tisdag 30 juni 2015

Hur kunde det gå så fel?

SKF som en gång var en stolt länk i Moder Sveas industrikedja, saluför numera äkta kvalitétslager från Indien.
Man blir fan lite ledsen...

38 kommentarer:

Jonas sa...

Jo, tack..

Bytte till fina (och dyra) hjullager från SKF på min bil och efter fantastiska 2000mil så har det ena rasat.. Så den här gången fick det bli bil-buttericks istället, mycket sämre kan dom ju inte vara..

Anonym sa...

Tragiskt och pinsamt.

Mvh Skogåsbon

Anonym sa...

Jag är lika ledsen, då jag idag trodde att jag hade köpt kvallitets lager till min v70.
Ville ha SKF, för jag ledsnat på att byta lager en gång / år.
Men på dessa står det made in itally!?

Anonym sa...

Hur kunde det gå så fel? För att vi är så få som bryr oss ett skit förmodligen.

En lika bedrövad
J B

Stellan sa...

JB, Men det är viktigt att veta vilken bonde som får vilken fru, eller vilka som knullat i Paradise Hotel...
Decemberöverenskommelser, utförsäljning och nedmontering av industrin är inte lika intressant.

Gunnar sa...

Gör inte du dina egna lager?

Dasen sa...

Man får vända sig till Japanerna för att få kvalitet, NSK lager t ex.

Anonym sa...

Apropå Indien.
Har ett ganska stort sågverk som kund och dom berättade en ganska kul grej.
Om alla Indier skulle börja använda skithuspapper så skulle allt virke vi fäller i Sverige inte på långa vägar räcka till om vi gjorde papper av det.

Blomman L-A

Acke sa...

Nu håller jag inte med. SKF är ju en världskoncern, så klart att dom har fabriker över allt, till och med i Japan(Japanska SKF måste väl vara kvalitet i alla fall Dasen).
Kul historia om SKF.
Jag hade Iio ( Yamahas Öhlins-chef, sedemera chef för Yamaha Motorsport)( vi kallade honom 110:an)
hemma vid fikabordet i Tumba och där låg en SKF-kartong och skräpade. Iio fick tag i den och utbrast "ichi ban" på det där seriösa japanska sättet. Mycket respekt. Jag förklarade hur stolt jag var att SKF är svenskt. Iio visste inte det utan tittade mig i ögonen och sa: AAAHH SWEDISH! med mycket imponerat tonfall. Där steg Sverige mycket i aktning hos en japan i alla fall.
Jag tyckte det var kul att han visste att SKF är ichi ban men inte att det är ett svenskt företag.
Det är viktigt att vara ichi ban i Japan.

Stellan sa...

Jag känner att jag kan vara ute på djupt vatten nu, Acke.
Men... Skulle jag ha en helikopter, så hade jag inte velat ha indiska lager till vispen.
Nu var ju dessa lager förvisso till en ostpump, så det värsta som kunde hända vid haveri
vore att man fick ta skinka på mackan tills pumpen var lagad.

Olle sa...

Nu är ju inte jag indier men jag har en polare som också heter Stellan som jobbar med stålindustri. Indien har en mycket avancerad stålindustri som omsätter så där en tusen miljarder kronor. Bland dessa finns bland andra Tata Steel som också tillverkar bilar och äger Jaguar Landrover. En annan grupp är Kalyani som även tillverkar vindkraftverk i Tyskland. Kalyanis ägare är en stor vän av Sverige.

SKF har funnits i Indien i nästan 100 år och har vad jag vet fyra fabriker där. I Kina har man tio fabriker och i Nordamerika så där en 20. På den tiden då jag var lite mer aktiv i motorbyggandet kunde jag konstatera att cylinderfoder till både Maserati och Ferrari var tillverkade av slunggjutna ämnen från Indien.

Skulle inte förvåna mig en sekund om det sitter kullager från Indien i en helikopter men det kan man ta reda på. Var för några år sedan i jobbet på en av de fabriker (Curti) som tillverkar detaljer till Agusta Westland i Italien. Får ringa och fråga.

Vad får dig att tro att indiska kullager är sämre än Svenska? SKF implementerar sitt produktionssystem och kvalitetsarbete i alla fabriker och något annat skulle vara industriellt självmord.

