torsdag 20 augusti 2015

Nu fick pk-eliten jobb!

Nu ska det delas fina länkar till pk-elitens krönikor på sociala medier om hur kallt Sverige har blivit.
Hur inskränkta och rädda svenskarna är, och att det är dom rädda människorna som är farliga.
Det spelar dessutom ingen roll, vad det är man är rädd för.
Om man oroas över vad som kommer att hända med ekonomin, att antalet sexualbrott har gått upp med 74% på 9 år,  eller att boverkets utredning med all önskvärd tydlighet visar att man troligen kommer att få ha ungarna hemma till dom är 40 bast(om man inte är välbeställd,vill säga), så spelar det ingen roll. Enbart det faktum att man oroas, gör en per automatik till en ond människa.

Ingen orkar ens fundera på om svenskarna har något belägg för sin rädsla, det enda som är viktigt är att inte äventyra sin yrkes och/eller sociala karriär genom att inte ha rätt åsikt, och att man har råd med en Thailandsresa förstås.

Det partiet som har fel åsikt, blev nyligen Sveriges största, med 25,2% av väljarstödet i senaste undersökningen.

Kanske dags för övriga partier att fundera på varför det är så många svenskar som inte förstår att allt kommer att bli toppen med den nuvarande politiken?

52 kommentarer:

Anonym sa...

Om man sen väljer att tro på Yougov's mätning det är upp till var och en, själv så gör jag det inte. Läser man på hur dom jobbar så är det inte statistiskt riktigt.

Sen om jag tillhör någon slags elit det vet jag inte men den så kallade pk-eliten är människor som slår vakt om demokrati, yttrandefrihet och alla människors lika värde.

Men det är inte så lätt att diskutera med människor när vi tycker väldigt olika, är bara så sjukt trött på allt hat och klagan. Det är ju i mitt tycke samma folk som engagerar sig i motståndet mot chokladbollar, Tintin böcker på biblioteket, hur luciatåg ska vara eller terrororganisationer i mellanöstern.

BITTERPITTEN sa...

Senast idag hörde jag på P1 om hur homosexuella flyktingar på Svenska flyktingförläggningar får stryk varje dag av muslimer. Jag hörde om hur Kristna flyktingar i Sverige får stryk av muslimer. Jag hörde om hur Personalen på flyktingförläggningarna inte brydde sig ett skit.
PK-eliten törs inte lyfta ett finger längre utan har blivit gisslan hos muslimerna.
"Riktiga" flyktingar har tröttnat på muslimska burka-poliser i förorterna och börjat att sympatisera med SD. Det är inte SDs förtjänst utan det är 7 klöverns totala brist på handlingskraft som har gett SD vind i seglen. det är bara att tugga i sig fakta !!!

Lester Boré sa...

Anonym.
Det luktar troll om dig, jättemycket troll.

Anonym sa...

Här verkar i alla fall vara tre flyktingar som tror på yougovs mätning och finner för gott att försöka fly landet http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vast/tre-man-gripna-i-skandiahamnen
(inte samma anonym som den ovan)

Stellan sa...

Anonym, att slå vakt om demokrati är svårt att försvara med decemberöverenskommelsen, som är
en inskränkning av densamma.
Att slå vakt om yttrandefrihet, är just det som namnet antyder, alla ska få ha en åsikt
utan att bli förföljd.
Att slå vakt om alla människors lika värde, är inte samma sak som att alla måste få bo
hemma hos mig.

Tro det eller ej, men man kan faktiskt vilja begränsa mottagandet av just, humanitära skäl.

Anonym sa...

Märkligt, ingen tycker något om Yougov?

Lester, nej inget troll här.

Stellan, demokrati ja tack, yttrandefrihet självklart samma med lika värde ja tack.
Har dock svårt att tro att alla måste bo hemma dig, det skulle nog bli väldigt trångt.

Sen är det ju så att bara för att jag inte delar mångas åsikter om flyktingpolitik innebär det inte att jag tycker allt är frid och fröjd. Finns mycket att göra inom många frågor.

Stellan sa...

