onsdag 14 oktober 2015

Oxidparadiset

När jag skulle byta gas sist, så hade depån slut på Argon. Istället fick jag det generösa erbjudandet att få en Mison-Argon till samma pris.

Den är mycket hälsosammare, och det märktes!
Vilken skitgas!

Kolla in hur svetsarna ser ut, det ser ju ut som att någon har asfalterat över fogen!
Och ändå är dessa svetsar lagda med norra Europas största gaslins och kåpa, samt cirka tusen minutliter ur brännaren.

Går det att använda Mison-Argon till något annat?
Fylla ballonger åt ungarna eller nåt?
Svetsa är i alla fall inget man ska göra med den.

TVI!!

40 kommentarer:

Anonym sa...

Är det inte allmänt känt sen urminnes tider att man endast skall tigsvetsa med ren argon?

Stellan sa...

Jo, men den var ju som sagt slut... Aga påstår att denna är sååå bra.

Anonym sa...

Vilken Mison var det, hur mycket co2 i den? Kan någon okunnig på depån gett dig Mison2 (2% co2) och tänkt att detta är nästan ren argon gas. Som i Mison Ar.
På agas hemsida står det korrekt iaf. Mison Ar till tig.

En fråga. Har du tigat titan? Vilken gas använder man då? Är det "svårt"?

Stellan sa...

Det var Mison-Argon, den som är för Tig, enligt aga.
Jo, jag svetsar titan.
Inte särskilt svårt med väldigt annorlunda, tråden vill klibba fast, och får aldrig dras ut ur gasskyddet.
Då det måste svalna väldigt mycket innan det kommer i kontakt med syre så krävs släpsko med gas och gigantisk gaskåpa, om det ska bli bra. Svetsar som blivit blåa, är inte bra. Även mycket viktigt med rotgas, även då man loppar ihop delarna.
Jag har fått laga en del avgassystem där stora bitar spricker pga, dåligt gasskydd, trots att dessa har varit av "kvalitetsfabrikat".

Avgassystemet till Sluggern konsumerade 2st femtioliters flaskor med argon...

Stellan sa...

Jo, just det... När delarna har haft dåligt gasskydd är dom kass. Bara att såga bort, dom blir spröda och osvetsbara.

Fixarerik sa...

Tuben du fått kan man säkert ha till migen...

Stellan sa...

Migen? Då blir ju följdfrågan, vad kan man ha den till då?

Mats sa...

Bakåtsträvare.
Typiskt gamla surgubbar att inte kunna ta till sig nymodigheter.
Anpassa svetsningen till denna nya undergas och sluta gnäll.

Fixarerik sa...

Migsprutan har man ju och steker piffiga bruksmaskiner med !

Inget för utställning, men en hoj eller bil som man njuter tusentals mil med...

Testa, man blir både upprymd och avslappnad på en gång av ett par veckor i periferin med småvägar, rusdrycker och lägereld.

Stellan sa...

Erik, Jag åker ju Sluggern minst 6 mil varje dag under den varma årstiden, men jag visste inte att det hade blivit roligare om jag haft sämre svetsfogar på den.

Fixarerik sa...

Nu var det ju inte riktigt 20min till kneget jag snackade om eller att mig är bättre eller roligare.

Men visst faan duger det till att åka med!

Stellan sa...

Nä, ska man vara en riktig bajker så måste det ju bli ett par turer om dagen till Alperna på migsvetsad knöltopp.
Vi posörer hålls med Tig och korta turer så att morsan kan komma och hämta vid rambrott.

Preben sa...

Jag tror nog att Erik menar livsnjutningsturar.

Preben sa...

Själv kommer jag aldrig att använda annat än MIG-sprutan, jag har smärtsamma minnen av hur usel jag var på TIG-svetsning när jag gick en kurs på 70-talet.

Stellan sa...

Jag fattar det, Preben. Jag bara jävlas lite med Erik och drar paralleller till
"Det är bara min hoj som går att åka med på riktigt"-killarna.
-

Preben sa...

Hehe, jag kommer ihåg när jag bruksade en panna för många år sedan, och pendlade ett par mil till jobbet som var fast kvällstid, det gav definitivt ingen livskvalitet, speciellt inte en natt när jag rensade ett kickdrev när jag kickade i gång den, då köpte jag en bil.

martin t sa...

Det heter ju faktiskt mag med aktiv gas, dvs mison t.ex. Mig-svetsning gör man med ren Argon. Vad fan kan ni inget om svetsning?

Stellan sa...

jo, det gör vi, men vi tycker också att det är lämpligt att använda sig av ett språk som folk begriper.
När hörde man någon annan än en teogoogliker säga mag-svets sist?


Egentligen heter det topplockskruv och vevstakskruv också, men det är ju inget man säger...