Har till för något år sedan arbetat med industri som tillverkade maskiner till livsmedels- och förpackningsindustri och där var det vanligt med lager från Indien. Det verkar som om SKF lagt den typen av produktion där.

Varför inge göra ett experiment för att bli övertygade. Nästa gång jag byter hjullager så ska jag köpa ett SKF-lager från USA (standard Jaguar) och ett från Indien om det går att få tag i. Av tidigare erfarenhet så brukar lagren fram hålla 18-25-tusen mil så det blir om cirka tre år. Då får vi se vilket som håller längst. Får man byta hjullager varje år så kör man extremt mycket, har monterat lagret fel så att lagerförspänningen påverkats eller belastningen ojämn eller också är det något annat externt som påverkar hållbarheten. Om så inte är fallet byt bilmärke.

När bytte du hjullager på Mercuryn senast?


Anonym sa...

Olle.
Skulle du betala fullt pris för Levi´s jeans som inte är tillverkade i USA? Inte jag, kan vara lite kinkig där även om asiatiska kläder håller lika länge. Jag föredrar även en svensktillverkad Volvo före en kinesisk, även om tester skulle visa att den kinesiska är lika bra.

/J B

Olle sa...

Ska man nu spä på fördomarna ännu mer eftersom jag sitter mellan två möten och inte orkar arbeta eller städa i båten. Jo! apropå helikopter med Indiska kullager så har ju Sjöfartsverket köpt in AugustaWestland AW139 - samma helikopter som Curti svetsar detaljer till avgasutblås i titan till. Den tillverkas även i Ryssland av Rosvertol och det sägs att utvecklingen av helikoptern har en del ryska inslag.

Helikoptrar som flygplan och numera även fritidsbåtar navigerar med satelliter som referenser. Eftersom programmet med rymdskyttlar inte längre är i drift så används Antares- och Altlas-raketer för att föra ut sateliter och för den delen också förnödenheter till rymndstationen. Både Antares och Atlas som är raketer tillverkade i USA har ryska RD-180 raketmotorer i första steget.

Det betyder att både GPS- och spionsateliter finns där med benäget tillstånd av ryska leveranser av raketmotorer som kanske har indiska kullager eftersom Indien köper stidsflygplan och annat krafs från Ryssland.

Man har gjort försök med andra motorar men det har inte lyckats. Turligt nog har man ett bra lager av Rd-180 i USA och köpte i december några hundra motorer av en utvecklad variant till Antares. Antares är dessutom utvecklad i samarbete med ett mycket avancerat och högteknolggiskt flyg- och rymndföretag i Ukraina: Yuzhnoye

Världen ser inte alltid ut som man tror och jag tror inte att all skit kommer från Biltema men kansk nästan all!?

Anonym sa...

Orginal lagren höll i 32000 mil! Men sen snålade jag och köpte biltemas när första lagret gick.
Nu är jag inne på andra vänster och första höger, dom har jag kört på i 11 månader och 1300mil och är helt slut.(Biltema påstod att de aldrig fick reklamationer på sina lager, så jag måste helt enkelt fått en dålig badge första gången)
Dum som man är så gick man på den och står återigen här inför semestern med lagerbyte! Men jag har i alla fall kvittot kvar, som annars aldrig går att uppbringa!!!
Därför slog jag till på de dyraste jag kunde hitta- SKF (made in italy)
Vill bara inte ha det som en tradition, att byta lager inför varje semester :(
Får hoppas att dom håller minst hälften av vad orginal höll, men läser man vad Jonas skrev så är dom bara dubbelt (2000mil)så bra som biltemas. Men 3ggr så dyra!

Olle sa...

Jag är storkonsument av Levis Jeans vars tyg är denim som kommer från det faktum att tyger från början kommer från Nîmes i Frankrike. Tittade i några av mina brallor och får tyvärr konstatera att de äldre är tillverkade i UK och de nyare i Pakistan. Pakistan kan man väl kanske acceptera men att mina fina Amerikanska brallor skulle vara tillverkade i ett U-land som good old UK är lite mer skämmigt.

Var i hela friden hittar du Levis Jeans tillverkade i någon sweatshop av en importerad Indier i USA? USA är världens tredje största producent av bomull och världens största exportör mycket beroende på starka subventioner av bomullsodling. I runda tal subventionerar USA sina bomullsodlare med cirka 20 miljarder kronor per år. Det får givetvis konsekvenser i utvecklingsländer.