Anonym, vad bra. Då är vi ju av snarlika åsikter.
Visst kan jag tycka till om Yougov, och även om scb och brå.
Jag har lagt en del energi på statistik det senaste året, och kommit fram till
att när den visar resultat som inte stämmer överens med den emotionellt
grundade åsikten, så avfärdas den som missvisande eller "siffertrixande".

Säkert kan Yougov vara tveksamt utförd, och det kommer ju att visa sig
förr eller senare utan att jag tillsätter en utredning.

Hemma hos mig var en metafor, vilket du givetvis förstod.
Men, ta en pensionerad murare från Malmö som exempel då.
Hans stad är hans hem.
Han har byggt den staden, med byggnader och välfärd.
Han trodde att han byggde en plats där hans barn och barnbarn,
skulle bo i trygghet.

Tror du han är nöjd, nu när det skjuts och sprängs granater bakom knuten?
Dom som inte har ekonomiska möjligheter att flytta till en bättre plats,
tror du att dom är trygga för sina barns skull?
Tänk om sagda murare är jude, tror du att han glädjs över vad skattepengarna
gått till, då han bespottas på gatan?

Jag säger inte att någon kultur är bättre än någon annan, men det finns gott om
bevis, både i dagsläget och historiskt, för att alla kulturers värderingar inte sammansmälter
på ett sätt som gagnar alla, om ens någon.

Kotten sa...

Vad säger PK-eliten om rörisarnas nya Tskjorta

Lester Boré sa...

Stellan.
Den anonyma och trolldoftande kommentarslämnaren är, om den nu är en verklig person vilket jag håller som osannolikt, ett ypperligt bevis på hur godhetens och den globala solidaritetens riddare inte längre har någon som helst förmåga att tänka självständigt eller ens närma sig en konsekvensanalys av vad som händer om vissa nationer skall agera socialkontor och vårdinrättning åt andra nationer.
Att uttala sig på det sätt den anonyma gör är ju helt absurt, förutsatt att man vet vad begreppen den uttalar sig om betyder. Att försöka påskina att de ryggradslösa regeringarna Reinfeldt eller Löfven tillsammans med den extremt multikulti-vurmande mediakåren anno 2015 skulle tillhöra dom som försvarar yttrandefriheten är ta mig fan bland det dummaste jag någonsin hört.
Bara dom senaste dagarna har röster från mediala företrädare m.m. talat om att begränsa redovisningar av resultat i opinionsundersökningar om SD skulle visa sig ha ett för högt stöd, att vissa nyhetsplatser på internet ska förbjudas eftersom deras agenda inte stämmer överens med Wolodarskis, Helins eller Mattssons agenda och sjuka uppfattning om konsekvensneutral rapportering.
Lagen om hets mot folkgrupp är en annan sak som tillämpas på ett sätt som ligger långt ifrån vad som är rimligt i ett land med "yttrandefrihet".
Som samtliga andra i den anonyma personens sekt så anser den att:

Demokrati innebär att man omfamnar saker som multikultur, genusneutrala toaletter och globalism. - Vad valmanskåren tycker om politiska sakfrågor eller vad den förväntar sig gällande parlamentarisk makt i förhållande till valresultat efter avslutat val ger den anonymas sekt blanka fan i!

Yttrandefrihet innebär att man aldrig och under några omständigheter får bidra till att någon människa i världen känner sig kränkt, oavsett hur triviala dessa uppfattade "kränkningar" må vara. - Att det, i och med yttrandefriheten, är en mänsklig skyldighet att kanske bli kränkt ibland har sekten inte ens tänkt på och dom har heller inte för avsikt att fundera mer på den saken.

Människors lika värde?! - Bara uttalandet räcker ju för att man ska bli mörkrädd. Alla människor är inte lika mycket "värda" annat ur ett helt opartiskt perspektiv som inte existerar i praktiken. Om man är religös kan man möjligtvis hävda alla människors lika värde inför Gud eller nåt i den stilen men i praktiken går det inte.
Man kan dra paralleller mellan "allas lika värde"-mantrat och den kulturrelativistiska uppfattning som råder inom den anonymas sekt, dvs att alla kulturer är lika mycket värda/lika bra, vilket också är en helt sinnessjuk uppfattning.

