tisdag 22 december 2015

Återvinning i garaget

Emballaget till garagetaket blev perfekt för en snåljåp att återvinna och isolera portarna med.
125mm styrox är väl lagom isolertjocklek till en port.

När garaget är klart ska jag återvinna en båt.
Den fick jag förövrigt ett bidrag till från "Veteranbåtsfonden" idag.
Stålarna ska gå till syrafasta spantämnen.
Tidigare fick jag ett bidrag av J2000E, som ska gå till kölplanka.
Det är bra med öronmärkta stålar, så att man kan renovera båt, trots att man bränt alla stålar på garagebygge!

Mycket uppmuntrande måste jag säga!

10 kommentarer:

Fixarerik sa...

Trevligt med sponsorer till hobbyn!

Anonym sa...

Vill inte hälla smolk i din bägare men frigolit i garage kräver stor försiktighet vid svets/kap arbeten.
Börjar det brinna......ta barnen och spring.

Annars är det ett drömgarage som för en 08 aldrig kan bli verklighet.( såvida man inte kan avvara 20 storschalar i månaden på hyra för hobbyverksamhet)

/Johnny Boy

grogg sa...

Tänkte just kommentera samma som JB.

Dessutom kommer jag fortfarande ihåg när jag som knatte "mekade" med fadern i garaget. Kommer inte ihåg vad det skulle bli men jag limmade styrox och snöre med Karlssons Klister. Vad gruvligt besviken ja blev.

Stellan sa...

Öhh, det blir liksom inne i porten, med panel över... Jag hade inte tänkt tapetsera med den.

Anonym sa...

Fin vinkel på bilden, nu ser man hur jälva fint garage du har! Montera upp en live kamera i hörnet så vi andra kan följa med hur det framskrider.....

Finn

82x112 sa...

Bidragstagare...

Annars roligt och intressant med de här välmenande kommentarerna kring garagebygget som om du var en opraktisk klåpare som inte vet ett dyft kring tex hur en dörr blir stabil eller grundläggande säkerhet vid svetsning.

Stellan sa...

82, fan, du skrämde mig där. Jag var tvungen att dubbelkolla, och det är inte skattepengar,
utan föreningens pengar, dvs, medlemsavgifter och sånt.
Ang, portens hållfasthet, så ligger det stål diagonalt bakom styroxen...

Anonym sa...

Ja du 82*någonting..., eftersom jag till skillnad från dig har erfarenhet från när ett frigolitgarage brunnit så skall du icke avisa mina välmenande
råd som lyteskomik då du inte har en jävla susning om det explosiva brandförloppet och värmeutvecklingen som får en normal brasa att framstå lika dramatisk som ett kafferep.
Smältugn är en bra jämförelse med detta.

Jag har dessutom inga betänkligheter kring Stellans kunskaper/erfarenheter, det är du som tolkar det så.

/Johnny Boy

Anonym sa...

Tycker det var en smart lösning att återvinna skivorna till porten, det går väl att dra ett lager gips på om man är rädd för eldsvåda, fan man isolerar ju hus med liknande material i väggarna idag, min kåk som är byggd -46 har både väggar, golv och tak fullt i spån,

82x112 sa...

Johnny B, ledsen om jag trampade dig på tårna, inte min avsikt att göra någon upprörd. Tänkte mest att när till och med klåpare som jag vet att frigolit brinner som bara attan så kan man nog utgå ifrån att en mästare som Stellan har koll på läget.

Stellan, skönt att jag inte pajade julstämningen för dig!

God jul på er alla!