fredag 30 oktober 2015

Farliga grejer

Jag tjackade lite betpasta för att dra av några stekar som fått bristfälligt gasskydd (satans Mison-Argon) häromdagen.
Av varningstexten på burken framgår det att det är giftigt vid förtäring, men däremot livsfarligt vid hudkontakt! Så om man ska dricka det, så får man se till att inte spilla på huden.

Nåväl, jag köpte ett fint ansiktskydd för att slippa dö då jag kladdade runt med denna skrämmande smet.
Då visade det sig att även skyddet var giftigt och kan ge allergi... (Jag ber om ursäkt för att jag vred telefonen åt fel håll vid fotograferingen)

Det är sannerligen en farlig värld vi lever i.

Gummihandskarna verkar i alla fall inte vara giftiga, bara väldigt stora.

15 kommentarer:

martin t sa...

Läs om fluorvätesyra som det där innehåller så kommer du aldrig mer vilja använda betpasta.. Jag har också en burk men vågar knappt använda det.

Stellan sa...

Martin T, det står ju på burken att man dör vid hudkontakt, vad värre kan det
finnas att läsa?? Jag törs inte!

martin t sa...

Det var då jag insåg att rätt gas och en rejäl gaskåpa är bättre än betpasta :) Jag missade att det stod dödligt på din burk, på min står det inte så men efter att jag läste på som sagt så inser man att det inte är några grejer att vara oförsiktig med..

Sam B sa...

Fluorvätesyra är häftiga saker. Vi använde sånt på 80-talet på ett av mina tidigare jobb att regenerera pH- och Redox-elektroder. Det löser tillochmed upp glas!
Spännande soppa!

/S@m

Anonym sa...

Det där har man slabbat med men kanske inte riktigt läst på om. Och, just nekros eller vävnadsdöd låter ju något sjusärledes ocharmigt nu när jag googlat lite... //Björnen

82x112 sa...

Jag fastnar mest för att du har svarta gummihandskar (och att det finns svarta gummihandskar!). Borde funka fint i kombination med sailor-outfiten som figurerade i ett inlägg för ett tag sedan.



Stellan sa...

Vävnadsdöd verkar ju helt kass.
Jag tror jag häller ut skiten i bassängen i båthuset.

Fixarerik sa...

Det borde kunna funka istället för bottenfärg!

Anonym sa...

Fanns det inte hudfärgade handskar?

Dasen sa...

Här kan jag faktiskt hävda en viss expertis eftersom jag jobbar en hel del med kemikalieklassningar för färger, lösningsmedel etc som vi säljer. Tänk på att materialet i skyddshandskar också har väldigt olika egenskaper. Ett material som skyddar mott vissa ämnen släpper igenom andra. Gummi är långtifrån tätt för alla ämnen. Dessutom är det ofta så att handskarna skall slängas om du geggat ned dem eftersom ämnena tar sig igenom materialet över tid. Tippar på att du skall ha flerskiktshandskar för att pyssla med den där soppan. Har du otur är gummihandskarna lika effektiva som lovikavantar, och istället för att skydda så ser de till att hålla kvar de ondskefulla komponenterna på huden riktigt länge.
Begär ett säkerhetsdatablad för soppan. Säljaren och tillverkaren har det. Där skall tillverkaren speca vilka handskmaterial du skall använda.

Sånt där skit är som rökning: Du dör inte direkt men det kapar ned din livslängd...

Lester Boré sa...

S@m.
Innehåller alla betmedel för rostfritt samma verksamma ämnen?
Jag har betat en del rfr mina dar och har aldrig använt vare sig handskar eller andningsskydd... Borde jag skriva mitt testamente på momangen?
Kan man inte beta med saltsyra också?

Sam B sa...

Lester.
Den frågan är jag nog inte rätt man att svara på. Jag tror att du kanske riktar den till Dasen men har skrivit fel namn?
Jag kan såklart spekulera om jag plockar fram lite produktdata och gammal kemi ur bakhuvudet, men jag är rädd för att det blir lite för mycket gissningar då...

/S@m

Lester Boré sa...

Dasen.
Är jag på väg över floden nu eller har jag nåt år kvar?

Dasen sa...

Frågan är som sagt om alla betmedel är likadant sammansatta. Om du inte fått vävnadsdöd eller hudbesvär så har du inte fått det på dig. Då sitter du nog inte i Karons färja ännu. Dödlig dos är oftast stor och exponeringen skall ha skett under lång tid eller vid upprepade tillfällen. Ämnen som är akutgiftiga i små mängder hittar man dessbättre inte många av ute i handeln. Våra myndigheter har bra styr på vad som säljs. Försiktighet är dock alltid en dygd. Det trista är som sagt att om man slarvar med elaka grejor så kommer effekterna smygande långt senare i livet - om man inte är jättedum och jätteslarvig för då kan det gå kvickt.

Stellan sa...

Dasen, att kemikalier kan ta sig genom handskar har jag tråkiga erfarenheter av.
Man brukar få väldigt gula naglar av betpasta, är det dåligt?