lördag 6 juni 2015

Hemmaslöjd

Det här var ju roligt som fan!
En turbinhoj byggd med ambition att någon gång i framtiden ta fartrekord på Bonneville.
Underbar vedbodfinish blandat med fint hantverk.
Jag hann dessvärre inte filma när den var igång, men den lät och luktade ljuvligt!

Notera uppmaningen på skylten och klibban på bakskärmen!

24 kommentarer:

Anonym sa...

Kanske mysigare och mula på en sån däringa tingest istället för på långvården .

/Johnny Boy

Masen sa...

Grym!
Borde vara något för Orsa Speedweekend i vinter!
Där körs allt möjligt farligt med långa eldkvastar bakom.

Preben sa...

Vedbodsfinish är det nya svarta.

Olle sa...

Den här grabben menar allvar! När jag gick på den där skolan som även Karlsson gått på så hade vi en tokig kille som tillverkade en gasturbinmotor av en IMO-pump. Den funkade faktiskt men kom aldrig i bruk.

Anders Johansson har uppenbarligen gått ett steg till i utvecklingen. Undra hur han fixar brallorna vid utblåset som brukar ha en avgastemperatur på mellan 400-700 grader.

Kolla länkarna (var visserligen tvingad att Googla):

Anders Johansson

För att inte tala om Jetsparken

simpa andersson sa...

Här är den nätta forumtråden om jethojen http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?220950-Gasturbinhoj-JETeskoj!
Han är rätt händig den där Anders.

Anonym sa...

Hoppas din blick Stellan, på bilden i tråden på sporthoj, betyder att du är sugen på ett nytt hojbygge... Tycker det doftar svetsrök och inte fernissa :)
Din överladdade rörhög håller fortfarande måttet, såg & hörde den när du lämnade parken igår em... :)

Anonym sa...

Jag såg hojen "in action" på Speed Weekend i Årsunda i vintras, alltid kul med galna människor på lika galna byggen.

//Chrille

Anders Johansson sa...

Kul att råkas Stellan och surra lite, hoppas jag förklarade gasturbinernas hemligheter så mor din förstod. :)

Inga problem med brallorna Olle, hemorrojderna däremot ligger risigt till om jag råkar spränga kraftturbinhjulet pga övervarv...

Stellan sa...

Anonym, bild på Sporthoj? Nu hänger jag inte med... Jo, man skulle behöva slå ihop
något kul. Men det är ju så dyrt... Och jobbigt... Men! Jag kanske brakar ihop en 125:a
med min dotter i vinter. Om vi orkar, annars får hon åka orginal Mito.

Anders, nöjet var helt på min sida. Gasturbiner verkar fortfarande var någon
form av häxkonst. Det kan ju inte vara så enkelt att det bara blåser lite kors och
tvärs...

Anders Johansson sa...

Äsch, det bara snurrar och pyser lite. Hitta smältgränsen på Inconel och backa av några grader så är man i hamn!

Apropå bilden:

http://i231.photobucket.com/albums/ee196/Anders811017/Anders%20projekt/Norrtalje%202015%204.jpg

Olle sa...

Anders vad är nästa utvecklingssteg? Ska du sätta kompressor- och kraftturbin på samma axel? Det lär vara elastiska keramer på gång.

Vad kör du på för bränsle - fotogen, diesel?

Fantastiskt kul! Undra om vi får se en navstyrd turbinhoj?

Anders Johansson sa...

Jag har planer på att bygga in en avlastningsventil före kraftturbinen så motorn inte går så varm på tomgång, när man kör och har lite snurr på grejorna är avgastempen bra men står man så här och tomkör kryper tempen farligt nära smältgränsen...

Sen ska det dit en startmotor så jag slipper jävlas med dykartuber för att få snurr på motorn.

Flygfotogen körs den på nu men diesel funkar också om det kniper, men det luktar ju inte lika gott.

Anonym sa...

Såg och hörde hojen i Råsunda i våras, har följt bygget, häftigt att se den live.

Hoppade både Custom och Tierp i helgen till förmån för svetsrök i garaget men nästa års Speed Weekend är redan inbokad. Nästa år blir det nog att åka redan på fredag, så kanske man hinner höra Svarthålets pulsjet också innan den spricker...

Blev ju givetvis sugen på sugen på att bygga nåt eget för isen, får se hur det slutar...

Råsunda är nog det nya svarta.

MVH
Jonää Racing

Gunnar sa...

