söndag 30 augusti 2015

Viktigt beslut

Trogna läsare av denna blogg har givetvis noterat mitt stora intresse för politik.
En väldigt stor del av min vakna tid, irrar jag planlöst omkring och funderar på svårlösta politiska problem, felprioriteringar, samhällsutveckling och sånt skit.

Jag trodde i min enfald att jag skulle slippa ifrån grubblandets tunga ok, då jag lämnade Sverige, men jag hade fel.

Det finns politiker här som ser Sverige som ett lysande exempel på hur man bör utveckla ett samhälle.
Vi som har i minne hur Sverige en gång var, och hur det ser ut idag, kanske inte är lika imponerande över utvecklingen...

Jag har plitat ner en del insändare, och fått mycket positiva reaktioner.

Tanken på att halka in i poliken har jag haft en längre tid, men inte hittat något parti här på Åland som ligger tillräckligt nära mina värderingar.

Men så en dag så läste jag några insändare skrivna av en kvinna som är medlem i partiet Obunden Samling.
Hon hade mycket sunda inställningar.

Kort därefter läser jag en intervju med partiledaren, och det började gå upp för mig, att dessa människor verkade ha åsikter mycket nära mina.

Jag gick på några möten, och blev mer och mer övertygad.
Detta parti har varit lite på deken på sistone, därför har jag helt missat dom.

Så nu har jag bestämt mig, jag ska ställa upp i kommunalvalet.
Jag har en valstrategi som kanske inte genererar mest antal röster, men väl ett gott samvete.

Inget lismande, inget ryggdunkande, inget säga det jag tror folk vill höra.
Jag ska säga vad jag tycker i alla lägen, och om jag är dåligt insatt i en sakfråga, så får jag väl säga det... Och om det inte funkar, då var det antagligen inte meningen att jag skulle hålla på med politik!

Jag ger mig heller inte in i politiken för att jag tycker att det är något fel på Åland som det är idag.

Tvärtom, så tycker jag att Åland är helt fantastiskt.
Det är det jag vill försöka hjälpa till att bevara.

Bevara, och justera lite bara.
För visst finns det saker att justera, även på en sån här bra plats på jorden!

29 kommentarer:

Anonym sa...

Fungerar politiken på Åland på samma sätt som i Sverige - det vill säga, kommer man väl in så har man garanterad försörjning resten av livet?
Tanken har ju farit förbi emellanåt, att man kanske skulle ge sig in på den politiska banan av ovanstående anledning.

/Nephologen

Kotten sa...

Det går utför kan man tycka.

Motorcyklar => Träbåtar => Politik.
Dessutom utrikespolitik, alltså på riktigt, politik utrikes.
Tokigt när man tyckt att bloggen behandlat intressant saker.
Har dock full förståelse för att intresset kan skifta och att du ändrar fokus i ditt liv och skaffar nya intressen.

Lovar att titta in, nu som då, och kolla ifall du publicerat något "manifest"
Lycka till!

Anonym sa...

Politiker med förflutet som svetsare, känner igen det?! Nu var jag väldigt brutal och gissar att alla andra ser detta påhopp på ett lika sarkastiskt sätt som jag!

Hr Grytlund

Förövrigt söker jah sachskunnig människa och ja vill minnas att de finns sånna här ibland??

Anonym sa...

Haha vad var oddsen på det du ligger ju redan back några timmar på dygnet så varför inte trycka in lite politik också.

Blomman

Anonym sa...

Det går nog bra, i Sverige finns det många invandrare som tagit sig in politiken...

/Johnny Boy

Acke sa...

Jag har likadan målsättning med mitt politiska deltagande. Dock bara på kommunal-politisk nivå. Vi(Sorundanet) har i alla fall lyckats få upp några frågor på bordet och har vunnit dom politiska motståndarnas respekt genom saklighet och pålästhet. Var beredd på att det blir mycket att läsa, mycket att sätta sig in i och tro inte att Du kan påverka annat än på den yttersta marginalen. Den största vinsten, som jag ser det, är att man själv förstår mycket bättre hur samhället fungerar.
Hur gick det i det senaste valet för Dina nya kompisar?

