torsdag 2 juli 2015

Se där ja!

Skönt att dom viktiga frågorna äntligen tas upp!

32 kommentarer:

Anonym sa...

Jag håller med dig!
Samhället är så vidrigt! Var är alla kvinnliga pappor? Var är alla kvinnliga spermadonatorer? Varför lyser kvinnorna med sin frånvaro inom träbåtsrenoveringssvängen? Var finns dom kvinnliga deltagarna i hojbyggar-VM?
De patriarkala strukturerna i den utvecklade världen är ett ok för kvinnors utveckling och främjar enbart maskulint beteende.
Varför kvoteras inte kvinnor in i olika hobbyverksamheter?
Jag hoppas att de upplysta kan ta täten genom att föregå med gott exempel och tvinga sina barn att som små enbart hänge sig åt hbtq-aktivism och i äldre åldrar enbart syssla med sånt dom inte vill - om nu deras vilja skulle styra dom i en riktning som ligger i linje med den norm som råder i samhället och som till varje pris måste förgöras.
Att tillhöra det normala, dvs det som majoriteten anammar, är vedervärdigt. Vi måste tillsammans söndra samhället så till den grad att ingenting längre kan förena människor. De enda grupperna som ska tillåtas känna samhörighet inom gruppen är de förtryckta minoriteterna, allt annat är förkastligt.

Festivalen du anknyter till borde vara tvungen att ha minst hälften kvinnliga artister! Att ett sådant beslut kanske innebär utebliven vinst och eventuell konkurs för arrangören är inte relevant eftersom den feministiska agendan övertrumfar såväl ekonomisk logik som förnuft och balanserad debatt.

Anders Johansson sa...

Amen på det Anonym!

G.Enus sa...

Om man spelar musik folk vill höra så behöver man inte kvoteras in.

Lester Boré sa...

Jojo, de maniska normkritikerna och kvoteringsivrarna röner mediala framgångar.
Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta?

Om Darwins tes om survival of the fittest stämde så borde ju, logiskt sett, många opinionsbildare dö av sig själva. Nu gör dom ju inte det och därför är det inte utan att jag sneglar lite åt den intelligenta designens håll... - Det förefaller helt enkelt så att tanken om att Gud älskar alla människor han skapat, är lättare att tillämpa än Darwins teser.

Anonym sa...

Jag har ända sedan barnsben varit en musikälskare, och lagt alldeles för mycket pengar på skivor.
Tyvärr är det inte så många kvinnliga artister i skivsamlingen, vilket är synd tycker jag, för jag ser hellre en kvinna på scenen, än en man.

Mvh Skogåsbon

Anonym sa...

Varför kan inte bara alla få vara precis hur dom vill, ha dom intressen dom vill utan att det måste hävdas, erkännas, jämställas och fan vet allt. Mycket bra skrivet anonym. // Johan

Dasen sa...

Äntligen medialt fokus på en verkligt angelägen fråga!

Anonym sa...

Lika på Peace&love i Borlänge.
Hörde på radion när dom intervjuade artistbokaren och dom undrade varför det bara var en kvinnlig artist borde det inte vara fler tyckte reporten.
Varför då tyckte den KVINNLIGA artirstbokaren kvotering var inget för henne och utbudet i musikbranschen är större bland männen osv.osv.

Olle sa...

Vill bara påpeka att jag aldrig gör inlägg anonymt på denna blogg men det betyder inte att jag är överens med tidigare anonyma inläggare och ej heller alltid med Lester. Förutsättningen för att utveckla kunskap och åsikter är ändå att man bemödar sig att analysera vad andra säger och inte bara avfärda det med någon form av epitet som ger personen mindre tyngd i sakfrågan eller inte blir värd att lyssna på.

Frågan om ojämlikheter har en helt annan dimension men förutsättningen för jämlikhet är att det finns något som kan föreställa lika förutsättningar. Rent statistiskt och utan att lägga vare sig politiska eller personliga värderingar kan man konstatera att kvinnor har lägre lön än män för samma arbete och att kvinnor i så kallade ledande ställningar är färre än män. Samtidigt är dagens kvinnor minst lika välutbildade och ser man på kadern av akademiker så är kvinnor i dag i övertag.

Fakta behöver inte legitimera extrema åsikter och av det skälet är jag inte feminist eftersom jag som man även vill gå på krogen. Däremot kan jag inte blunda för det faktum att i den bästa av världar så skulle människor värderas för deras gärning och inte deras kön samtidigt som vi också måste acceptera skillnaden och våra olika fysiska förutsättningar. Än har män inte börjat föda barn.

Finns inte förutsättningen för en hyfsat jämställd livsutveckling så försvinner också möjligheten till lika värdering. Det gäller inte bara kvinnor utan en massa andra minori- och majoriteter. Det finns faktiskt en ganska sund idé i att se till att kvinnor får samma förutsättningar som män eftersom det tar bort basen för för både extrema feminister eller extrema chauvinister.

