tisdag 14 april 2015

Slipa...

Slipa inredning är jäkligt tidsödande.
Jag börjar inse att förhållandet mellan arbetsinsats och åktimmar, är jäkligt kass på en mahognybåt.

Fast, det är klart, det är väl samma sak med hojbygge.
Det tar ju en stund innan man kört 800 timmar med en sån också.

Det är nog bara teve-tittande som har ett vettigt förhållande, men det är ju inte speedway-GP så ofta...

22 kommentarer:

Anonym sa...

Ha ha helt rätt och som alla förstår så är båten obrukbar utan denna slip/lack insats.

Johnny Boy

Olle sa...

Mirlon Stellan Mirlon - kommer dessutom från Mirka i Finland. Inte ska du tära på all fin fernissa med något så brutalt som slippapper såvida du inte ska långklossa för en plan yta. Prova Miroln sparar massor med tid och ger ett bra resultat utan sliprosor.

Stellan sa...

Kotunga heter det här. Men det är ju bara för att matta ner med, det är ju inget man använder för att avverka.
Jag avverkar ju för att uppnå porfyllnad, få en slät yta och för att ta bort den fernissa som bryts ner av solen.
Jag kör kotunga det sista jag gör, i hörn och så.

Frun sa...

Är det den tungan vi kokar till jul sedan?Känner mig förrvirrad :(

Mats sa...

Arbetsinsats i förhållande till åktid!

Tycker du låter lite gnällig, du kanske skall komma hit och vara med Dragracingsäsong.

Billigt som faan, lite arbete, mycket åktid och bra andrahandsvärde.

J2000E sa...

Jag försökte länge införa en ny enhet. KBT/kr. Det gick inte så bra.

Kanske kan jag få ta lite plats för ett längre, egenhändigt ihopknåpat, kåseri?

Kanske kan det vara till tröst - Stellan...

Det är så pass långt att jag måste dela upp det i delar.

- Svensken är tokig

Finns det överhuvudtaget några rationella skäl till att ha fritidsbåt i Sverige?

Sverige har en ytterst kort båtsäsong på grund av ett klimat som bara kan betecknas som tjänligt under några korta sommarmånader. Ibland. Är det en dålig sommar rör det sig om veckor. Då behöver man tur. Det gäller att pricka in sina semesterveckor just när vädergudarna beslutat vara nådiga. Annars får man vänta ett år till på den där perfekta båtsommaren.

Under de futtiga dagar som solen lyser över oss utövar vi dessutom vårt fritidsintresse i ett av världens mest svårnavigerade vatten. Ingen annanstans på vår jord består farvattnen av så lite vatten. Visar man ett sjökort över exempelvis Stockholms skärgård för en utländsk båtbekant bleknar denne och börjar kallsvettas.

Många av oss båtägare har motorbåt och då får man väl också dra in bränslekostnaderna. Skulle det mot förmodan råka bli en bra sommar och båten kommer rikligt till användning, så ska man komma ihåg att summan av elände alltid är konstant. Det har ordnats så lämpligt att man snudd på ruinerar sig när det väl går att njuta sin båt till fullo. Aldrig får man vara riktigt glad. Varför bränslet är så dyrt lämnar vi dithän just här och nöjer oss med att konstatera faktum.

Börjar man sedan räkna på vad det kostar att ha båt kontra antalet kvalitetsbrukstimmar (KBT) blir man lätt mörkrädd. Man kan här dela upp kostnaderna i pengar och tid. Pengar är lätt. Inköp av båt med tillhörande utrustning, försäkring, bränsle, olja, marina-, klubb-, hamnavgifter, täckställning, bockar eller vagn, osv. Tid är lite svårare att värdera. Man lägger ned X antal timmar per år för att hålla båten i skick, bygga och riva ställning, vaktgående på klubben, åka och titta till, osv. Allt detta sammantaget, pengar och tid, skall sedan divideras med de timmar man faktisk använt båten med behållning. Jag har gjort den här kalkylen själv och säger en enda sak. GÖR DEN INTE! Upphovet till uttrycket ”att kasta pengarna i sjön” stod med ens klart och den rent bokstavliga uttydelsen kan inte vara mer på pricken.

J2000E sa...

forts.

En konsekvens av allt ovanstående är att ens familjeförhållanden under vissa perioder är något ansträngda. Vi börjar om uppifrån i eländesordning. Du sitter och kör familjens båt. Regnet smattrar på tak och kapell. Det har gjort så oavbrutet i tre veckor. Det är imma på rutan och vindrutetorkaren kämpar mot övermakten. Din partner navigerar i blindo i Stockholms skärgård. En stöt går genom båten när du ränner på och glider över en grynna. Du ser en sjömack och beslutar att ta dig dit för att syna skadorna. Ni passar på att tanka när ni ändå är där. Båten har klarat sig någorlunda och ni kan fortsätta men efter tankningen fanns det inte tillräckligt i plånboken för att köpa godis till barnen, varvid dessa hatar er och talar om det så hela skärgården hör. Det är vid just sådana här tillfällen som din partner inte ska ha tagit del av uträkningen ”kostnad/KBT”.

