söndag 31 maj 2015

Lycka!

videoEn en gång har jag med bravur lyckats bevisa för mig själv att jag är en fullblodsidiot.
Tändningen var ju åt helvete för låg.

Jag ställde upp den som en riktig karl med skruvmejsel i stifthålet och allt, och sen gick det kallt!

Nu har jag ju enbart provkört obelastat i båthuset, men det var stor skillnad på både motorgång och värmeutveckling.

Den uppmärksammade noterar givetvis att det har tillkommit ytterligare ett kopparrör. Det skickar in ett delflöde i bakkant på blocket, eftersom den gick varmare där då kyllimpan inte längre är sammankopplad med motorns kylsystem.

11 kommentarer:

Lester Boré sa...

Att en gammal weltmeister skulle låta varmgången vinna föreföll osannolikt redan från början.
Drömmen är att en vacker dag kanske bli lika snajdig och därmed kunna få snurr på Äklpäklhelvetet...
Undrar om segelflygstänket är applicerbart på laglöst motorcykelrytteri?

Anonym sa...

Grattis!

Jag skulle tycka att det var intressant med en schematisk bild av kylsystemet du byggt. Asså inget avancerat eller så, klottrad på ett avfotograferat papper funkar fint. Gärna med en skiss över originalsystemet också så man kan jämföra.
Har mest ägnat mig åt segelbåtar med utombordare och luftkylda hojar så det här är ny och okänd mark för mig, men är vetgirig.

Anonym sa...

p.s. det går så klart lika bra med en länk till någon annans kylsystem som liknar det du gjort (om det finns...)

Stellan sa...

Fixar en kladd under kvällen.

Micke_kummelnäs sa...

Fan så jämnt den verkar gå. Eller är det en fotovilla?
Hursomhelst är det en jävligt grann pjäs till motor. Och jag som inte ens gillar motorer...

Dasen sa...

Så obeskrivligt dumt av Albins motorkonstruktörer att inte se till att tändningen står rätt från början, vem trodde de skulle vilja ha felaktig tändinställning på sin motor?!?

Stellan sa...

Ja? Varför har dom byggt in en felkälla som justerbar tändning? Det vore, som Dasen säger, bättre om dom byggt motorn med rätt förtändning.
Tänk att man ska behöva kolla allting själv!

Olle sa...

Men det förutsätter att alla kör på samma bränsle med samma cetan- och oktantal och att kamtranssmission och drivning av tändapparat har idiottoleranser.

Stellan sa...

Det var ett skämt, jag känner ju mycket väl till det. Ville bara skylla allting på någon annan, vilket är kutym idag;-)

Dasen sa...

Nu är du allt bra skojfrisk Olle!

Stellan sa...

Oj, här hade jag missat Kummelnäs fråga.
Jo, motorn går jämnt och fint, det är ingen fotovilla.