onsdag 10 juni 2015

En afton i kylsystemens och naturens tecken.

Nu har vi framfört båten på full kastrull utan att den kokade.
Men det varmaste stället på toppen (ovanför ventilerna) ligger på 92 grader, så det är inte mycket till marginal. Trots en angiven motoreffekt på 15 påsar, så verkar puffran utveckla värme motsvarande 600hk.

Även på min stationära Albin går det varmare över ventilerna, om någon nu funderade över det...

Undra varför jag utrustade kåken med bergvärme, när jag kunde värmt den med en Albin?

10 kommentarer:

Anonym sa...

Fan vad mysigt, synd att ni bara hade samepiss att dricka.

/Johnny Boy

Lester Boré sa...

Stellan.
Det ser väldigt trevligt ut, kul att du kommit till rätta med överhettningsproblemen också.
Finns det nåt bottenvrid att tillgå i en så liten explosionsmotor? - Jämfört med en kula?

Anonym sa...

Ja du Stellan.
Det är alltid enkelt att vara efterklok, men det är av erfarenhet man lär sig mest / bäst.

Kanske du ska starta ett "Albinvärme Oy" på kobben.

Funderar / C-G

Anonym sa...

Hur varmt går det på en sjövattenkyld albin på fullt skaft, har du nån koll på det? Och hur står tändningen, lite sen tändning så blir det väl heta avgaser om jag inte är ute och cyklar. Du har säkert tänkt på detta men i alla fall. / KvarkenAnders

Stellan sa...

Lester, det finns inget som heter explosionsmotor, man kallade förbränningsmotorn
för det runt förra sekelskiftet. De är alla förbränningsmotorer. Sker en explosionsartad
antändning så får man det vi brukar kalla "spikningar".
Det är andra gången som jag hör någon benämna bensinmotorn som en explosionsmotor
och dieselmotorn som en förbränningsmotor...
Är det möjligen SVT som ser även har denna osanning som något man måste indoktrinera
bland befolkningen?

Lester Boré sa...

Stellan.
Som du redan vet så kan jag i princip ingenting om nåt... Anledningarna till att jag valde det, såhär i efterhand, tvivelaktiga uttrycket explosionsmotor är delsvis för att jag inte visste bättre och dessutom så försökte jag framstå som något jag inte är genom att dra en så kallad "rövare".
Framgent kommer jag att försöka använda mig av korrekt terminologi och inget annat.

Jag lyfter på vegamössan, bugar djupt och backar ut ur ert gemak...

Stellan sa...

Bättring, Lester, bättring!

jag missade ju KvarkenAndersa fråga i all upphetsning.
Nej, jag vet inte hur kallt dom går ovanför ventilerna, kanske lika varmt?
Motorn gillar inte alls mycket förtändning, har redan provat det.

Fixarerik sa...

Stellan, jag trodde du var inne på att värma kåken med tomat "för tomat blir ju varmt så inåt helvete"...

Stellan sa...

Japp. En Albin som vevar runt tomat i golvvärmen. Då behöver man bara varmköra på hösten!

Fixarerik sa...

Cirkpump och värmare i ett !