Anonym.
Det vore uppskattat om du tänkte ett varv till och återkom med en förklaring till dina fullständigt absurda uttalanden.

Lester Boré sa...

Stellan.
Du förvånar mig...
"Jag säger inte att någon kultur är bättre än någon annan"?
Det skulle man kunna tolka som att afrikansk klankultur är jämbördig med den kultur som råder på Åland.

Anonym sa...

Lester, jag lägger ned att diskutera. Eftersom du skriver att jag är absurd, ett troll, ingen förmåga att tänka självständigt och sektmedlem vilket inte stämmer, så känns det ingen ide längre att föra en diskussion.
Eftersom du inte vet någonting om mina åsikter egentligen utan gör en egen tolkning om frågor som enligt din åsikt står för någon slags multikultivurmande.




Lester Boré sa...

Anonym.
Du utrycker väldigt tydligt i din första kommentar att du anser "pk-eliten" (jag ogillar uttrycket men använder det för enkelhetens skull nu) vara dom som står upp för demokrati, yttrandefrihet och allas lika värde, medan verkligheten påvisar gång på gång att så inte är fallet.
"Pk" i sin ursprungliga betydelse är ett pejorativt uttryck för folk som är rädda att uppfattas som avvikande från den uppfattning man tror att kollektivet eller makten har.
Att vara "pk" är ju per definition att inte bry sig om sina egentliga värderingar utan istället ge uttryck för den man "ska" tycka. - Räddhågsen kanske skulle passa lika bra?

Att sluta debattera känns inte som ett bra sätt att informera mig om vari jag felar gällande din uppfattning. Däremot är det ett bra sätt att slippa redogöra för sina kanske inte särskilt välgrundade eller genomtänkta uttalanden/uppfattningar...

Att jag skriver att du saknar konsekvensanalys och inte tänker självständigt beror på att jag faktiskt tror att det är så och du har inte utvecklat ditt resonemang på något sätt som gör att jag kan ändra den uppfattningen.
Att bara säga saker utan att redovisa nån form av bärighet i det man säger funkar ju inte. - Ett exempel:
Du säger att Stalin var socialdemokrat.
Jag säger att du är okunnig.
Du blir förnärmad över att jag kallar dig okunnig och hävdar att du lägger ner pga att jag har förutfattade meningar om dig.
Oavsett om jag har förutfattade meningar(vilket jag såklart har)eller inte så borde det väl finnas nånting som gör att du anser Stalin vara socialdemokrat, och den förklaringen kanske kan ha poänger som riktar sig till både dig och mig?

Alla jag någonsin träffat som uttryckt sig på det viset du gör är multikultivurmare, självklart baserar jag mina uppfattningar på mina erfarenheter men om jag hade fel i det här fallet så ber jag om ursäkt för att ha smetat ned dig med ett av dom mest obehagliga epitet historien känner. Återigen, förlåt.

Att jag skrev troll beror på att jag misstänkte att det var trollning på gång och att din kommentar sannolikt inte var skriven i annat syfte än att provocera. Jag hade fel.

82x112 sa...

Yougovs mätning stämmer sannolikt inte då man använder ovetenskapliga mätmetoder och tex inte har ett slumpmässigt urval. Skulle bli mycket förvånad om SD är störta parti i de andra undersökningar som kommer de närmsta veckorna.
Dock kommer SD ha ökat även i dessa undersökningar, men inte vara största parti.

Stellan sa...

Kotten, synd att den inte funkar med hängselbraller.

Anonym, du kan väl svara på min hypotetiska frågor, trots att du
känner dig kränkt av Lester. Vi är ju två skilda personer.

Lester, jag kan inte ta på mig rollen att avgöra vilken kultur som är den bästa.
Jag vet vilken kultur som passar mig, vilken som jag anser(ansåg) som mest human,
vilken som har bäst jämlikhet osv, däremot så är det en kultur som sätter ett stort
miljömässigt avtryck på planeten, leder till en i längden ohållbar folkmängdsökning,
och som troligen kommer att förinta sig själv...

Så, nä, jag kan inte svara på den frågan.

Lester Boré sa...

