torsdag 13 augusti 2015

Oljning

Nu har jag läst mig drygt 1200 sidor in i Churchills verk om andra världskriget, och är drygt ett år in i kriget.
Det nämns ofta att fartyg ligger inne för oljning, och att man behöver oljningsbaser där man opererar i världen.
Vad gör man då man oljar ett fartyg?
Fyller man på bunker? Det som talar emot detta är det faktum att dom verkar ligga ganska länge för oljning.
Oljar man bordläggningsvirket? Det som talar emot detta är att det handlar om stålbåtar.
Oljar man motorerna? Det som talar emot detta är att man rimligen borde göra det under gång...
Min nyfikenhet känner ingen gräns...





26 kommentarer:

Besserwisser sa...

an Oiler is a Combat Logistics ship that replenishes other ships with fuel and in some cases food, mail, ammunition and other necessities while at sea

Togga T sa...

Churchill är väl en fetlagd gubbe som hasplar ur sig en knippe ordstäv han funderat på i veckovis. Han kan väl näppeligen deltagit aktivt i andra världskriget. Det är som att smedhalvan Lövén senare skriver en bok om hur man framgångsrikt bygger en nation....

Nu ska jag skriva en bok om hur jag 1971 fixade att få rymdfarkosten Mariner 9 i omloppsbana runt Mars.

Later....

Stellan sa...

Togga T, du brukar ju ha fyndiga kommentarer, men den där vär ju botten!
Läs lite historia.
Jämföra en man som räddade Europa med en som var med och sänkte det, skäms!

Stellan sa...

Togga T, med stöd av ditt resonemang borde man kunna säga att Hitler inte gjorde en fluga förnär.

Olle sa...

Oiling på originalspråk betyder att bunkra. Ta exempelvis kryssaren Hood (46200 ton) med en aktionsradie på cirka 5000 Nm i marschfart (18 knop) och betydligt kortare i full fart, lastar cirka 4000 ton bunker. Det tar sin tid att bunkra och det kräver planerad logistik under krigsförhållanden att få fram underhållet utan störning.

Olle sa...

Varför visar du en bild av Repulse som byggdes 1916 och sänktes av japanerna i Sydkinesiska sjön 1941?

Olle sa...

För att sätta lite perspektiv på bränslemängd kan man jämföra med Statsisbrytaren Oden som tar nästan 4000 ton bunker. I 16 knop kan man köra nästan 40-tusen Nm eller drygt 100 dygn kontinuerligt.

Med Hood i stridsfart kommer man till Azorerna (1500Nm) från Portsmouth och sedan är soppan slut. Med Hood i 18 knop kan man köra i 11 dygn.

Fredrik Lindgren sa...

Olle, du är en mästare på härskarteknik....
;)

Stellan sa...

Olle, vad menar du? Repulse avhandlas i böckerna och är följaktligen en av båtarna som mitt inlägg handlar om. Hon sänktes två år in i ww2 och borde således vara ett perfekt exempel på en båt som frågan gällde, trodde jag i alla fall... Men jag bedrog mig som vanligt.
Borde jag haft en bild på en Askeladden istället?
Men det var bra att få veta att det betydde bunkra.

Olle sa...

Nu var det inte fråga om någon kritik utan bara ren nyfikenhet som fick mig att undra över valet av skepp. Vet inte om det figurerade några Askeladdar under WW2. Så där en tio år i Marinen varav några med att studera Sjöstridskrafter och Marininfanteri har kanske satt sina spår. Skulle det betyda invand härskarteknik så får man väl be om ursäkt men jag trodde att det var frågetecken i bloggen så jag svarade helt enkelt.

Fixarerik sa...

I min gamla skorv, "Nygrogg" fick man bara i fem kubik bunkerolja...

Togga T sa...

Hej.

Kollade upp Churchill på Wikipedia och han verkar ha hunnit med lite mer än jag trodde. Alltså inga lånta fjädrar som jag antydde.

Jag ställer mig i skamvrån en stund....

Acke(upprörd sa...

En ganska lång stund hoppas jag. "inte tagit aktiv del" pyttsan!

Stellan sa...

Olle, det var egentligen Royal Oak jag ville ha en bild på, med det var Repulse jag hittade en snygg bild på.
Acke, du och Churchill var nog väldigt lika, på väldigt många sätt.
Han brukade tex, mura små hus för att koppla av. Men moralen och skickligheten är nog den mest slående likheten.

Dasen sa...

Spännande siffror för Hoods bränsleförbrukning. Om Hood var en bil så hade den alltså dragit 14388 liter/mil. Det är inget vidare faktiskt.

Hoods slut - att den sänktes av Bismarck - lär vara en ren efterhandskonstruktion. Egentligen tröttnade engelsmännen på att tanka och drog ur Dyvikan. Sedan skyllde man i vanlig ordning på de stackars Tyskarna.

Johan sa...

Vad är det för bok du läser? Låter intressant.

bjn sa...

Dasen, tycker att det inte är så dåligt för en bil på 46200 ton!
Det blir ju 0,3 l/mil/ton vid full gas. I marschfart bara 0,1 l/mil/ton.
Oden förbrukar 0,05 l/mil/ton vid marschfart. Vägmil, alltså, 10 km.

Anonym sa...

Lite intressant med dessa enorma förbränningar av bränsle
Någon som har koll på vad T.ex en Airbus 380 slickar i sig per mil/ton ?

/Johnny Boy

Dasen sa...

Ja, när man ser det så är det ju inte så pjåkigt. Bättre än en 1-tons moped faktiskt.
Vad får man dra för släpvagnsvikt efter en bil på 46200 ton (på B kort)?

Olle sa...

Cirka 100-170 liter per mil (10 km)beroende på fart och last.

Startvikten är nästan 600 ton (max) inklusive max 280 ton bränsle. Vill man landa planet måste man göra av med en hel del bränsle. Maxlandningsvikt ligger runt 450 ton. I ett flygplan gör man en avvägning mellan last och bränsle i relation till flygsträcka.

Anonym sa...

Tänker jag fel kanske, men detta bör betyda att frakta folk i luften är mindre belastning för miljön jämfört med T.ex en Silja full med white-trash som ska till muminland och pippa feta finskor.
Så låter det inte på politikerna direkt.

/Johnny Boy

BITTERPITTEN sa...

Johnny Boy. Att pippa feta finskor måste alltid vara bäst för miljön.

Olle sa...

Räkna med 0,3 liter per passagerare och mil med A380. Problemet med att jämföra med fartyg är att fartyg tar betydligt mer last i relation till antalet passagerare. Tar man bort den godsmängd som inte är relaterad till passagerarna så betyder fartyg ofantligt mycket mindre miljöbelastning. När det gäller godstransporter så finns inget som belastar miljön mindre. Inte ens tåget med hantering. Cirka 86 procent av all försörjning till Sverige kommer på köl medan exporten svarar för drygt 60 procent men det beror på att drygt 30 miljoner ton järnmalm skeppas via Norge. Det fraktas gods mellan svenska hamnar i samma omfattning som hela järnvägsnätet exklusive malmbanan.

82x112 sa...

Läste fel först och trodde det handlade om ollning, att man behöver ollningsbaser världen över osv...

Acke sa...

Stellan. Jag rodnar ända upp till öronen.

Stellan sa...

Johan, det är Churchills verk som heter "andra världskriget" det är sju böcker
à 7-800 sidor styck. Det mycket bra läsning med såväl fakta som självkritik.
Jag har ärvt dom av min farmor, läderpärmar och guldbelagda blad.