måndag 18 maj 2015

Urk!

En bekant har varit lite slarvig att tjudra sin skitdyra aluminiumbåt. Den slet sig och slog sönder stäven mot bryggan.
Ikväll sågade vi upp skiten för att rikta den, och jösses vad tråkiga svetsarna såg ut på insidan.

Nä, annat är det med gamla träbåtar, där finner man inget annat än förstklassiskt hantverk, vart man än tittar!

Jag har även renoverat strömbrytaren till Mercuryns lyse under kvällen, då halvljuset slutade fungera helt efter en tids förvarning i form av behov av "juckande" på knappen för att få det att lysa.

Det visade sig att fettet som Henrys finaste arbetare kletat dit, inte höll de kvalitetskrav som man kan förvänta sig på en bil av denna klass. Nu tvingades jag göra rent och kleta dit nytt fett (troligen äv ännu sämre kvalité).

Jag tycker att det börjar bli många fel på vagnen som dykt upp dom senaste åren. Handbromsvajern fick jag löda ihop 2010, hastighetsmätarvajern fick smörjas 2012, kamdrevet glappade och vattpumpen började läcka i våras, och nu detta.

Kan hon vara ett måndagsexemplar?

16 kommentarer:

Thomas sa...

Vad är det för båt?

martin sa...

Det var ju genombränning ibland iaf.. och då rejält.

Stellan sa...

Det är en Silver.

Dasen sa...

Tråkigt med bilen. Du måste nu ta ditt ansvar reklamera felen så att fabriksledningen kan straffa de ansvariga arbetarna. Jag föreställer mig att det kan göras med löneavdrag, kvarsittning eller till och med prygel - om gynnarna visar sig vara av det mer kallhamrade slaget som avsiktligt utför sina sysslor på ett undermåligt sätt i subversivt syfte.
Låter du det hela passera kommer snart varenda mercuryägare åka runt i ett fordon lika tillförlitligt som om det producerats av British Leyland koncernen.

Stellan sa...

Dasen, du har så rätt. Jag ska ta mitt ansvar.
Jämförelsen med Leyland, var dock i överkant.
Lyckas dom få ner kvalitén till den nivån, lär bilarna behöva bogseras ut ur fabriken.

Johan sa...

Trist med bilen. Låter ju faktiskt som ett måndagsexemplar. Jag menar, 60+ är ju ingen ålder för ett dylikt kvalitetsbygge :)

Anonym sa...

Är nog inte så vanligt att såga hål för att inspektera fogar. På utsidan såg det väl bättre ut?

A.Mansén sa...

Kan det vara så enkelt att Fabriken återkallar dessa bilar för åtgärd av "kända" fel, men de har inte fått din adressändring till Åland ?

Stellan sa...

Anonym, vi sågade upp den för att byta stäven, då den var sönderkrockad. Svetsarna såg bättre ut på utsidan, men definitivt inte bra.

rocket goldstar sa...

Undrar om du inte radade upp ytterligare fel i Wheels krönikan...Som förövrigt var bra.

rocket goldstar sa...

Fel på bilen alltså...Krönikan var bra

Anonym sa...

Du fick väl ingen väl ifylld servicebok med när du köpte bilen?
Då är förmodligen servicen ordentligt eftersatt, och då har du nog blivit grundlurad?

Nämen, allvarligt talat. En polare som har bilverkstad, berättade för ett antal år sedan, att den största Peugeoten (vad den nu hette) hade Can-Bus system.
Om den Can-Bus kabeln skulle vara av någonstans, så var det bara att skrota bilen, för det skulle bli för dyrt att byta ut den.
Han visste inte då, om bilen var ny, eller om dom menade att den var ett par år gammal.

Mvh Skogåsbon

Stellan sa...

Rocket, det har du rätt i, det var väl overdriven som man får trycka i med en knapp som hänger i sladdarna... Men det har jag inte fixat än. Kul att du gillade krönikan, och tack!

Skogåsbon, Can-Bus är djävulen!

Anonym sa...

Snyggt kletat med migsprutan...eller inte.

Ja, det är lite trist att en av de förnämsta vagnar som tillverkats av Ford-koncernen skulle drabbas av dylika problem.
Kan det måhända ha varit för stor ranson av söndags-brännvin som ligger bakom den bristande kvalitén?

/bop

Göran sa...

Fan det är en termos ni sprättat upp.

Anonym sa...

Resonemang som låg till grund för till synes korkade frågor som ställdes av anonym:
Eftersom man för det mesta förtöjer på lämpligt sätt så uteblir ofta behovet av dylikt rep-jobb. Därtill är det inte är många som öppnar bara för att inspektera.
Summerat: Tillverkaren ser ringa incitament att göra snygga fogar på insidan.