söndag 10 maj 2015

Premiär

Nu har jag sjösatt inomhus för första gången.
Det var ju löjligt smidigt. Nu kan hon ligga där med slingarna som extra säkerhet ett tag.

Det är dock mycket jobb kvar.
Alla lösa detaljer ska lackas och monteras, och det ska även motorn.
Motorn har jag haft både gummiupphängd och stum.
I år ska jag testa en mellanvariant, en stum gummiupphängning. Det är ju lite trixigt att få en så här stor twin att vibrera så lite som möjligt.

På en gammal H-D är det ju bara trevligt med lite pulseringar, och det hade det även varit i en båt om det inta hade lett till skrammel i kökslåda och barskåp.

22 kommentarer:

Fixarerik sa...

Kanske kan prova med wankelmotor ?

Skönt att slippa vara orolig för fulla kranförare och fallerande pumpar.

hauge sa...

Nya typen av ölbackar är ju visserligen fula men flaskorna skramlar ju inte...

Anonym sa...

Vad ska du göra nästa vår när du inte behöver fernissa.
Apropå vibrationer så har jag en albin ad 2 i mitt flytetyg.
Första sommaren ruskade båten så man såg dubbelt, trots sparsamt alkoholintag.
Olika lösningar snurrade i skallen, trampdrift var nog den mjukaste lösningen.
Det slutade med fjädermotorkuddar från vibratec.

Hur det blev?.
Över förväntan. Tyst bestickslåda, tyst barskåp, synrubbningarna borta, och plomberna kvar.

Mvh/ magnus.






Raichen sa...

Lönen för ditt slit känns det som. Minnesbilden av när du fått otakt på hjärtat och var nedbäddad under täcke och allt döck upp i skallen på mig. Där och då förbruka du nog lite väl mycket av livets soppa. Med Mildrig i ett världsmästarskick och denna till synes mycket rogivande sjäsättningen borde vara nått att stanna upp och njuta av, för att fylla själen med kraft och njutning. Det är en berg och dal bana att se dina verk, man njuter i fulla drag av dess skönhet, samtidigt som det egna hantverket bleknar och blir meningslöst (kort stund) sen blir det ett sug att nå liknande skönhet i det egna.

Anonym sa...

Kvajla upp tamparna på fördäck också.

Micke_kummelnäs sa...

Haha...detta är nästan löjligt. Jag kastas mellan total avund och njutning över ditt båthus. Jag hade fan bott där om jag haft ett.

Det är så sjukt att man i Sverige i stort sett totalt tagit bort något så genuint och kulturarvsmässigt som att få bygga båthus.
Båthus har i alla tider varit något naturligt och självklart för att skydda båtar och redskap.
Och tar man vilken byggnadsnämndstjänsteman som helst ut i skärgården och frågar vad den tycker om ett gammalt båthus, så lär svaret bli att det är vackert och något som hör till landskapsbilden.
Men trots detta är det mer eller mindre lögn i helvete att få ett bygglov för ett.

Jag emigrerar snart till Åland jag med =)

Preben sa...

Vart tog "veckans citat" eller vad du kallade det vägen? Där var ju partiledardebatt i går, och som vanligt levererade Åsa Romson:
"Européerna håller på att att göra Medelhavet ett nytt Auschwitz", och när hon bad om ursäkt kallade hon zigenare vid deras rätta beteckning, och inte romer.
Hur jävla korkat och hycklerisk kan man vara och fortfarande bli minister?

Kotten sa...

Rätta beteckningen torde vara Tattare. Sade hon det?

Preben sa...

Nej, hon sa zigenare. ;-) , det är ungefär lika PK för henne som om jag kallade en neger för en neger.

Anonym sa...

Hur fungerar det med gummiupphängd motor på båtar? Kan propelleraxeln ta upp flexet som blir när motorn rör sig eller behövs det någon form av Isolastic-konstruktion för propellern?
Finns det några nackdelar med gummiupphängt som kan få en att välja stum montering? Och som får dig att gå från gummi-till semi-gummi eller hur det nu var.