82x112.
Det är väl trenden som är intressant?
En annan grej som är intressant är att i princip samtliga journalister, opinionsbildare, företrädare för fackförbund, politiker och höga tjänstemän inom de stora förvaltningarna inte förstår nånting om anledningarna till SDs frammarsch utan istället gör allt som står i deras makt för att begränsa inflytandet för dom delar av valmanskåren som inte delar deras vision om en utplånad svensk kultur eller ett multikulturellt himmelrike där den öppet homosexuelle judiska mannen omfamnas av sin islamistiska granne varje gång dom möts. Likt psykiskt sjuka svamlar dom istället om "nazistiska rötter", "värdegrund", "enligt EXPO...", "rasism", "solidaritet", "tolerans" och andra helt oväsentliga och i många fall osanna beskrivningar om deras upplevda verklighet.
Den egentliga anledningen som sannolikt är att den svenska delen av befolkningen inser att multikultur som fenomen är förenat med en hel del nackdelar sett ur ett svenskt perspektiv, den kommer de ansvariga för det rådande läget aldrig att kunna ta till sig eller erkänna eftersom det då skulle uppdagas att dom inte fört folkets talan, vilket är det primära för svenska folkvalda politiker, samt att dom inte informerat folket om samhälleliga fenomen på ett korrekt sätt, vilket borde vara det primära för publicister och journalister.

martin sa...

Jag vill minnas att yougov var de som prickade in prognosen bäst för hur det skulle sluta i valet, detta för att övriga undersökningar gärna underskattade SD:s frammarsch så mycket de kunde i din desperation att vara PK. Intressant.

Anonym sa...

Detta är ju intresant, vi kommer ju hur som helst få ett "kallare" Sverige vilket värmer mitt hjärta! I övrigt tycker ja mig känna en sällan skådad idioti att ens någon människa tror på Sveriges befintliga styre, djungeldjur med kniv och sönderknarkade psykpasienter hör ju faktiskt inte hemma i samhället misstänker att den tanken är nog ömsesidig! Men ja är inte orolig, Sverige kommer vara både kallare och rakare om 3år... Förövrigt hoppas ja att Lester är nöjd med sin välfyllda frys och att smaken av fläder sitter kvar i minnet!

Med vänlig hälsning, Hr Grytlund

Dasen sa...

Tills de riktiga partierna skärper upp sig och släpper PK-oket har SD min röst. Det är fullständigt bedrövligt, men det är en ren protest mot de andra partiernas apati och flathet. Jag tror att 80% av SD anhängarna resonerar likadant.
Synd att det inte tas på allvar för det kommer leda Sverige åt helvete.

Lester Boré sa...

Dasen.
Jag tror du har helt fel i din analys.
Varför skulle 80% av SD-väljarna återgå till att rösta på ett parti som ljugit för dom i årtionden? Jag tror att du utgör ett undantag och att SDs väljare är otroligt lojala eftersom SD aldrig har ljugit för väljarna om samhällsproblemen.
Det som händer nu är att vissa av de övriga sju partierna börjar närma sig att beskriva problemen på ett korrekt sätt, något som SD gjort hela tiden. - Därmed erkänner man att SD haft rätt i sina analyser.

Alla SD-väljare jag känner berättar samma sak, dom kommer ALDRIG mer att rösta på något av de partier som medverkat till Sveriges förfall.

Stellan sa...

Jag trodde som Dasen förut, att SD fick många röster för att folk ville visa dom andra partierna att det var dags att ta tag i problemen, och säkert får dom en del röster på det viset.
Men faktum kvarstår, som Lester säger, dom har ljugit ganska länge nu, och lär straffas för det.
Visst finns det människor med tveksam moral i partiet, men dom sanerar åtminstone...
Kolla på övriga partier, med fördel MP, M och S, nog fan har dom en del rätt radikala förmågor i leden, men inte gör dom något åt det.
I värsta fall gömmer man undan dom en stund, tills folk har glömt.

Göth sa...

