förmåga att tolka en text skriven av en meningsmotståndare, har hon en rent sagolik förmåga att finna kreativa argument för extremfeminism.

En vän till mig påstår att alla som snusar Ettan är gamla Fälldin-centerpartister(ej att förväxla med Lööf-centerpartister), och det har jag ju gjort sedan telefoner hade nummerskiva. Dessutom ligger jag säkert i onåd hos vissa socialdemokrater...

Tänk om jag är Centerpartist?
I så fall vill jag vara den gamla typen av gummistövel/kokkaffe på björkved och flanellskjorte-center.

13 kommentarer:

grogg sa...

Centerpartiet, lite som motorseglare. För den som inte kan bestämma sig för motorbåt eller segelbåt och väljer något som inte är bra på någotdera.

Acke sa...

Centerpartiet hette bondeförbundet förut. Låter väldigt rejält tycker jag.

Kotten sa...

Det var förr det. Nu står nog det partiet för andra värderingar men det har Stellan hoppeligen kpll på.

Stellan sa...

Kotten, Märk väl, att det inte är svenska centerpartiet.

BITTERPITTEN sa...

Fälldin rökte ju pipa...Du får byta ut ciggaren.

Kotten sa...

Nej det här Centerpartiet är något helt annat... sprunget ur Agrarförbundet. Liksom Sannfinländarna bildades ur Landsbygdspartiet. Därvidlag slutar inte likheterna heller.

Finlandssvenskarna, d.v.s. de finländare som har svenska som modersmål är inget som prioriteras. Helst skulle dom försvinna tillbaka till Sverige så man slapp betjäna dem på deras modersmål.

Men visst, på Åland är det väl inget som dom skriker ut eller har lagt på prioritetslistan.

Stellan sa...

Nya moderaterna är inte riktigt samma grej som Boman-moderaterna, heller... Och sossarna är inte samma folkhemsdröm som under Erlanders tid.

Ska det vara hundra, så får man ju starta ett eget parti, men det är säkert skitjobbigt...

A.Mansén sa...

Åländska Centern är mest kända för att vara både i opposition och regeringsställning. Samtidigt.

grogg sa...

Motorseglare...

Stellan sa...

Okej... Nu har jag funderat...
Mitt hjärta tillhör Konservativa Utmed Kusten.
Motorseglare verkar ju inget vidare...
Får väl byta snus.

Olle sa...

Egentligen borde jag komma med en lång utläggning om pragmatism och det fantastiska med beredskap inför andra alternativ utan att vara kappvändare. Det är intelligent att färdas i motorseglare ty då har man alla möjligheter och tillgång till alla njutningar. Vill man spetsa till det är det bara att temporärt byta flytetyg eller farkost till något med snabbseglande eller med motor framdrivet i farter som skapar både förskräckelse och tjusning.

Ombytlighet är inte alltid av ondo men kanske inte alltid en bra egenskap hos politiker. Politik ska vara långsiktig medan företagande kan vara lite mer opportunistisk. Fast i dag så är det väl nästan tvärt om.

Motorseglare på havet är intelligent medan opportunistiska kappvändare till politiker är ett tråkigt inslag. Däremot är det en styrka att ändra ståndpunkt om man blivit övertygad om att det man tidigare höll fast vid har ett bättre alternativ.

Wiking XI är en ganska för sin tid typisk motorseglare - med betoning på motor. För ingen är väl så korkad att man ger sig ut på polarfärd utan reservframdrivning. Segel kan vara användbart ibland. Eller för att citera Mao: När förändringens vindar blåser finns det dom som bygger vindskydd och så finns det dom som bygger väderkvarnar eller hissar segel.

Stellan sa...

Olle, det där var bra skrivet.

Olle sa...

Skulle ha målat botten men fick andra mer viktiga saker för mig som att laga grannens bil.

Påtvingad frivillig ombytlighet med andra ord. Inget är dock nytt i vår värld eller för fritt att citera Machiavelli:

Det finns ingenting så svårt att ta itu med, ingenting så stort och krångligt att leda, ingenting så osäkert framgång, som att införa en ny tingens ordning; ty den som försöker har nämligen alla dem till fiender som drog fördel av den gamla ordningen och han har endast ljumma försvarare i dem som drar fördel av den nya.

Funderar på en port liknande din på mitt båthus.