Nu tycker väl läsaren att jag som kverulerar över allt detta elände helt enkelt borde göra mig av med båten och krypa tillbaka under den sten där jag hör hemma. Icke denna skribent. Det finns något som uppväger alla dessa nackdelar, hinder och pålagor. Som gör att jag inte kan vara utan min båt. Förvisso är fritidsbåten en av de få platser där man kan flagga ohämmat utan att bli betraktad som rasist men det är inte det jag menar. Visst förekommer det perfekta dagar när motorn spinner som en katt, fjärden ligger blank och båtlivet leker men det är inte heller detta som det handlar om.

Fritidsbåten är helt enkelt frihetens yttersta och snart enda utpost! I en värld av stress, krav och total mental överbelastning är båten en säkerhetsventil. Skärgården och havet är en stor spelplan med i jämförelse få regler. Utan båten ingen känsla av att utlämnas åt sig själv, naturelementen och ha möjlighet att skapa en egen liten sfär att råda över. Detta är absolut nödvändigt, för att inte säga livsviktigt och uppväger allt. Säger allt!

Man kan tro att denna min mening skulle vara väldigt typisk för vår tid. Vill därför här citera Curt Borgenstam. ”I en hårt rationaliserad tillvaro, som har blivit allt mera nivellerad i sina materiella uttrycksmedel, finns det ett starkt behov för individualismen att få sitt utlopp. Båten ger just denna välbehövliga avledare. Den innebär en tillfällig losskoppling från vardagens grå tristess, en möjlighet för båtägaren att känna sig som en personlighet, som en människa istället för en kugge i samhällsmaskineriet.”

Curt skrev det här i sin bok ”Min motorbåt”, 1955.

Samma väder och samma skärgård.

Stellan sa...

Men, du sålde ju nyss din båt.
Då fick du väl tillbaka alla pengar, samt en rejäl hacka för nedlagt arbete?

Allt stämmer in på oss och vår båt, förutom soppakostnaden... Men så kommer vi inte så långt på en timma heller.

Anonym sa...

En vis man uttryckte sig följande:
"Den svenska sommaren är den bästa dagen på hela året"!!!!

Något som man kan instämma med / C-G

Stellan sa...

Mats, man förstår ju att andrahandsvärdet sjunker snabb. Veåttorna har ju utvecklats med en enorm hastighet sedan femtiotalet!
Numera så har man ju till och med silicontändkablar från fördelardosan.

A.Mansén sa...

"Den svenska sommaren är den bästa dagen på hela året". LOL som ungarna säger. Passar väl bra under rubriken "veckans mening". Tack.

Anonym sa...

På tal om vinkelåttan så verkar stötstängerna vara lika heliga som vissa religioner, den skall bara vara där även när effekter på tusentals hk eftersöks.

Angående båtar som pajar två dagar före semestern så är även det något som kan göra att kostnader för delar/reparationer saknar betydelse.
Krediter som tar år att bli av med öppnas för att få en veckas guppande i skärgården.
Men vafan, en knäckemacka med ägg i morgonsolen i en spegelblank vik är ju värd 50 lakan vilket vintermånad som helst.

Johnny Boy

Anonym sa...

Ja, folk som viger hela sitt liv åt TV tittande, verkar ju vara sååå lyckliga?

Mvh Skogåsbon

J2000E sa...

"Men, du sålde ju nyss din båt."

Åja - en finns kvar... Det finns en på Åland också.

"Då fick du väl tillbaka alla pengar, samt en rejäl hacka för nedlagt arbete?"

Ja, för en gångs skull fick jag faktiskt tillbaka nedlagda pengar. Men för nedlagt arbete... hahaha!!! Nu var du rolig!

Mats den storsinte sa...

Jaha mobbarforum,

Bara så ni vet så finns det faktist både gjenomskinliga fördelarlock och tändkablar i flera olika kulörer att välja på till tuffa veåttor.

Så det så!

Anonym sa...

Arbetsinsats i förhållande till åktid är rätt kass när det gäller kvinnor också...

Frun sa...

Anonym kanske ska byta kvinna då ;-)

JOhan sa...

I vissa fall (båtar, bilar etc) så verkar det inte vara det viktigaste att bara åka utan fixet inför åkat vara nog så viktigt.
Jag har sett resultatet av både Stellans och J"ett par tusen"E puts och fix och man kan väl lätt säga att ni passerat åkbart för flera tusen timmar sedan...
Själv brukar jag stanna vid provmontering, funkar det då ser jag oftast ingen anledning till att ta isär för att polera, man vill ju kunna parkera på fyllan i ett stenröse utan att vakna gråtandes med en repa i lack och själ.
Fast jag uppskattar olikheter och att ni står i!

//JOhan

Stellan sa...

Pfft, passerat åkbart? Här åker man med bruksskick och är lite smågrinig över missar i underarbetet, och så får man höra sånt här!

Menar JOhan månne att man kan vara lycklig utan perfekt polerade beslag? Jag är i chock!

BITTERPITTEN sa...

Jag har under många år svetsat rost på gamla jänks,och då många gånger tänkt att det blir många fler svetstimmar än det blir åktimmar.
Men nu har jag börjat tycka att det är tråkigare att köra än att svetsa. så på nåt vis blir det rätt ändå.
Eller har jag bara tappat förståndet ?

Stellan sa...

Bitterpitten, jag såg på din blogg att du flyttat till en trevlig förort. Så nu riktar du väl brytmärken en gång i veckan? Det är ju roligare än rost!

BITTERPITTEN sa...

Tänk att jag alltid blir avslöjad