När ska alla idioter fatta att problemet inte är lokalt, problemet är globalt och så mycket större än vad vi någonsin kan ana. Det är så lätt att sitta o tycka att vårat land går åt pipan (vilket jag förövrigt lider med), men vi har ju förhelvete en hel värld som håller på o braka samman. Nästa världskrig är redan här, det är bara det att vi inte är van vid dess form (mao inte som de 2 första). Tro mig, jag jobbar i mellanöstern (Saudi), och detta är bara börja. Det är slutsatsen jag kan dra efter att ha sett hur det fungerar med egna ögon...Sen vill jag bara resa ett finger till alla Facebook rednecks som inte har någon verklighets förankring alls!!!

Kotten sa...

Hur många flyktingar och asylsökande tar dom emot i Saudi? Man får lätt intrycket att deras enda bidrag är att dom finasierar moskeer i norden.

Hur det är med påstådda stöd till extremister låter jag vara osagt.

Lester Boré sa...

Göth.
Jag må vara obildad och inte särskilt klipsk men jag förstår inte vad andemeningen i din kommentar är?
Ska vi negligera problemen för att dom är globala eller kan vi helt enkelt inte göra nåt åt saken även om vi skulle vilja?
Vad kommer att bli värre?
Vilket är världskriget du talar om?
Vad är det i Saudi du sett hur det fungerar?

Preben sa...

Va är en facebook redneck för nåt?

82x112 sa...

Martin, menar du alltså att SIFO, Novus mfl opinionsinstitut gjorde mätningar innan valet där de kom fram till att SD skulle få ungefär så många röster som de sedan fick. Men eftersom de alla är så oerhört PK så bestämde de sig för att helt sonika hitta på andra siffror som de sedan presenterade?

Ja, Lester det är trenden som är det väsentliga men för att veta hur stor trenden är behöver man korrekta siffror innan man drar stora växlar. Så som Stellan gör redan i rubriken.

Björn sa...


Om de övriga 75% pk-korrekta sätter handling bakom sina ord, då bör de som vurmar för tex tiggare öppna sitt hem o härbärgera en familj av romersk härkomst (finns även svenska tiggare bör ju tilläggas).
Då bör denna grupp utan problem kunna ta emot 4-5 miljoner flyktingar och härbärgera dessa som innebonde.

Men då verkligheten på gator o torg innehåller tiggare/flyktingar utan bostad eller jobb verkar ju det faktiska mörkertalet för de som inte står bakom den pk-korrekta invandringspolitiken tom vara större än så...

Antiggare sa...

Det härbärgas redan inhemska romer. Solidariskt skall väl dessa ta hand om andra romer då. Nej vänta...

Lazon sa...

Som det funkar nu så verkar den nya PK eliten finnas på det här forumet. Det tidigare har ju hånats och bespottats så länge att dom knappt kan kallas PK elit längre, känns som omvända roller.

82x112 sa...

Intressant tanke Lazon!

Fredrik Lindgren sa...

Enligt nya SIFOmätningen är tydligen SD större än S bland arbetare i Sverige,
Undrar vad det är för fel på den mätningen????

82x112 sa...

Fredrik, varför skulle det vara något fel på den mätningen?

Lester Boré sa...

82x112.
Du har visserligen en poäng i det du skriver men i det här fallet, när ett parti har ökat sitt väljarstöd från 5,7 till ca 20 procent så borde det väl anses som petitesser om den exakta siffran är 19 eller 22 procent? Eller anser du att man bör dela upp trendbegreppet i ännu mer exakta kategorier än vad som redan är brukligt?
Enligt mig så är det inget konstigt alls med att dra "stora växlar" med den information som finns till hands som underlag eftersom samtliga undersökningar pekar åt samma håll - dvs på en enormt positiv trend.

Lazon.
Jag tror att du missuppfattat innebörden av uttrycket "politiskt korrekt"?

82x112.
Intressant på vilket sätt? Att påskina att människor som gör ett aktivt motstånd mot det rådande politiska klimatet genom häcklandet av detsamma skulle vara den "nya PK eliten" är ju helt fel.
Att vara PK är ju per definition att INTE yppa någonting som ramlar utanför gränsen för vad som anses vara godkända POLITISKA värderingar. - Det som försiggår här är ju iofs meningsyttringar som platsar på båda sidor om den gränsen men majoriteten av kommentarerna måste nog klassas som någonting annat än politiskt korrekta.

