torsdag 26 november 2015

Men äsch då!

Härom kvällen skulle jag muntra upp mig genom att ockulärbesiktiga vevhuset på min skitballa Skandia.

Jag tänkte att det säkert inte är några större fel på den, förutom att båda cylindrarna har frusit sönder bortom vett och sans.

Dessvärre var vevhuset fullt av Slush Puppie, och alla vet ju att det inte går att sova om man har ett halvfruset vevhus. Varmluftspistolen var i verkstaden, så jag snodde damernas hårfön för att tina eländet.
Det är inte mycket fjong i en hårfön, noterar man då det ska värmas gjutjärn.

Som grädde på moset så var vevstaksöverfallet borta.
Först tänkte jag att någon hade skruvat bort det och förlagt det redan på femtiotalet.
Men när vattnet runnit ur vevhuset så fanns där så mycket rost att jag misstänker att överfallet helt enkelt har rostat bort.

Men jag är inte bitter för det. Ett överfall kan ju Björn tillverka, det går ju så fort för honom som har så fina maskiner. Och lite rost är inget att hetsa upp sig över, cylindrar svetsar man ju lätt och säkert är allt annat i prima skick!

11 kommentarer:

Jörgen Karlsson sa...

Måhända delar 22B många rörliga delar med den "vanligare" enstånkan, typ 21.
Jag har hört historier om kulor som pga av slarv körts utan underhalva, resonemanget bakom historierna/skrönorna är att eftersom det är tvåtakt och lågvarvigt så bromsar kompression/förbränning upp kolven varje varv. Så att underhalvan mest håller kvar oljan och styr, men endast vid tex rusningar, behöver agera fångare.
Men det är som du förstår ingenting jag har tänkt prova ;)

Hälsningar
Jörgen

Stellan sa...

Den tanken var jag också inne på, Jörgen. Inte finns det några krafter som vill få
staken att lämna veven. Men smörjningen torde bli problem, och man vill ju dessutom
rusa sin maskin emellanåt.

Preben sa...

Vad innebär det att rusa en tändkula? 100 till 105 varv?

Stellan sa...

Preben, detta är en högvarvig lättviktsmotor, drar som tåget upp till tusen varv!

Togga T sa...

Använd din lilla Marshall kabin kompressor för att hjälpa till att evakuera avgaserna så den kan andas.

Stellan sa...

Togga T, då drar man ju även ut den friska blandningen, i och med att det är en tvåtaktare.

Togga T sa...

Kolla på Detroit diesel. Dom har ju så. Det är därifrån 4-71, 6-71 osv kompressorerna kommer ifrån. Dom använder ju kompressorn för att hjälpa tvåtaktsdieslarna att evakuera avgaserna. Du får fylla bränsle efter kolven täcker ingången för kompressorluften. Kolla på bilden här från Detroit Diesel Allison http://www.yachtsurvey.com/comparing_diesel_types.htm

Jörgen Karlsson sa...

Avgasporten stänger ju alltid sist, så det blir ingen uppladdning, det är därför roots-kompressorerna brukar kallas för roots-blåsare av oss gamla tvåtaktsmaskinister. Men de höjer ju effekten. Man kan trycka på mer bränsle innan det blir fett och svartrök. Men det är de droppsmorda vevlagren som är den svaga punkten på kulor. Det drppande oljeflödet är så ringa att den enda kylningen består av insugsluft och metallens värmeavledning. En Detroit-diesel har ju helt annat flöde på oljan, men oljekylare och cirkulationssmörjning. Detta omkullkastas ju på kulorna pga av vevhusspolningen.


/Jörgen

Jörgen Karlsson sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Frun sa...

Alltså den där fönen är ganska avancerad.....

Fixarerik sa...

Stellan, du får helt enkelt bygga en avstämd pipa!
Gissar att den blir ca 6-7m och lagom fet om du stämmer den för ca 700varv.
Blir det högglanspolerat ?