torsdag 21 maj 2015

Kylbryderier

Nu har jag provbrummat sötvattenkylningen.
Jag vet inte riktigt ännu om det funkar.
Temperaturen beter sig märkligt, och är väldigt ojämn över toppen. Det verkar som att det är någon form av luftficka som spökar.
Dom blåa tejpbitarna är till för att mäta tempen på olika ställen, med en ir-picka.

Kylsystemet är ganska märkligt uppbyggt rent flödesmässigt, i orginalutförande, med delflöde genom kyllimpan. Detta delflöde har jag tagit bort, då limpan numera är kyld av saltvatten.
På min stationära Albin finns inte det delflödet, så det borde funka utan det, men det kan finnas en risk att flödet blir för lågt i motorns bakkant.

Det får nog bli en provkörning under belastning till helgen.

19 kommentarer:

Gunnar sa...

Det är riktigt, man ska ändra på allt eftersom dåtidens konstruktörer inte hade en aning om vad de pysslade med.
Att motorn fungerat bra i något sekel, och förmodligen till mer krävande jobb än söndagsfisande i lugn sjö, lär man betrakta som en slump.

Mats sa...

Gunnar,
Dåtidens konstruktörer hade ingen tuff laservärmemätningspicka så dom kunde leva i tron att allt var bra.

Flaskposten som fortfarande funkar finfint har ju blivit frånåkt av den moderna datoriseringen. Lite mer exakt och något snabbare.

Såja, inte hetsa upp sig nu ;-)

Gunnar sa...

Mats, lägg av. Du vet att jag skrev sådär för att jävlas med Stellan. Då ska du ju hjälpa till, karl'n behöver smädas lite.

(Hur kan det förresten komma sig att jag bara behövde kryssa i "Jag är inte en robot", utan att behöva skriva av någon brittisk portnumrering?)

Cronos sa...

Skymtar jag en Berner flaska i nedre högra hörnet? har the mighty Berke vart på besök måne, och var mammsen med?

Anonym sa...

Dåtidens konstruktörer, saknade både datorer och lasermätnings utrustningar, ovh dom hade inte en aning om att deras konstruktion, skulle fungera 100 år senare.
Dagens konstruktörer, som tillgång till all denna ny teknik, vet att deras konstrutionern inte fungerar efter 100 år.

Mvh Skogåsbon

Stellan sa...

Ha ha, jävla uppviglare!
Det borde inte råda något tvivel om att jag anser förritidens konstruktörer var vida överlägsna alla nu levande människor. Jag var dock tvungen att ta bort kyllimpan från motorns system, och därav problemet. Eller, tvungen var jag väl inte, men nåja... Nu är det så i alla fall.

Cronos, den gamla Bernerflaskan vårdas ömt. Minnen av Berke och hans morsa borde höra till Unescos världsarv.

Mats den ödmjuke sa...

Gunnar,

Faan, jag är för lättläst.

Självklart skulle jag gaddat ihop mig med dig och smädat Stellan men just nu behöver jag hjälp med att svetsa en Titanbit så då kändes det bättre att hjälpa Stellan.

Godtas ursäkten?

Magnus W sa...

Hade Gud velat att vi skulle detaljstudera värmefördelningen i Albin-toppar hade han gett och lasertermometrar i ögonen...

Magnus W sa...

Hade Gud velat att vi skulle detaljstudera värmefördelningen i Albin-toppar hade han gett oss lasertermometrar i ögonen...

o21håkan sa...

vattnet kanske går för fort igenom motorn o21håkan

Bobby ewing. sa...

Kan man mäta flödet i ljuddämpare med lejser ?

Fixarerik sa...

Lasermuppen mäter inte exakt där pricken är utan i det området.
Längre ifrån större område.

Lester Boré sa...

Stellan.
Antar att du lämnat calvados och cigarr till förmån för mer laserrelaterade science-fiction saker som Jolt Cola, Hooch och Spice?

Stellan sa...

Fixarerik, vad menar du? Dom verkar förövrigt allt utom pålitliga, dessa lejsermätare. Den visar ju olika från sekund till sekund, och då är det ändå en dyr Fluke jag har.

Jo, nu dricks det enbart alkopops, snusas portion med mintsmak och läggs upp selfies på insta...

Välkommen tillbaks, Lester!

Fixarerik sa...

Stellan, lite som om du kikar genom en dassrulle.
Nära ser lejsern litet område osv...

Anonym sa...

den jag brukar använda som är av proffs model mäter ganska långt ifrån pricken
om man kollar på nära håll, testa på ett finger på ett bord.

Anonym sa...

Har det hänt något på Åland bortsett från dina lasermätningar ??

/Johnny Boy
(Väntar på uppdatering)

Lester Boré sa...

På samma sätt som Johnny Boy verkar uppleva det hela upplever även jag en viss mättnad när det gäller laser, sci-fi och mätnoggrannhet.
Vill inte vara den som inte gillar olika men du har ju andra strängar på din lyra... Vad hände t ex med skrönor från kontinentala upptåg och redogörelser ang Gunnars fingertoppskänsla när det kommer till smädning av sig själv, dig eller andra?

Karl-Erik Svensson sa...

Hej!
Jag undrar vilken typ av färg du målat motorn med, alltså den gröna. Tacksam om du vill informera om typ av färg, nyans och var man köper den.

Mvh
Kalle

karlerik.sv@gmail.com