Lester Boré sa...

82x112.
"...när ett parti ökat sitt väljarstöd från 5,7 till ca 20 procent på fem år..." skulle det såklart stå.

rocket goldstar sa...

Om en månad åker jag till utriket för att bada.
Troll ! Larvigt.

Anonym sa...

Sexualbrotten har inte ökat med 74%, det är snarare så att mörkertalet minskat och fler sexualbrott anmäls mycket tack vare de populära feministerna. Enligt Brå så ligger sexualbrotten på en ganska stadig nivå men mörkertalet är fortfarande stort.

Vilka är då sexualförbrytarna? Det är ganska intressant statistik att undersöka.

Bogic Popovic

Lester Boré sa...

rocket.
Åka till utriket för att bada? Du kan väl trampa ner till Vätterns strand för ett dopp?
Billigt.

Anonym sa...

Klart jag kan ta hojen till vättern för ett bad men jag har kommit till en punkt i livet då vi har möjlighet att resa på badsemester. Tror inte att det varar så länge pga miljöförstöring och då kommer bara högerpacket ha råd att resa...Jag menar den riktiga högern, inte sossarna som röstar på högern för att dom lånat pengar och leker höger. Rocket

Stellan sa...

Bogic Popovic, hur vet man det?
Då kan alltså misshandelsfallen ha ökat lavinartat, fast det är färre som vågar anmäla...
Att ta reda på vilka sexulförbrytarna är, är inte enkelt, då denna statistik inte får föras längre.

82x112 sa...

Jomen Lester, hela grejen med Stellans inlägg och med den här diskussionen bygger ju på sensationsnyheten att SD var största parti. Vilket de nu inte är, även om SD ökat 2,6 procentenheter sedan i maj (SIFOs mätning).
Det är klart att man kan diskutera SDs ökning över tid, men nu var det ju inte det som var det spektakulära i Yougovs mätning vilken var anledningen till att stellan förutspådde att "PK-eliten" (detta oerhört tramsiga och konspiratoriska uttryck) skulle få jobba.

Stellan, hur statistiker går till väga för att uppskatta mörkertal vet jag inte men det som Bogic tar upp är så pass vanligt nämnt när man talar om våldtäkter att det faktiskt förvånar mig att du som brukar hålla dig ajour med det mest missat den infon.

Anonym sa...

I Sverige finns utredningar om allt.
Nationella trygghetsutredningen görs varje år, där kan man se hur många som statistiskt blivit utsatta för olika brott.

Statistik på brottslingar är överlag lite svårare, man kan titta på dömda sexualbrottslingar men eftersom mörkertalet är så stort så blir det lite missvisande. Det finns även enkätundersökningar liknande trygghetsutredningen, där man kan se vilka brottslingarna är, tyvärr är det ingen rolig läsning.
Det enda glädjande är att brotten inte ökar i alla fall.

/Bogic Popovic

Stellan sa...

82X 112,5 Du behöver inte bli förvånad. Jag känner till att det finns mörkertal, och att det även fanns förr, men jag har alltid varit nyfiken på hur man kan föra tillförlitlig statistik på det. Det verkar, på grund av sakens natur, som en omöjlig fråga att få ett svar på.

Lester Boré sa...

82x112.
Intressant att du hänvisar till just SIFO... :)
Inizio visade en annan bild än SIFO men jag antar att den också är "felaktig"?
Inizios barometer är enl mig lika "spektakulär" och att champagnevänstern lider är ett faktum, det räcker gott för mig. :)

Anonym sa...

Jag kanske var oklar.
Om man gämför trygghetsutredningens resultat med anmälda så får man fram mörkertalen för olika brott. Man jämför helt enkelt antalet brottsoffer med anmälda brott.

Bogic Popovic

82x112 sa...

Fast Lester, SD är ju fortfarande tredje största parti och inte största även i Inzios mätning. Det var ju (återigen) att SD var Sveriges största parti som var det spektakulära, inte en eller annan procentenhet upp eller ner.
Om du läste min första kommentar så hade ju felaktigheten i Yougovs mätning inget med de uppvisade resultaten att göra utan med deras mätmetoder.