Masen - Det var flera år sedan det kördes Speedweekend i Orsa. Det kanske förklarar varför du inte sett teamet där på sistone, du har förmodligen varit själv på isen de senaste två vintrarna.

Anders Johansson - Er avslappnade syn på tillvaron behövs nog om man ska mäkta med ett sådant projekt. Påminner om ett dragracingteam jag hade nöjet att umgås med förr i världen, de blev lika förvånade varje gång motorn faktiskt var hel efter mållinjen. Med den inställningen kan det bara bli kul!
Citat: "Toppackningarna hängde som smältost längs blocksidorna." följt av ett gapskratt.

Jonää Racing - Råsunda? Som i Råsunda, Solna? Ja, det vore fränt att gasa turbiner och pulsjettar där!

Anonym sa...

Årsunda, Råsunda... Tydligen blir man lite dyslesbi dysekl dielektri... trött av svetsrök... Hittade dit iaf.

MVH
Jonää

Olle sa...

Nu ska vi inte kapa Stellans blogg men några sista frågor. Betyder det att du inte har temperaturproblem med friflöde? Hur har du stämt av gasexpansion och den frigående kraftturbinen. Kopplar man båda turbinerna på samma axel får man sannolikt jämnare flöde men det kanske är svårare att beräkna turbinerna? Är brännkammaren koncentrisk och hur leder du gasflödet till turbinen?

Olle

Gunnar sa...

Olle - Vadå? Det går ju bra att kapa Stellans blogg med en massa religiöst och politiskt dravel när inlägget egentligen handlar om vattenflöde i en båtmotor. Varför skulle man inte kunna diskutera turbinmotorer i samband med ett inlägg om turbinmotorer?
Turbiner är dessutom roligt, till skillnad från religion och politik.

Anders Johansson sa...

Gunnar: Låter som sköna grabbar, man ska ta haverier med en klackspark och ett gapskratt. Det är ju inte mindre trasigt för att man surar.

Olle: Grejen är att kraftturbinhjulets bladprofil är rätt platt, så när det står still/roterar långsamt blåser jetstrålen rätt in i en vägg och bromsas upp. När det börjar snurra fortare rätar gasvägen upp sig och tempen sjunker.

Det är beräknat så ledskovlarna före kraftturbinen har samma genomsläppsarea som jetdysan jag hade när jag testade ut motorn i bänk plus lite extra för friktionsförlusterna.

Att ta ut effekten från samma axel som kompressorn sitter på funkar på en stationär motor som går på ett konstant varvtal, men inget vidare i ett fordon som ska börnas med osv. Dessutom skulle jag då behöva en mekanisk koppling i drivlinan vilket jag slipper nu med en tvåaxlig turboshaft-motor där grundmotorn blåser på kraftturbinen.

Lester Boré sa...

Gunnar.
Kom igen nu!
Politik och religion är ju så jävla fröjdens alabama! - För att använda rockets ord...

Stellan sa...

Jonas är en skön snubbe, han tror på människan!

Olle sa...

Jo jag förstår med en fri kraftturbin får du också en "momentomvandlare". Rullar du hojen de första metrarna för att få fart på turbinen?. En avlastningsventil torde minska trycket och därmed öka flödet i kraftturbinhuset utan att du behöver flytta ledskovlarna. En koppling vid turbinvarvtal är inte att leka med.

Lycka till framöver - läste flygteknik på 1970-talet därav mina frågor!

Appropå Lester så har nu Finland bestämt sig för att utreda konsekvensen av ett Nato-medlemskap. Något att fundera på?

Gunnar sa...

Det här kan vara något av det absolut bästa som någonsin skrivits på Internet:

"Äsch, det bara snurrar och pyser lite. Hitta smältgränsen på Inconel och backa av några grader så är man i hamn!"

Anders Johansson sa...

Olle: Nejdå, den drar iväg fint från stillastående. Jag tar det lite lugnt med gasen tills jag är uppe i lite fart så inga riviga starter, det behövs ändå inte när man har två kilometer på sig att komma upp i fart.

Här är en kort film från starten, Stellan och Acke står och ser finuliga ut vid depåtältet.

https://youtu.be/f0VMfT4cVs8

Avgastemp på ca 750°C vilket är lite högt men ingen fara på taket, när jag provar att bromsa bakhjulet sticker den iväg över 800°C så jag slår av motorn för att inte nöta på bitarna i onödan.

Masen sa...

Förlåt, Gunnar.
Rätt ska vara rätt, det kördes roliga saker där förr, inte nu.