tisdag 16 juni 2015

Skitsnabb skrevraket säljes

I morse var tog det slut på det annars så festliga och billiga nöjet att pendla till förvärvsarbetet.
Att komma till jobbet i tid är dyrt på Åland, om man inte åker hemifrån i tid.

Som alltid var poliserna trevliga och sakliga, och trots att jag inombords kände mig nedstämd över den oförutsedda utgiften, så tackade jag konstaplarna för ett väl utfört arbete.

Dessa replikerade med att man inte behöver tacka, då man har fått böter.
Detta uttalande viftade jag undan med orden: Har man utfört ett arbete väl, så är det kutym att kunden informerar om att han är tillfredställd med servicen.

En konstapel påpekade att min regskylt hade för mycket vinkel för att ha god synbarhet.
Jag sade att det inte spelade någon roll om den syns under färd, då jag ändå nyss bevisat att jag stannar på polismans tecken.
Detta argument föll i god jord, och jag fortsatte färden mot arbetet, fattig och eländig, efter att jag prutat till mig en fotografering av konstapeln.

Den här har man ju inte råd att ha kvar.
Ge mig ett juste bud, om du känner för att acca ifrån tomtar vid rödljusen, eller på kurviga gatan.

20 kommentarer:

Drusse sa...

Vilket bajs... Fortåkningsböter på Åland har man läst om tidigare att det är en kostsam historia...

martin sa...

Vad gick kalaset på? Det ska väl innebära några nackdelar att flytta till Finland iaf. Nu har du provat på en :)

Robocop sa...

" Hastighetsövervakning i Frebbenby Hammarland






15.06.2015
Åland



Under morgonen har polisen hjälpt till med att få tillbaka till hagen en ko av rasen Highland Cattle, som rörde sig i Jomala Prästgårdenby, efter mycket arbete så lyckades vi alla tillsammans med hjälp från gården att få den tillbaka.

Framförde fordonet längs med Hammarlandsvägen i Hammarland Frebbenby i 68 km/h där högsta tillåtna hastigheten är 50 km/h samt så var fordonet obesiktat, föraren delgavs böter för 2 fall av trafikförseelser.

Framförde fordonet längs med Hammarlandsvägen i Hammarland Frebbenby i 70 km/h där högsta tillåtna hastigheten är 50 km/h, delgavs böter för trafikförseelse.

Framförde det obesiktade fordonet längs med Nygatan i Mariehamn, delgavs böter för trafikförseelse.

Framförde fordonet längs med Hammarlandsvägen i Hammarland Djäkenböle i 106 km/h, där högsta tillåtna hastigheten är 70 km/h, delgavs böter för äventyrande av trafiksäkerheten samt fick 10-dagars körförbud.

Framförde fordonet längs med Hammarlandsvägen i Hammarland Frebbenby i 71 km/h där högsta tillåtna hastigheten är 50 km/h, delgavs böter för äventyrande av trafiksäkerheten.""

Jahaja. Hur var det här då?

rocket goldstar sa...

Förjävla bra krönika i Wheels, toppklass !
Träligt med böter.

Anonym sa...

Skit , det där var ingen triumph.
Nu blir inte mamma glad när inarbetade kosingar skall användas till något så förnedrande som böter.
Fast köra för fort är ju enklare än att skita när man/hen har diarré....

/Johnny Boy
(Nyfiken på vad kalaset gick på)

Fixarerik sa...

Är det lag på att stanna?
Även om man inte sett dom...

hauge sa...

På bana så får man åka så fort man vill...

grogg sa...

Skit händer, och tråkigt känns det. Sprids summan ut på alla gånger du haft överfart, sen senaste fortkörningsboten, så kan man misstänka att det inte är så dyrt per km.

Tom sa...

Du kan begära en amorteringsplan via rättskydds centralen om du kan motivera varför du inte vill betala allt på en gång.
En som körde 156 på 90 :)

Stellan sa...

Martin och Johnny pojke, Det var saftigare än en svensk bot i alla fall.
Fixarerik, jag är en stannare.
Hauge, Mansen får ju aldrig ihop sin jävla bana ju!
Tom, nåja riktigt så dyrt vart det inte, men om man räknar det i sommarens
uteserveringsöl, så blir man jävligt deppig!

Zappafan sa...

Fortkörningsböterna är väl inkomstrelaterade i Finland/Åland?

Stellan sa...

Oj, glömde det viktigaste...
Tack, Rocket!
zappafan, det stämmer.

Kotten sa...

Stackars

Lester Boré sa...

Stellan.
Jag förstår naturligtvis att du just nu befinner dig i en omtumlande situation på många plan, man kan gissa att det ekonomiska planet är det mest framträdande, men misströsta icke.
Under min tid vid universitet i Köln råkade jag ut för en liknande incident, det var nämligen så att jag efter en fuktig kväll tillsammans med mina vänner vid den medicinska fakulteten råkade tillgripa en cykel på ett otillbörligt sätt. Cykeln var visserligen olåst men den parametern brydde sig de mustaschprydda lagens väktare föga om när de bad om en förklaring till den prekära situation som uppstått i och med att jag greps, så att säga "inflagranti"...
Hur som helst hamnade jag till slut i fängsligt förvar över natten och hade därför en stund över att reflektera över aftonens klavertramp. Min slutsats blev följande.
Det som smärtar mest är inte det reella snedsteget, oavsett vad nu detta månne vara, ej heller dess eventuella konsekvenser, utan det värsta är ögonblicket då man genom polismans eller annans försorg upplyses om att man sannolikt besitter en djupt rotad brist på snille, vilket naturligtvis är den enda konkreta förklaringen till att man av olika anledningar negligerar de föreskrivna lagar och ordningar som gäller och om vilka man naturligtvis är mycket medveten.

Bötessedeln må vara törnekronan men självföraktets tunga kors är bördan som gör vandringen olidlig...

Stellan sa...

Olidlig var ordet, Lester. Och även självförakt...

Mats sa...


Nu kanske du ångrar att du lade ner firman.

Då hade böterna inte varit så saftiga som nu när du är röris.

Stellan sa...

Ja, det är ett skit att ha bättre inkomst än ekonomi!

Björn sa...

Argumentet att turbon hängde sig fungerade alltså inte....

Stellan sa...

Björn, det argumentet är ju inget vidare när man byggt hojen själv.

Masen sa...

Lester Boré!
Dina svar gör bredbandsavgiften värd att betala!
Och Stellan, även den bäste kan göra fel.