Det där med Volvo är intressant och av politiska skäl kanske jag inte heller skulle köpa en kinesisk Volvo men sannolikheten att jag skulle köpa en Volvo är ändå rätt liten men den finns. Å andra sidan så är Volvo Cars ett kinesiskt bolag så det kvittar kanske. Volvo lastvagnar däremot importerar många detaljer från Kina men också massvis från Indien, bland annat från Kalyami. Det är inte omöjligt att det sitter indiska kullager i bakaxlar på Volvo.


Anonym sa...

Då är det ju indiska kullager jag ska ha!
Om det var det som satt orginal, så höll dom ju i 32000mil!
Får se hur länge mina italenska SKF lager håller. Ger dom upp efter 2000mil, så ska jag leta efter indiska lager till min v70!

Anonym sa...

Skulle vara nyfiken på vad folket här i kommentarfältet tycker om den här http://www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/ofornuft-och-kansla-harskar-i-var-tid/
(innan ni avfärdar den bara för att den är publicerad i DN, ta gärna reda på vem skribenten än)

Olle sa...

Har du en AWD? Då är det sannolikt att du pressat in lagret på inre banan och förstört det vid monteringen. Bultade lager till en vanlig V70 är det svårt att misslyckas med om man inte slarvar med dammskyddet. Inte ens ett pakistanskt skitlager går sönder efter 1000 mil. Tror jag?

Stellan sa...

Jag gör en pudel ang, lagrena!
anonym, kollar under kvällen och återkommer.

Gunnar sa...

Babbits då? Är det indiskt?

Olle sa...

Får nog göra dig besviken. Både tenn och antimon (spetsglans) förekommer främst i Kina. En annan stor exportör är Bolivia. Jag tror inte SKF har någon fabrik där. Nu är det möte!

Anonym sa...

Nej Olle, det är inte en awd utan en helt vanlig v70.
Antingen är jag helt oduglig att skruva, eller så är biltemas lager helt enkelt bara skit!

Stellan sa...

Gunnar, babbits är grejen! Bara att gjuta i ett nytt och skava till, då det gamla smälte av
överhettning.

Lester Boré sa...

Anonym.
Suck...
Ett alster författat av en "före detta" marxist i en tabloid som bedriver multikultipopulistisk agenda-journalistik. - Av vilken anledning menar du att man inte ska döma ut Liedmans fantasifulla tolkning av verkligheten?

Anonym sa...

Olle.
Jaha, se där. Själv tänker jag lite att det kan kännas lite tveksamt att skeppa hit en miljard kubikmeter billigt skräp från andra sidan jordklotet. Dessutom är det roligare att resa runt i Sverige när det finns fungerande småindustrier så byarna kan befolkas av stolta människor med framtidstro - känns lite trist att alla vill eller "måste" till Stockholm för att skapa sig en framtid. Det är också roligare att känna att man får "äkta vara" när man köper något.

Men det är ju bara mina funderingar.

/J B

Anonym sa...

Grattis Lester, genom din ignoranta och obildade kommentar understödde du just Liedmans tes om "oförnuft och känsla".
Touche!

Stellan sa...

Jaha, var det mera av den varan som Lester beskriver, så vill jag inte se...
Jag orkar faktiskt inte mer nu, jag känner bara uppgivenhet.
Jag är född i fel tid. Jag skiter i att rörisar var fattiga förr, jag vill tillbaka
till en tid som jag aldrig upplevt. Jag byter gärna pengar mot sunda värderingar.
2000-talet är inte en plats för mig.
För varje år som går så ter sig västvärldens masspsykos bara värre och värre.
Uppvaknandet kommer att bli en chock för många, och jag kommer inte för
en sekund njuta av att säga: Jag sa ju det! Men jag kommer att säga det ändå.

Skit i kullager nu, och ta upp kampen för könsneutrala toaletter!

JB, det framgår säkert ovan, att jag håller med dig. Och Stockholm kan förövrigt
dra åt helvete!

Lester Boré sa...

Anonym.
Utveckla gärna resonemanget kring min ignorans och uteblivna bildning, jag uppfattar nämligen din replik som att det faktum att jag anser Liedman vara ute och cykla innebär att jag är obildad enligt din logik?

Stellan sa...

