torsdag 11 juni 2015

Smaka kapskiva!

Nu har kyllimpan fått vad den förtjänar!
Frigång för kylrör står på agendan, denna afton.

12 kommentarer:

Göran sa...

Stellan, kontrollera noga vilken temp som vattnet i motorn skall ha enligt Albin. 92 grader låter inte allt för mycket då kokpunkten är betydligt högre än 100 grader i en motor där systemet är trycksatt. Ju högre tryck desto högre kokpunkt. I en relativt modern motor med iblandning av glykol i vattnet ligger kokpunkten på ca 135 grader. Kontrollera detta innan du gör allt för drastiska ändringar. Sen är det en annan sak om det blir för varmt i motorlådan.

rocket goldstar sa...

Den där limpan har fått lite bögel fast det syns aldrig efteråt.

bjn sa...

Motorer med saltvattenskylning borde går väl original snarare kallare än så, typ 60 grader? På min Olympia kan jag hålla handen på toppen när jag kör utan att den bränns. Förra sommaren hade jag problem med att kylningen sattes igen av sjögräs. Motorn började gå sämre när den blev så varm att jag inte kunde hålla handen på toppen.

Möjligtvis berodde det på att magneten inte gillade värmen, för motorn stannade helt om den blev varmare. Så ta inte mina erfarenheter som sanning. Kanske skulle den gå bättre med varm motor om magneten gav gnista.

Mikael Svartsjö sa...

Saltvattenkylda motorer SKA gå kalla under 50grader helst annars börjar saltet kristallisera sig i kylkanalerna och det vill man inte...
En fråga Stellan, vad har du för cirkulationspump i systemet?
Kan det vara så att den har för låg eller hög kapacitet för sötvattenkylning?
Till de flesta smådieslar används en vanlig Johnsson elpump med Flöde vid 0,1 bar: 15l/m och det fungerar ju bra...

//Svartsjö

Göran sa...

Är det inte så att en saltvattenkyld motor, precis som Svartsjö säger skall hålla 50 grader, medan en sötvattenkyld, som Stellans motor efter konvertering, skall ha en högre temp 85-95 grader. för låg temp på en saltvattenkyld motor ger avlagringsproblem i kylkanalerna men förbränningsmässigt är det en för låg temp. Den ideala tempen på en vanlig" bilmotor skall väl ligga på minst 75 grader om jag inte minns fel.

Olle sa...

Nödvändig kyleffekt motsvarar ungefär det som blir kvar efter effektiv effekt. Låt säga att din Albin vid ideala förhållande har en verkningsgrad på 35 procent så ska du kyla bort 65 procent av tillförd bränsleeffekt. Använder du effektivt 10 hästkrafter (7,36 kW) så ska du alltså kyla cirka 28 kW.

28 kW plattvärmeväxlare är en ganska liten sak så också en motflödesvärmeväxlare. Därför är det nog mer intressant att mäta delta T (skillnaden mellan ingående temperatur och utgående temperatur) på sjövattnet och sammalunda på återcirkulerande kylvatten. Det är inte alls omöjligt att du har problem med flödet och fördelningen av flöde i motorn. Du kanske ska låta det slutna systemet även kyla limpan och bara blanda sjövatten i avgaserna efter limpan för att öka vätskemängden?

Sjövattenkylda lågtemperaturssystem må vara bra men det är inte bra för motorer att gå för kallt. Det är vanligt att man förvärmer oljan eller har en restriktion på oljekylaren så att man får en vettig oljetemperatur i sådana system på lite större fartyg.

Motorn trivs sannolikt bäst med en kylvattentemperatur på 80-85 grader.

Björn sa...

Stellan, det verkar svårt det där.
Kanske dags att konvertera till luftkylning istället....

Göran sa...

Eller varför inte en pålitlig utombordare på akterspegeln? Då kan motorlådan konverteras till en fisksump eller en ölkyl. Ölkyl är kanske att föredra då du slipper anställa en sumprunkare.

Lester Boré sa...

Men vafan...
Sålänge det inte kokar är det väl bara att friska på? - Sitta och fundera på explosionsmotoroptimering hinner du väl göra när oljan är slut...

Stellan sa...

Enligt Albin ska tempen ligga runt 80 grader, och nu är i alla fall problemet löst.
Jag äger en smutt plattvärmeväxlare, men efter att ha sett hur Östersjön kan se ut vid
algblommning, så kräver nog en sådan ett filter. Och det lär det ju bli stopp i när det
är hård sjö...
Det var därför jag byggde rörväxlare.
Orginal, liksom nu, finns en förbigång som gör att man kan ha hög motortemp oavsett
sjövattentemp.

Olle sa...

Jämförelsen med en plattvärmeväxlare var nog mer för att visa att det sannolikt inte handlar om kapaciteten på din värmeväxlare utan om flödesproblem. Det finns modernare motorer med liknande eller värre problem.

Kul att det löste sig!

Mats sa...

Lester,

Explosionsmotor!
Entaktare?