BITTERPITTEN sa...

Vad ska du göra när partipiskan viner ?

Stellan sa...

Nephologen, nej så funkar det inte. I kommunalpolitiken tror jag inte man får en spänn.
Grytlund, att kvotera in svetsare är ju en skitdålig idé, men det finns ju bra och dåliga
svetsare. Jag kan lite Sachs, vad undras?

Acke, det gick hyfsat, men dom som kom in hoppade över till M mitt i mandatperioden!?

Bitterpitten, ducka och ladda om!

Anonym sa...

Ja, jag tror de flesta svetsare gör ett bättre jobb här i Sverige än just den som sitter högst upp...

Trodde ja hittat en sachs ekf men det är troligen någonting annat?!
5 växlar och stor cylle, dock ser växelkåpan annorlunda ut och drivningen på höger sida! Ja är ju zündapp kille!!!

Hr Grütlund

Stellan sa...

Grútlųnd, det är väl nån gammal crossgrej då?
Drivningen på höger är ju bra när man vill dra tillbaka den sneda ramen!

Stellan sa...

Zündappkille, förresten... Rika föräldrar alltså? Övre medelklass, jag säger då det.

Björn sa...

Lysande Stellan!
Vill man ha en möjlighet att verkligen påverka så bör man engagera sig politiskt eller ansluta sig till organiserade grupper för vissa sakfrågor som ligger än varmt om hjärtat. Jag tror att du med samma noggrannhet som allt annat du företar dig har stor chans att lyckas politiskt.

Blir bara själv lite rädd för att innehållet på bloggen måste
anpassas till ditt nya offentliga liv. Kommentarer i bloggen måste då granskas utifrån en politiskt hemvisst innan publicering, kommer i framtiden inte längre att räcka att man endast bekräftar att man inte är en robot...

Så nu kommer kommentarer som förhärligar, ciggarer, alkohol förbränning av petroleum produkter och okynnes körande av fortskaffningsmedel endast publiceras med varningstext om skadlighets inverkan på folkhälsan eller miljön.
Uttryck i bloggen såsom putbög, bladneger, haschmopped kommer med hjälp av Ålänska STASI med automatik censureras.

Kommer bloggen nu att stängas ner? Finns ju några år av mustiga kommentarer här som en grävande journalist säkert skulle få stånd av om man i framtiden kan konfrontera den Ålänsk Löven med...;)

Dasen sa...

Hr Grytlund

Det du beskriver är en Sachs S motor. Finns som 3-4-5 och 6 växlad, den sista är en crossmotor. I Norge fanns den på mopeder, med 50cc. I Sverige fanns den endast på den rackarns fula Crescent 80TS som var en tillbiffad 50SS i regat 80cc lättviktarutförande. S är en helt annan motorkonstruktion än de 2-3-4 växlade Sachs moppemotorer vi haft i sverige.

Anonym sa...

Jo självklar är jag född med guldsked i mun! Jordbruksson med ks50!! Men skruvat mycket 2-t och zündapp är smidiga att skruva med!
Ni dom vet, är det nå värde i sachs motorn?

Hr Grütlund

zubbe sa...

Äsch, hoppades på ett nytt Svenskt parti typ "Flitiga Partiet" med exilÅlänningen Stellan som partiledare, ja, jag vet att du inte är i exil men det låter bättre.
Ingen hade som du kunnat både vara statsminister, haft ytterligare ett heltidsjobb och byggt fordon i världsklass på fritiden ;)

Personen som har bloggen "Ekvalist" verkar också komma från Åland på tal om sunda värderingar.

Vi i Sverige har blivit feta och lata, medierna pratar om att vi är tryggare än någonsin samtidigt som kulorna viner runt knuten, men kanske är det sovande folket på väg att vakna?

