torsdag 9 juli 2015

Den fantastiska veteranpropellern

Jag har ju haft lite propellerbryderier på sistone.
Vispen som hade beräknats med moderna dataprogram fungerande bra, men dessvärre hamnade mashfarten just på det motorvarv som vibrerade värst. Dessutom hade den mycket slip (tänk en slirig raggarbilsconverter).

Jag böt då till en större visp med mindre stigning, och fick en trevligare färd med lägre varv och mindre slip.
Dessvärre orkade min urstarka Albin inte varva ett skit, så mashfarten sjönk.

Då tröttnade jag och monterade veteranvispen av "bananmodell" som jag fått av en gubbe, och som jag enbart trodde dög som pittoresk rekvisita i båthuset.

Döm om min förvåning då den hade mindre slip, lägre varv, och gav en betydligt mindre belastad motor.
Propellertekniken måste ha peakat på 1920-talet, som så mycket annat.

11 kommentarer:

BITTERPITTEN sa...

Det är helt underbart med gammal teknik.
Jag hörde en gång en gammal båtbyggare som sa att "Nu mer så bygger man båtar för att bo bra på,och sen går dom som dom kan i vattnet. Förr byggde vi båtar som gick bra i vattnet,och så bodde vi bäst vi kunde.
Det var bättre förr !

Mats sa...


Då är det väl bäst att du scannar av den med modern teknik så du kan göra en CNCfräst kopia om något skulle hända med din klenod.

För gossen som gjorde originalet har det nog inte så glättigt längre ;-)

Anonym sa...

Det enda rätta måste vara att gjuta.

https://www.youtube.com/watch?v=4Ahj8ata5Sc

Olle sa...

Ser ut som en ganska modern "skew back" ubåtspropeller som tappat några blad. Laga den eroderade framkanten och fyll i alla porer så kommer det att bli en ännu större succé.

Preben sa...

3D skrivare verkar ju vara "the shit" nu, då kan man ju bara skriva ut bilden, då har man en ny.

martin sa...

Menar du marschfart?

Anonym sa...

Jag kopierar mitt gamla inlägg som förblev obesvarat nu när proppelrar är på agendan igen.
En fråga från en novis, men vad står siffrorna på proppelrarnas data för? Är det diameter och teoretisk framdrivning per varv? Och varför anges dessa mått i den amerikanska helt värdelösa måttenheten tum?
/Froden

Stellan sa...

Först diameter i tum, sedan stigning i tum(faktiskt framdrivning per var utan slip).
Jag har en visp som är märkt i millimeter, du kan få köpa den om du skaffar båt.

Stellan sa...

Martin, du har så rätt, jag är en obildad tölp.

Gunnar sa...

Eller menar du machfart? Vad toppar Mildrid? Mach 0,003?

Anonym sa...

Jag gillar verkligen sånt här, då många idag, och speciellt ungdommar, inte tror att dom fattade ett skit förr.

Mvh Skogåsbon