Vänster är jag, Champagne dricker jag inte så ofta som man skulle önska (fast föredrar nog egentligen Cava) och lider gör jag varje gång SD ökar.
80 personer äger hälften av alla rikedomar i världen men ilskan riktas mot tiggare på gatan.

Anonym sa...

Min ilska riktas mot dom som kastar stenar mot polis,brandmän,ambulanspersonal mm i
våra Svenska förorter,för varje sten som kastas så får SD mera röster

S Bäckman

Stellan sa...

Bogic, tack för svaret, men jag hänger inte riktigt med ändå.
Då måste ju ALLA inom ett visst område svara på enkäten och jämföras med ALLA anmälda brott
inom samma område.
Och detta måste göras på alla typer av samhällen i Sverige.

Någon sådan utredning har väl inte skett?

S Bäckman, du har så rätt!

Lester Boré sa...

82x112.
Efter att ha läst inlägget ett par gånger till så inser jag att det sannolikt inte var SDs ökning som var poängen utan att det, trots att det bara nämns helt kort, var SD som största parti som var kärnan. (Det var därför jag började babbla tidigare om att trenden var det väsentliga...)
Jag beklagar om jag missförstod.

Det sista du skriver kanske jag också missförstår men menar du att det förhållandet du nämner kommer att förändras av att vi förstör Sverige totalt?
Om vi tillåter tiggare och människosmuggling eller genuscertifierar varenda jävla skithus i hela landet så kommer alltså tillgångsfördelningen att jämnas ut?

En obildad torpare helt utan politisk skolning eller socionomutbildning skulle nog tycka att man måste snygga upp utanför den egna dörren innan man går ut på byn och ryar och lever jävel om grannarnas disciplin gällande deras entré.
Att berätta för de övriga byborna att dom har ett snedvridet ekonomiskt tänk borde ju kräva att man åtminstone har förmågan att traktera addition och subtraktion men redan där kan man ju säga att det skiter sig för Sverige...

Fredrik Lindgren sa...

Lester:
Det egna torparen bedömer säkert sig själv som arbetare och enligt SIFO verkar dom ju ha insett vilket parti som enligt honom behandlar dom frågor som berör honom.... :)

Anonym sa...

Jovisst men då måste ju alla röstberättigade också svara på vad de skall rösta på för att det skall vara trovärdigt

/Bogic Popovic

Stellan sa...

Bogic, nja... Fast procentuellt sett är det ju ganska många fler som har en politisk ståndpunk, än vad det är människor som har utsatts för sexuella övergrepp, så man lär få fråga ganska många fler för att få ett skapligt korrekt antagande.

Anonym sa...

Hemma igen efter en grym helg på Tierp Arena. Skall läsa igenom alla svaren senare.
Ang. Yougovs väljar undersökning, och att den skulle vara felaktig, vilket även hävdats av bla. SVT, och ändå brukar dom också anlita Yougov, märkligt.

Tittar vi på Sifo's väljarbarometrar, så kan man konstrera följande:
2010-09-16, så var stödet för SD 3,8%, och i valet fick SD 5,7%, dvs 50% mer röster än i Sifo's undersökning!!
2014-09-13, så var stödet för SD 10,3%, och i valet så fick SD 12.9%, dvs. 25,3% mer röster än i Sifo's undersökning!!!

Något att fundera på.

Mvh Skogåsbon

Anonym sa...

82x112: Visst är det väldigt få, som har enorma förmögenheter i världen, så är det.
Men man måste också se till vilka det är som skapar jobben, och det är folk som vågar satsa, och då kanske, men bara kanske, dom blir rika.
Titta bara på Sverige, hur hade Sveriges ekonomi sett ut idag, om det inte funnits folk som vågat satsa?
Titta bara på en sån person som Ernest Thiel, som faktiskt haft stor betydelse för hur Svensk ekonomi ser ut idag. Svensk stålindustri hade inte varit så stor som den är idag, utan hans vågade satsningar.
Han blev enormt rik på allt detta. Men sedan satsade han lite fel också, så han blev utfattig.

Dom rikaste i världen, är nog ändå dom stora knarkkungarna i Sydamerika.

Mvh Skogåsbon