fredag 17 april 2015

Veckans ord

Den här veckan får nog "Genuspedagog" vara ordet på allas läppar.
Jag drar in "Fridolin" som en liten bonus.

Säkert har några av er noterat att jag nu för tiden "håller mig inom ramen för min kompetens" här på bloggen. Detta är inte för att mitt intresse för samhällsutveckling har svalnat, tvärt om.

Däremot så har jag ägnat mig åt att besvara ledare och debattartiklar i dagstidningar här på Åland. Jag har fått gott om positiv respons på mina inlägg i debatten, vilket glädjer mig oerhört, då det är ett tecken på att folk faktiskt orkar bry sig.

När jag inte skriver eller letar fakta, så slipar jag fernissa och tänker på politik. Jag tänker nog mer på politik än vad som kan anses vara nyttigt. Däremot så är det ju knappast nyttigt för ett samhälle, om ingen orkar tänka på politik...

9 kommentarer:

Lester Boré sa...

Stellan.
Ditt uppenbara engagemang hedrar dig.
Ge inte upp tanken på ett fungerande samhälle bara för att du flyttat till en trettio år gammal spegelbild av Sverige.
För egen del så blir jag varm i hjärtat av att höra att du bryr dig om politik, dvs att du bryr dig om
dina barns liv och välmående, alla gör tyvärr inte det.
Att du håller dig inom ramen för din begränsade kompetens är såklart jättebra, undantaget är att det blir lite "slätstruket" här på din blogg när du bara fokuserar på sånt som är inom ditt kompetensområde...

Lester Boré sa...

Stellan.
Med slätstruket menar jag att det lätt blir den gamla vanliga "du gör nåt och alla lovsjunger ditt verk" ramsan.
Inget illa menat, dina verk är i regel sagolika, men det tenderar att bli mycket värdsligt och lite andligt när du håller din inom ditt kompetensområde.
När du irrar omkring utanför kompetensområdet blir det mer färgglatt och spektakulärt.

BITTERPITTEN sa...

När Fridolin kört den Svenska skolan i botten blir han säkert försvarsminister och leder ett förband av genuspedagoger mot IS.

Preben sa...

Kan bara hålla med Lester om att bloggen är klart tråkigare när du håller dig inom din kompetens.

Börjar folk inte snart ledsna på Frigolit och Romson?
Det börjar väl bli dax att MP byter namn, ett förslag kan vara hyckleripartiet.

Olle sa...

Jag som trodde att alla kunde kallas för genuspedagoger. Är det inte det man håller på med när man ska försöka lirka någon att medverka till mänsklighetens fortbestånd. Övertygandets konst är svår och försöker man dessutom smörja talet med lite etylhydroxid så brukar behovet av genuspedagogik vara av sällsamt stora mått.

För övrigt är nog inte problemet att Stellan håller sin inom sitt kompetensområde utan det faktum att Stellans uppfattning om kompetensområdet är begränsande. Den som kan allt har ingen fantasi men den som inte ser några begränsningar kan i alla fall göra hälften. Det goda med att göra bort sig eller ha fel är att man får uppleva en korrigerande avvikelse förutsatt att den korrigerande åtgärden inte heller är en avvikelse. Forskare som försöker förstå missbruk har klarlagt att vi har ett belöningssystem i våra kroppar som gör att vi kan missbruka trots andra märkbara effekter. Därför så kan vi upprepa fatala misstag eftersom missbrukets sötma är starkare en de negativa effekterna.

Att ge sig utanför sitt kompetensområde måste väl ändå vara ett positivt missbruk av samma slag som allehanda samlande eller renoverande. Effekten av missbruket blir givetvis gigantiskt om det handlar om politiskt missbruk. Dessutom verkar politiker inte ha förmåga att analysera avvikelser utan man gör om samma misstag om och om igen. Tron kan visserligen försätta berg men inte alltid ge bra skolresultat.

Vårt samhälle har vi nu börjat sätta bokstäver på avvikelser i en omfattning som innebär att det är avvikelsen som är norm. Man får helt enkelt inte vara lite egen utan att det ska analyseras och kategoriseras. Det har till och med gått så långt att samhällets bidrag till stöd förutsätter någon luddig bokstavskombination som utfärdats av någon diagnosmissbrukare som ser ett egenvärde i att hålla sig inom sitt kompetensområde i stället för att lyfta blicken och förstå att vi människor är olika.

Nä! Bättre var det förr eller för att citera Engström – ”Det är varje människas förbannade plikt att bil ett original”.

För tusan Stellan. Ta ut svängarna och skulle du ha fel så lär du få veta det! Själv har jag fel minst ett par gånger om dagen – men det blir många rätt också.

Lester Boré sa...

Olle.
Det fjärde stycket i din text är mitt i prick. - Klockrent!

Stellan sa...

Olle, där blev det rätt!
Jag anser nog att mitt kompetensområde är hyfsat brett, det var en av oss båda känd "träbåtsperson", som uppmanade mig att hålla mig till simpelt hantverk, med kompetenscitatet.
Visst händer det att jag är ute och cyklar, men oftast har jag hyfsat torrt om fötterna, en produkt av mycket funderande och sökande...

Olle sa...

Vi har alla bra eller dåliga dagar. Ibland lyckas man förstå och ibland inte. Ibland blir det fel av omtanke och ibland blir omtanken fel. Så länge vi i okunskap håller oss till oförrätter som kan ångras eller förlåtas så är det väl ingen fara.

Jo ibland så hittar även en blind höna ett frö.

Just nu är jag mest förundrad över hur ett båthus som spolats och dammsugits och tvättats och... kan innehålla så förfärligt mycket damm. Behovet av porfyllning tycks vara omåtttligt. Tur att man inte har samma krav som dig.

Stellan sa...

Porfyllning verkar man få hållas med i tre-fyra säsonger, innan det blir riktig finish på bitarna.
Man får slipa jävligt försiktigt för att inte gå igenom, det är svårt, mycket svårt...