I Sverige får man ersättning i kommunpolitiken så nått öre bör det även vara på Åland.

Acke sa...

Zubbe. Jag har lagt ner 100-tals timmar på kommunal politik vid det här laget och man kan nog säga att frukost på ett frukostmöte med kommunens företagsansvarige är den ersättning som utgått. Om man blir invald i kommunfullmäktige eller någon nämnd så utgår ersättning för den tiden dock ej för all tid som behövs för att läsa in eller att skriva svar eller att söka fakta. Man ska nog ha helt klart för sig att det här gör man inte för pengarna, i alla fall inte som gräsrot.

zubbe sa...

Acke: Har ingen erfarenhet av kommunpolitik själv och förstår att det inte är något man tjänar på, har dock fått ett erbjudande av en kommunpolitiker att "fylla en stol" 3 timmar i månaden för en ersättning, dock fick jag inte uttrycka mina åsikter så det blev inget med det :)
Vart pengarna skulle komma ifrån fick jag aldrig reda på.

Stellan sa...

Björn, oroa dig inte. Det blir ingen censur, jag kan ju inte kväsa mig själv och mina vänner.
Grůtlụnd, inte är det någe pengavärde i en Sachs, det är ju arbetarklassgrejer.
Zubbe, att få erbjudande om att fylla en stol, utan att uttrycka åsikter, säger en del om det politiska klimatet.

Anonym sa...

Jo så sant, tänkte att det var synd om hon skulle stå och samla damm...

Hr Grütlund

Anders Johansson sa...

Nu blev jag sugen att bli Ålänning bara för att kunna rösta på dig. Har ni kraftvärmeverk i skriande behov av mekaniker där? Får man köra gasturbindrivna motorcyklar på gatorna? Isåfall, sätt på kaffekannan!

Dasen sa...

Du har lysande utsikter i din nya karriär! Det är som i vilken förening som helst. Ställ några frågor och du blir invald i styrelsen, sedan pang bom så är du ordförande.
Kom tillbaks nu så bor du i Zagerska palatset om ett år eller två och har Löven som springschas. Efter en valperiod så kan du dra dig tillbaks som landshövding och få ett par mille i ersättning resten av livet. Då får du ett slott i Uppsala där du kan spankulera runt i din hermelinpäls, puffa cigarr och svära åt pöbeln som kissar i dina slottsrabatter.

Stellan sa...

Anders, Det var fint sagt, men vi köper el från Sverige och Finland.
Gasturbinhojen får du SFRO-regga och ta in som flyttgods och regga här, det är enda sättet.
Dasen, jag vill ju ha en duglig springschas, annars blir det inget. Hermelinpäls, det låter det!

Anders Johansson sa...

Elände, då lär jag få bli kvar här i Nya Arabemiraten...

Anonym sa...

Stella vi har ett kraftvärmeverk i Mariehamn
Robert

Anonym sa...

Anders : Jag ser fram emot att se hur du löser ljuddämpningen till SFRO-besiktningen :)

Stellan : kommer du att bjuda in dina blivande politikerpolare till nästa "Teenage fistfuck jamboree" och kommer det att hållas i Skogås eller på ön ?

Stellan sa...

Robert.
Oj! Nu har jag ju läst fel!
Jag trodde det stod kärnkraftverk.
Jag kan ju fan inte bli politiker, jag är ju inte läskunnig!
Det är väl där som dom har den stora tuffa Wärtsilän? Den vill jag smeka, har du erforderlig behörighet att visa runt??

Anonym, Som du säkert vet, som floppade evenemanget, och kommer således inte att återuppväckas.

Anonym sa...

Fõr tillfället ligger jag o guppar mitt i nordsjõn och smeker en något mindre modell av wãrlsiã, men om intresse finnes kan jag sãkert ordna ett studiebesõk nãr jag kommer hem.

Anonym sa...

Wärtsilä skulle de va lite svårt med Norska knappar
Robert

Stefan sa...

Grymt! Om jag hade bott på Åland så hade du fått min röst