Vi hämtar alla våra värderingar från vår miljö och våra egna erfarenheter. Det betyder inte att de är allmängiltiga men ändå synnerligen tydliga för varje individ. Det är kanske därför det är viktigt att utbyta kunskaper och erfarenheter. Alla har inte fått stryk av invandrare men det betyder inte att den som fått stryk inte har rätt erfarenhet.

För att nu spä på på obegripligheterna ännu mer och kanske också främlingsfientligheten så kan man citera dagens upplaga av Metall Supply:

"Volvo Cars har beslutat att sälja sin fabrik i Floby till indiska Amtek Group. På fabriken i Floby har Volco Cars sedan 1957 tillverkat bromsskivor, nav och vevstakar för personbilar och kommersiella fordon. Men under torsdagen kom beskedet att Volvo säljer sin fabrik till indiska Amtek Group."

Amtek är inget litet företag och mycket duktiga på smidesprodukter till fordonsindustri.


G.Enus sa...

Varför skulle en försäljning av ett företag som medför en ny utländsk ägare spä på främlingsfientliget? Vet du vad främlingsfientlighet är?

Helt obegripligt uttalande.....

Stellan sa...

Jag vill nog också ha svar på G.Enus fråga.
Jag vill också veta några exempel på arbetsplatser där män och kvinnor gör
exakt samma jobb med samma kvalité och på samma tid, men har olika lön.
Jag vill nämligen bojkotta dom arbetsplatserna.
Däremot så är jag ointresserad av jämförelser som: Tekniker och undersköterskor
har olika lön, fast lika lång utbildning. Det står alla fritt att utbilda sig till tekniker,
om lönen hägrar.

Lester Boré sa...

Olle.
Att man måste ta till sig och analysera andras uppfattningar är helt rätt. Samtidigt kräver inte alla ting samma analys och det mesta inom genus, multikulti och kvotering som sköljer över oss varje dag tar faktiskt inte nån längre analystid i anspråk eftersom det mesta är verklighetsfrånvänd gallimatias som enbart söndrar samhället och den egentliga jämställdhetsdebatten.

Man måste inte krångla till allt, det är lätt att man då framstår som en stor tänkare med en för liten hjärna...

Anonym sa...

De hade samma problem vid en skånsk festival.
Det löstes med att Oscar Zia fick 39 danserskor.

Anonym sa...

Olle: Hmmmm........det där om Volvo Cars, och hur det skulle spä på främlingsientligheten, förstod inte jag heller.

Mvh Skogåsbon

Klicka här. sa...

Kolla in när Indiern randar en tank, till en Royal Enfield.
Imponerande!!!!!

https://www.youtube.com/watch?v=UsTIMxeO_ng

Mvh Skogåsbon

Anonym sa...

Jävla klåpare, fattar väl vem som helst att en Svensk industriarbetare inte hade kladdat så där.
(Han hade förmodligen suttit i fikarummet och på företagets telefon ringt till facket och gnällt över hur jobbigt det är att jobba)
"Anonym som gillar SKF vad dom än må va gjorda"

Olle sa...

Jag ser inget självändamål i att skapa en verklighet som inte finns. Självklart är det så att stora strukturella skillnader skapar olikheter i disponibel lön. Det kan vara saker som deltidsarbete som är vanligare bland kvinnor än män.

Kvinnodominerade yrken är också sämre betalda men märkligt nog har män som jobbar inom dessa yrkeskategorier något bättre betalt.

Jag har jobbat med industri i många år och där är det ingen skillnad i avtalsmässiga löner men när man lägger på fördelningspotter och tar hänsyn till så kallad löneglidning så har kvinnliga CNC-operatörer sämre betalt än manliga.

Konkret statistik visar att kvinnor har sämre lön och att löneskillnaderna ökar med lönenivån även om man tar bort faktorer som deltid och barnledigt. Däremot så kan det vara så att strukturella skillnader kan påverka möjligheten att ta sig fram i arbetslivet. Det finns dock faktiskt yrkeskategorier där kvinnor har bättre betalt och då men jag inte det där äldsta av dem alla.

Det har heller inte hänt så mycket under de senaste tio åren.

Notera nu att detta inte är en åsikt jag framför utan bara rena fakta och statisk den finns tillgänglig för alla hos SCB.

Sannolikt vet jag inte vad främlingsfientlighet är och det är jag faktiskt stolt över!!! Av samma skäl som jag inte skulle tveka en sekund att tillrättavisa de idioter som spöade upp Stellan när han var grabb.

Det här med Volvo kräver nog att man har läst tidigare trådar och också har förmåga att se det ironiska i den globala utvecklingen. Ett svenskt bolag som ägs av kineser säljer nu en verkstadsindustri i Floby till ett indiskt bolag - med tanke på indiska kullager. Det är självklart ett potentiellt problem speciellt om den sektor denna industri arbetar inom inte utvecklas. Jag kan nästan garantera den lokalisering som är mest livskraftig är den ort där direktörens, eller ägarens fru eller älskarinna bor.

