fredag 7 augusti 2015

Himmelriket!

Idag åkte vi till Kobba Hoppers kalas för att titta på haschraketer. Jag förlorade mig omedelbart(precis som i fjol) i en helt fantastiskt vacker halvtopp från 1919.

Till min stora lycka erbjöd ägaren till denna underbara farkost mig att prova den!
Om detta var av generositet, eller om det var för att jag skulle lämna hans älskade motorcykel ifred, så att han kunde dricka öl i lugn och ro, ska jag låta vara osagt.

Men det var en fantastiskt rolig tur. Den vobblade något helt kopiöst, och fick till och med Dronten att framstå som en stabil konstruktion, men vilken maskin!

Eftersom jag är nyopererad och inte får/kan kicka så tvingade jag med mig Conny i holken, så att han kunde kicka om jag fick gubbstopp. Han protesterade en stund, men gav sedan vika. När jag väl fick gubbstopp, så visade sig Conny tämligen talanglös på kickstartandets ädla konst. Det gjorde inte så mycket, för han fick putta igång den istället.

Jag har faktiskt lagt bud på två stycken Halvtoppar tidigare i mitt liv, men tydligen inga bra bud, för ingen av dom har hamnat i min ägo.
Det känns lite synd... En halvtopp vore nog grejen!

8 kommentarer:

rocket goldstar sa...

Det finns en jättetuff racer-H-D till salu på blocket. sök på östergötland/mjölby.

Stellan sa...

Fan ta dig, Rocket! En JDH är en gammal dröm för mig, man ser dom sällan.
Den där har jag aldrig råd med:-(

Anonym sa...

Ägaren han inte få klart hojen innan han dog så en bekant till änkan fixade det sista på bajken. Den hyggliga vännen har en likadan.
Nu är jag visst inte Rocket längre...Teknikfenomenet Rocket goldstar

Stellan sa...

Pris: Bud, är den jobbigaste prisbilden jag vet. Ger man ett bud så blir folk förnärmade... Och förklarar gärna för en att dom hellre eldar upp grejerna än säljer för dom pengarna.

Knut sa...

Det var bara trevligt att du ville provköra denna oljestänkande, vobblande och nästintill bromslösa apparat. Nästa gång justerar vi tändningen på grej, och då blir det fart, fläkt och spänning utan dess like...

Stellan sa...

Knut, under den millisekund som jag lyckades få tändningen att passera det optimala, så var känslan densamma som då jag körde T-Ford, och slog över från batteri till magnet-tändning. Fan flög i den, helt enkelt!
Som tack för lånet, vill jag erbjuda dig att testköra vår sidovagn, Dronten(Conny vill säkert burka).
Den har inga bromsar alls, men väl en fyrventilad Jawa som eldar metanol.
I min ägo finns lite annat gammalt skit som vi kan fyllvarva, nån gammal båt, en Weslake, en skrevraket med pysburk och en hembyggd åttaventils knöl med 5"slag.
Hör av dig, barra!

Anonym sa...

Perfekt hoj egentligen, då chansen att man är på "rätt" sida om hastighetsbegränsningen är ingen högoddsare direkt.

Mvh Skogåsbon

4406chally sa...

Stellan buda igen :-)
Mvh. Jocke