söndag 20 september 2015

Älskade Anders

I fredags fick jag ett sms av min kompis Anders. Dom var ett gäng som skulle ut och åka hoj på lördagen, och han undrade om jag ville hänga med.
Som vanligt så hade jag ju fullt upp, så jag stod över.

Under lördagen ringde en annan kompis och berättade om en motorcykel-olycka och ville bara kolla så att det inte var jag, eftersom det var i en korsning nära mig. Efter att ytterligare en vän hade hört av sig, så slog det mig att Anders och hans polare var ute och åkte hoj.

Jag skickade ett sms, men fick inget svar. Då ringde jag flera gånger, men han svarade inte då heller.

Under kvällen fick jag veta att det faktiskt var så jävla illa att det var Anders som hade vurpat, och omkommit. Händelseförloppet är aningen oklart, men det kördes i lugn takt vid olyckstillfället.
Det går fan inte att ta in.
Det känns helt overkligt.

Att beskriva Anders är ganska enkelt: Glad, positiv, envis, hjälpsam och kreativ.
Han var glad till och med när han var förbannad, en helt fantastisk egenskap.
En gång var han sur på mig, och det var mitt fel, men inte ens när han var sur, så var han grinig.
Han var en sån människa som spred energi omkring sig, och som man blev glad av att umgås med.
Enbart att höra hans hälsningsfras då han ringde upp, fick en på gott humör!

Jag ångrar alla gånger som jag tänkt att vi kan väl ta den där hojturen sen, när det lugnat ner sig.
För nu kan vi inte det.
Han kommer aldrig ringa och fråga igen.
Han kommer aldrig att häckla mig för min undermåliga tankvolym igen.
Jag kommer aldrig mera kunna häckla honom för att han har strobolampa med sig i snipan.

Jag borde ha umgåtts mer med min vän, medans det gick.

Sov gott, Anders. Jag saknar dig som fan, min fina kompis!

22 kommentarer:

Björn L sa...

Det kommer onekligen att bli tråkigare nu.
Man fick alltid skratta när man var med Anders,antingen med honom eller åt honom,skrattade man åt honom så hängde han gärna på.

Jävla skit....

martin sa...

Såg detta namn på Sporthoj, i minneslunden och undrade om detta var din vän som brukade förekomma i kommentarsfältet här. Tyvärr så var det så :( Alltid så otroligt tragiskt när hojbröder får sätta livet till och jag beklagar sorgen å det djupaste.

Drusse sa...

Detta var ingen rolig läsning, jag beklagar sorgen.

82x112 sa...

Åh fy fan Stellan så sorgligt! Döden är så skoningslöst hård och obarmhärtig. Nästan allt annat djävulskap som händer i livet så kan man alltid finna någon form av hopp och ljus men när någon dör så är det liksom inte så.
Av bilden och av din beskrivning förstår man lätt att Anders var en lirare som förstod ungefär hur livet skulle levas. Synd att han inte fick fortsätta att göra det.
Du har mitt fulla deltagande.

Stellan sa...

Björn L, fantastisk kommentar! Du beskriver med få ord, precis som han var!
Han hjälpte gärna till att häckla sig själv när det gällde strobolampan också!

Matte sa...

Aj fan,beklagar sorgen !

Lester Boré sa...

Stellan.
Ett mycket sorgligt inlägg...
Jag beklagar din väns bortgång men hoppas därtill att du inte låter den försätta dig i en osunt djup eller långvarig sorg. - Naturligtvis ska man sörja goda människor men försök att hålla humöret uppe, trots att det inte är det naturliga alla gånger.

Loftish sa...

Det var länge sedan jag grinade, men när du ringde igår så brast det. Å tacka faan för det... Anders är svår att beskriva för den som inte träffat honom men lätt för dom som träffat honom, om och så bara för en gång. En lirare som lämnade avtryck med sin något aviga stil men som sagts ovan med ett glimrande glatt humör.
Senaste MC-mässan ringde han och erbjöd sin hjälp, och jag svarade lite försiktigt att vi inte kunde betala något. "Det gör inget, jag är med för att det är så kul att snacka med folk", svarar Anders.
Vif Anders, kommer sakna dig.

Peter sa...

Så outhärdligt tråkigt att läsa detta. Talade med Anders i torsdags och han bjöd in mig att följa med i helgen.
Jag hade förhinder och fick en raincheck till nästa gång. Nu blir det aldrig av...
Klarar inte av att skriva mer just nu men det finns så mycket gott att säga om denne älskvärda man.

hauge sa...

För jäkla tråkigt.
Själv har jag bara träffat Anders ett tiotal gånger men det känns som jag kände honom betydligt bättre än så.
Vi snackade om att skruva ihop nått av våra gamla projekt och köra classic-långlopp på Spa.
Jag har många gånger tänkt att man borde åkt till Åland på nått evenemang där Anders var involverad. Denna gången var det flera som jag känner som var med när olyckan skedde och det normalt så skulle det bara ha blivit blåmärken eller någon enkel fraktur av en olycka av den här typen (han körde på en bil som tvärnitade efter en korsning, låg fart).

I går var jag med familjen på Liseberg och kunde inte annat än tänka på Anders familj som får klara sig utan honom, i vått och torrt.

Gunnar sa...

Jag har ingen aning om vem Anders var, aldrig träffat honom. Men bara av era målande beskrivningar känner jag att jag saknar honom. Så, det måste ha varit en bra pöjk.
Såna här tragedier drabbar alla, och ju äldre man blir desto tätare kommer de. Men de går aldrig att vänja sig vid.
Beklagar sorgen, Stellan.

Acke sa...

Det var tungt...

widahr sa...

Ja detta var mycket trist att läsa,
ingen jag kände men beklagar djupt....

Anonym sa...

Fan vad orättvist, beklagar djupt det inträffade.
Ingen jag kände men det verkar som jorden mist en bra människa.

/Johnny Boy

Micke-Kummelnäs sa...

Jag får också sälla mig till gruppen människor som inte kände Anders. Men era innerliga beskrivningar av han berör mig mycket. Jag känner med er sorg av förlusten av en älskvärd människa.

Fixarerik sa...

Dystert, beklagar.
En påminnelse att inte skjuta fram saker man vill göra.
Man vet aldrig när det är över.

Anonym sa...

Fruktansvärt . Beklagar sorgen
// Johan

cecce sa...

Jag kände inte Anders, men jag vet att det är en ynnest att ha en sådan vän. Världen blir fattigare varje gång "en Anders" lämnar oss. Jag beklagar sorgen.

Wizzard sa...

Beklagar sorgen

Petter R sa...

Jag har träffat Anders nån gång då vi tävlat mot varandra i RR förr,
minns inte så mycket men iaf att han mkt sympatisk.

Beklagar sorgen för er som stod honom nära.

Johnny sa...

Trist som satan. Mina tankar går till hans närmaste.
Blästrarn

Anonym sa...

Jag känner igen mig i det där, det blir en sån konstig tomhet på något sätt, när bra polare plötsligt bara är borta. Det där är svårt att ta in, trots att man vet hur det ligger till. Beklagar verkligen.

Mvh Skogåsbon