Lester Boré sa...

Olle.
Källa på ditt uttalande ang att män inom kvinnodominerade yrken tjänar bättre än sina kvinnliga kollegor?
Tack.

Ann Ahl sa...

Kanon, vad dom gjorde på den skånska festivalen!
Hyr in ett gäng kvinnliga strippor förlåt.. dans-artister för att balansera upp ondskan.

Anonym sa...

Olle: Tror inte en sekund på att du skulle "tillrättavisat" några idioter som spöar någon, för då skulle du åkt på spö själv. Försök inte. Du skulle bara gått vidare, och tittat åt ett annat håll.
Jag är faktiskt helt säker på, att det är vad du gjort hela livet.

Jag menar, "tillrättavisa", vad fan tror du att det handlar om? Den enda "tillrättavisningen" skulle i så fall vara, att du själv skulle försöka spöa upp dessa individer!

Mvh Skogåsbon

Olle sa...

Lester: Statistiska centralbyrån. De kan givetvis ha fel men är den källa som man vanligtvis använder. Skillnaden är mycket liten men finns. De stora skillnaderna hittar du bland advokater, ekonomer och företagsledare och andra höglöneyrken - men det visste du nog. Det behöver dock inte på något sätt betyda att det måste vara lika många manliga som kvinnliga artister på en gala lika lite som det spelar män i damlandslaget. Jämförelserna blir bara fåniga men man kan inte blunda för att vi män har tagit för oss bättre i arbetslivet även om det sker en långsam förändring. Jag är stark motståndare till kvoteringar men jag är lika stark tillskyndare till lika villkor och lika värde trots att det finns fysiologiska skillnader mellan män och kvinnor.

Kära Skogåsbo. Jag må hända vara pensionär nuförtiden men jag kan garantera dig att jag varken hade haft några som helst problem att ta den fighten eller haft för få likasinnade som skulle stötta mig i den rättvisans kamp. Jag är inte helt utan erfarenhet i det gebitet. Skulle heller aldrig komma på tanken att döma dig eller försöka mig på en analys av din rättskaffenhet eller förmåga. Det blir bara plumpt eftersom jag inte på något sätt känner dig.

Anonym sa...

Olle: Jag blev bara så förundrad över ditt utryck "tillrättavisa", då jag uppfattade det som att du skulle säga till dessa individer, och dom då skulle svarat:
-Nä men snälla ni, så där får ni inte göra.
-Oj förlåt, då slutar vi genast.
Det fungerar helt enkelt inte så.

Mvh Skogåsbon

Anonym sa...

Inte ens Kvinnor Kan mässan gick tydligen något vidare för stiftelsen gick i konkurs. Var det inga män som var intresserade, för delta fick dom väl inte ifall dom inte var inkvoterade? Vilket kön hade arrangörerna? Till vilket "klientel" riktade sig mässorna...

P. Enis sa...

Alla festivaler borde boka Günther istället för massa tramsiga brudar.

Fredrik Lindgren sa...

Å onkel Kånkel!!.....

Stellan sa...

Jo, det vore hyvens att få digga "Pacemaker" och "Diggelo diggeskridsko" live!

Ludde sa...

Hej Stellan. Skulle vara så roligt att få se dig med Dronten i Liköping. Har vikarierat som slav på GB Johanssons Blåmes fram tills idag.Nu har jag fått kicken pga att Alexandra vill slava istället. Tar du/ni utmaningen??
Ludde i Hedemora

P.Enis sa...

Nu är ju tyvärr Onkel död sedan några år tillbaka...

Stellan sa...

Hej Ludde. Nä, det blir nog inget Linköping för oss. Jag har ju fått bråck,
så jag vet inte om det fungerar att köra innan jag fått det opererat.
Det gör ju himla ont emellanåt. Ska ev, testa på träsket till helgen.

Men jag hade nog inte kommit ändå, jag brukar vara för snål för anmälningsavgifter,
hotell och sånt...
Känner mig även kränkt och diskriminerad för att jag är den enda svenska
mc-världsmästaren som inte blev bjuden i år;-)

Lite så här tänker Mats sa...


Olle,
Kul att du står på dig.
Gillar din ideologiska inställning även om den i mina ögon ter sig lite verklighetsfrämmande emellanåt.

Själv har jag sett mycket av det Stellan besktev förut.
Det innebär inte att jag hatar alla av icke svensk härkomst.
I mina ögon är endast en idiot rasist, däremot har mina erfarenheter gjort mig mer vaksam.

Kvotering av alla slag är i mina ögon ett sätt att förminska dom som kommit dit av egen kraft.

Stellan sa...

Mats är klok.

åberg sa...

Jag erbjuder kost och logi om du kommer till Linköping.