Lester Boré sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Stellan sa...

Magnus, dom där fjädergrejorna såg sportiga ut. Jag har kört med gummikuddar, men motorn blev ganska livlig i rörelserna, och då den är så tung, så ruskade båten tack vare det istället...

Raichen, Tack, men hantverk kan aldrig vara meningslöst, varken ditt eller någon annans.

Kummelnäs, jo nog fan trivs jag i mitt båthus.

anonym, jag beskrev problemet här ovan. Stumt har vibrerat minst, men båten blir en resonanslåda, därav försöket med"semigummi".

Romson ja, vilken människa! Undra när dom ska fatta att vi är så humana så att det kommer att bli inhumant? Jag drog faktiskt in en debattartikel i ämnet i blaskan, under helgen. Få se om den är med imorgon...

Anonym sa...

Tackar för svar, dock fortfarande nyfiken på hur det funkar när motorn rör sig i gummiupphängningen medan propellern sitter fast i genomföringen i skrovet.

Anonym sa...

Tittar man på motorn på tomgång tror man inte det är sant!.
Det ser ut som den försöker skaka av sig motorlådan, men båten är stilla.

Så det kräver en låda som tolererar lite större rörelsefrihet från hjärtat.

Jag vet inte hu mycket svängrum du har i ditt smyckeskrin till motorlåda.

Mvh/ magnus

Olle sa...

Fantastisk båt och samtidigt kan man inte göra annat än förundra sig över hur man kan hitta en båt från 1930-talet som sannolikt varit målad större delen av sitt liv eftersom friborden inte är sönderskrapade eller gistna. Huset är en skänk från ovan så att solens skadliga strålar inte får verka annat än när de gör gott för människan.

En stadig motorbädd och relativt hårt gummi kan ta bort resonanser i skrovet. Ibland kan det räcka med att bara göra det lite hårdare för att missa förargliga resonanskatstrofer.

Har för övrigt Mildrids kompass i säkert förvar och än så länge utan bubbla.

Stellan sa...

Anonym, förlåt, jag missade det. Jag har en cv-knut. Det är som en kort kardanstump, och propelleraxeln har ett trycklager som tar upp den framdrivande kraften.

Magnus, jo, min motor rörde sig helt sjukt, men efter som den väger 230kg så påverkar dess vikt båten ändå...

Olle, va skönt att det inte läckt sprit ur kompassen ännu.

Anonym sa...

Stellan, du har ju Mecmove i Länna som är duktiga på att ta fram gummikuddar till alla möjliga upphängningar i industrin.
Ring eller åk förbi när du har "hemlängtan" till Skogås och berätta varvtal, vikt och andra parametrar så kan dom nog ta fram kuddar som passar utan att det kostar skjortan.
Annars kan du ringa Trelleborg som också tillverkar gummikuddar.

Tips / C-G

Anonym sa...

Det var ju det jag gjorde, CG.
Problemet är att balansfaktorn är för stumt monterad motor, och då blir det "livligt" om den hänger på kuddar. Nu är min tanke att ha den stum, och bara isolera bort ljud med ett tunt och hårt gummi. Alternativt, viga resten av livet åt att labba med balansfaktorn...
Stellan, från annan dator.

Anonym sa...

Slår direkt ett slag för att viga resten av livet åt att labba med balansfaktorn!

Och tack för förklaringen gällande kraftöverföringskardan. Hade varit ballt annars med ett akterskepp i isolasticupphängning!

Ludde sa...

Vad vacker hon är.

Anonym sa...

Appropåp den där Åsa, så heter hon ju Rom-son.
Kan det ha något med saken att göra tro?

Mvh Skogåsbon

Fixarerik sa...

Montera en yttre kedjedriven balansaxel?!