söndag 31 maj 2015

Premiärtur

Så var då premiärturen avklarad.
Kylsystemet verkar av allt att döma, vara dimensionerat av en idiot, då farter över sex knop resulterade i kokning.

Eller så är det så att Albin lade allt sitt krut på att konstruera en motor som hade som primärt syfte att omvandla bränsle till vibrationer och värme.

Jag väljer att tro på det sistnämnda, då det verkar osannolikt att jag skulle ha gjort fel...

15 kommentarer:

Lester Boré sa...

Stellan.
Den nyfikne undrar såklart hur den betedde sig med original kylsystem? - Med tanke på att dåtidens ingenjörer var fullständigt imbecilla så borde kokningen kommit smygande redan vid tre knop...;)

C sa...

Stellan, jag har ett båtrelaterat metallproblem, får jag mejla dej med en utförligare beskrivning?
h. Calle

Preben sa...

Där var nog nåt fel på lejsern som användes till att kolla motortempen....

Bobby ewing. sa...

Diggar ditt ärliga sätt.

Olle sa...

Öka flödet eller komplettera med en kölslinga eller en dold plattvärmeväxlare.

Anonym sa...

Hmmm.......det får mig att tänka på ett utryck någon har på sävar turbo forumet.
-Nej, jag har inte haft sönder det, jag har bara modifierat det utanför tollerans området.

Som Olle påpekade, går det inte att öka flödet, jag tänkte först och främst på havsvattnet?

Mvh Skogåsbon

Stellan sa...

C, maila på du bara. stellanegelandsnabel-ahotmail.com

Tror att det är ett distributionsproblem i motorn, jag jobbar på det först.
Det kan mycket väl även vara så att växlaren är för liten, men flödet i motorn känns som prio ett.
Flödet på sjövattensidan är det dubbla mot motorn, så där finns nog inget att hämta.

Superanonym sa...

Vad har du för verkningsgrad på växlaren? Vid 50% räcker väl det dubbla sjövattenflödet precis till?

Olle sa...

Nu var det inte flödet på sjövattensidan som jag avsåg men det förstod du nog. Ibland för länge sedan när jag meckade maseratimotorer så satte man en strypbricka i flödet för att få mer kylning i topplocket.

Det är inte så att du har motorn för lågtänd då brukar inget kylsystem räcka.

Olle sa...

Jo! Glömde säga att det var rasande vackra durkar och att man visst kan byta däck och annat på båtar utan att tappa originaliteten. En normal träbåt brukar kräva tre däck under en livstid - något som ännu ingen vet hur lång den kan bli.

Stellan sa...

Olle, lågtänd är min senaste teori. Jag har ju backat av på tändningen under förra sommaren, då det märkligt nog gav en lägre bränsleförbrukning.

grogg sa...

Tycker mig se mahogny om inte är nyslipad och nylackad. Kan det vara en synvilla?

fd Kollegan Björn sa...

Hmm, asså.. Jag har ju just skaffat ett flytetyg som är utrustad med en 5,7l vevåtta. Och de vill ju ha lite soppa, har jag hört, så jag har mentalt förberett mig på denna utgift.
Nu läser jag att du ägnat dig åt bränsleförbrukningsoptimering på Albin? Har inte den så blygsam förbrukning så att man kan bortse från den? Kan det inte vara så, att Albin aldrig har varit med om något dylikt förbrukningsrelaterat experiment, och därför blir lite grinig?
Jag är rädd att herr Egeland har gått och blitt' snål...

Stellan sa...

Grogg, du ser rätt, i ruffen är det fortfarande patina!

fd Björn, asså, hon slickar ju i sig en liter i timman, och som fattig röris så måste man ju hålla ner på utgifterna.

Fixarerik sa...

Är systemet dimensionerat för sjövatten original så kanske det gör skillnad om vattnet är 87gr istället för 15gr.
Bara att testa tändningen först.