Anonym, jag gick in och läste, och jag är inte imponerad.
Jag vet inte ens vart jag ska börja...
Fortsätt ni att skylla på att allt våld och alla sexövergrepp beror på utanförskap.
Fortsätt ni att tro att de romska tiggarna får ett bättre liv av eran femkrona.
Fortsätt ni att tro att vi som ser ett problem är onda och inte har samma empatiska förmåga som er.

Det måste vara alla ekonomiska fördelar som nått Sverige dom senaste åren som gjort att tex, sexualbrotten ökat med 75% på nio år(brå).
Det är säkert samma ekonomiska fördelar som lagt ner försvaret, fritidsgårdarna, och bryggorna vid badplatserna.
Det är säkert dom ekonomiska fördelarna av papperslösa som gör att dom får gratis tandvård, medans min morsa inte har råd att få tandläkaren att stoppa tillbaka pliggarna som ramlar ur käften på henne.

När jag var gossebarn fostrade min mor mig in i tron att det inte var någon skillnad på människor beroende på var dom kom ifrån eller vad dom hade för kultur.
Jag trodde henne fram tills att jag var runt tretton. Då fick jag lära mig att "Ha ru cigg" betydde: Nu ska du få stryk, svenne.
På helgerna roade sig invandrargängen med att åka buss till vårat kvarter, för att "sätta sig i respekt".
Respekt får man tydligen genom oprovocerat våld.

Tjejerna som gick i plugget i Jordbro fick snällt finna sig i att bli intryckta på muggen och klämda överallt.

Och i motsats till det som skribenten på DN skrev, så är inte detta några rykten som nått mig, det är sånt jag sett själv, och jag kan fortsätta hela natten...

Men det vill jag inte.
Jag mår dåligt, och det gör jag för att jag inte vill att mina barn ska tryckas in på muggen medans makthavarna diskuterar genuspolitik och kvotering.

Jag tror inte att gener har ett skit med människors beteende att göra, men jag är fullt övertygad om att kultur och uppväxtförhållanden har det. Motbevisa mig gärna!

Jonas sa...

Anonym, det är just V70 jag åker också.. En 00 V70n som fan inte körs vidare hårt när den fraktar familj och hund.. Ska försöka mig på en reklamation av SKF lagret men har inte vidare höga förhoppningar.

Anonym sa...

Sven-Eric Liedman verkar tro att folk inte har egna ögon att se med, det är inget annat än ett människoförakt.

Mvh Skogåsbon

Göran sa...

Titta på detta videoklipp Det öppna landet. Invandringspolitiken diskuteras. och se vad Liedman menar med att "I radions och SVT:s nyhetssändningar förhåller man sig artigt neutral i kampen mellan vettigt och ovettigt."
Tino Sanandaji är forskare och inte politiker men buntas ändå ihop med Sverigedemokraterna för att hans fakta, till stora delar från SCB, inte passar in i SVTs verklighetsuppfattning som bygger på känslor och ej fakta. Det är även detta synsätt som Liedman vill torgföra i sin artikel. Liedman har titeln professor men fakta verkar han lika kallsinnig till som Kaplan, Selimovic och Flat Earth Society. Beklämmande.

Stellan sa...

Kanske börjar bli dags för mig att lägga upp mina debattartiklar här...

Lester Boré sa...

Göran.
Du är enligt mig uppenbart klarsynt och välformulerad. - Tyvärr kommer nog Anonym, trots min positiva uppfattning om din kommentar, att döma ut även dig som ignorant, obildad och med största sannolikhet även rasist...

Dasen sa...

Stellan: tänk bara på att hålla dig inom ramen för din kompetens

Sura sa...

Om du nu måste ha svenska SKF lager till pysslet eller bilen så får du välja stora sfäriska rullager, för det är dom enda som görs i Sverige.
Med vänlig hälsning, Lagernasaren !

Stellan sa...

Vart tog trollet vägen??

Lester Boré sa...

Stellan.
Jag hoppas att anonym åtminstone bemödar sig med att förklara för mig vari kopplingen mellan att vara av en annan åsikt och ignorans/bristande bildning finns...
För min del finns det en uppsjö av anledningar till att inte tycka som någon annan,det kan bero på en annan ideologisk övertygelse, en annan uppfattning om vad som kännetecknar ett väl fungerande samhälle, personlig bakgrund och erfarenhet, livssituation osv osv. - Att det skulle vara bildning som fäller avgörandet känns som slutsatsen från en människa med gravt nedsatt intellektuell funktion.