Borka sa...

Bra rutet Stellan, det där skruv-snacket är jävligt störande.

Lester Boré sa...

Stellan.
Apropå skruvar...
Definitionen av en skruv kontra en bult vore på sin plats.
Att jag definierar det hela är dock onödigt eftersom det sannolikt kommer att resultera i filosofiska mothugg som gör gällande att jag inte har rätt och att min definition är ogiltig på grund av att jag inte känner till eller har sett samtliga skruvar och bultar i hela världen genom alla tider...

Acke kanske kan bjussa på lite folkbildning?

Stellan sa...

Hehe! Jag hoppas också på ett inlägg där Acke pekar med hela handen.
Själv är jag fullt upptagen med att försöka lista ut om det heter Tag-svetsning
då man har Mison-Argon i Tig:en...

Göran sa...

En skruv är bult med gänga.

Gunnar sa...

I förrgår var jag på ett företag som tillverkar skopor, tiltrotatorer och annat jox till entreprenadmaskiner. De sa faktiskt MAG-svetsning. De gjorde av med 40 ton rörtråd per år för att steka ihop 3.000 ton prima SSAB-stål. Deras skopor (upp till 5.000 liter) är omvittnat robusta, betyder det att de bara har tur - eftersom de svetsar med en helt värdelös OCH teogooglisk svetsmetod?

Min farsa lärde mig svetsa gas när jag var i lågstadieåldern. Det tyckte han räckte.

Stellan sa...

Gunnar, det är ju grävskopor och containrar sprutsvetsarna är till för.

Anonym sa...

Hade inte pinnen vart på sin plats bland skopor och containrar Stellan? Ja svetsar oxå bara tig och möjligen gas ibland om nöden kräver, silverryggen hemma svetsar rost me gasen för de ska tydligen göras så...

//Grytlund

Fixarerik sa...

Pysslar man med Harley eller annan traktor är det alltså Mig,Mag eller pinne som gäller! ?

Mikael Svartsjö sa...

Är det bara jag som fuskar med flusstråd i fulsprutan?

Stellan sa...

Grytlund, jo, pinne hade väl passat bra där, men gas är ju det allra ballaste.

Erik, bindfel och 1200cc:s vibrator låter ju som en tveksam kombination.

Svartsjö, man hoppas ju det;-)

Fixarerik sa...

1200cc vibrator låter som nåt tv-shop säljer i reklampausen på TV1000...

Skål på er drängar !

martin t sa...

Så det är fel att säga rätt? Förlåt.

Stellan sa...

Näe, det är väl inte fel att säga rätt. Men det kan ha varit fel fikarum att fråga:
Va fan, kan ni ingenting om svetsning? ;-)
Du vet väl hur det blir när man försöker mästra med gamla griniga gubbar.

martin t sa...

Ja men du får väl utläsa lite ironi och glimten i ögat också utan att man gör en smiley! Vi vet väl att du är en mästare med tigen om någon.

Peter K sa...

Jag kör med MAG till vissa konstruktionsstål när jag håller till i verkstan. Tex till pelarfötter eller lock. Det blir inte så jäkla skräpigt på golvet då.
TIG lämpar sig inte riktigt vid konstruktionssmide. Lägga en a6 på en HEA220 med TIG så har man nog att göra resten av veckan..

Annars är det MMA som gäller.

Anonym sa...

Har en jobbarkompis som är en fena på Mag, tom stigande svetsar blir görsnygga.
Det spelar ingen roll om vi kör med samma inställning hans blir alltid bättre.
Nu till det största bekymmret, han gillar inte att svetsa ! Snacka om bortslösad talang.

Lester Boré sa...

Peter K.
MMA som i brottningsboxningskarate?
Det verkar ju livsfarligt för alla inblandade, fysiska men inne i buren och psykiska utanför...

Man ska inte glömma DBS och DKW.

Stellan sa...

martin t, ironi är ju knepigt på nätet, men mothugget du fick var inte mer allvarligt än din kommentar.

Peter K, vilka tuffa ord du kan för svetsar(inte ironi)! Jag kan inga såna, lär mig lite balla grejer nu!

SSU och KPMLR är väl också på väg att glömmas bort?

Stellan sa...

Anonym, samma sak händer när jag testar någon annans sportmotorcykel. Samma inställningar, men det blir inte alls lika bra.

Peter K sa...

Finns det så många tuffa svetstermer egentligen?
MMA är ju vanlig pinnjävel, a6 eller vilket a som helst är svetsens höjdmått 45 grader från kälen.
Jag kan inte så mycket om man hårddrar det. Men jag låtsas.

martin t sa...

MMA Mixed martial art? eller var det manual metal arc? hmm..

Peter K sa...

Mycket Manlig Asball svets...