söndag 13 december 2015

Björns kultändare

Björn L har redan börjat demontera sin fina Hundested. Den verkar inte behöva mycket jobb.
Vi provkörde även den nya blåslampan.

27 kommentarer:

Fixarerik sa...

Ser ut att räcka med en rundsmörgning!

Mats sa...

Du är en sån där polare som drar ned andra i fördärvet Stellan.

I sin glans dagar, innan du invandrade, så var Björn en hård veåttakille.
Numer verkar han vara närmre stickor i fingrarna och rost än high performancegrejjor.

Både du och Björn borde gå en tolvstegskur för att kunna släppa det där med Majbrasor och motorer med färre burkar än åtta.

Björn L sa...

Gamla motorer livar ju alltid upp,men stickor i fingrarna aktar jag mig för!
Jag förstår ju givetvis att ved inte har något i vattnet att göra,då blir den ju sur.

Wizzard sa...

Spräckt cylinder?

Magnus W sa...

Nu undrar ju vän av ordning vad det är som är så high performance med en V8? Allt är ju relativt och jämfört med enportförgasade järnraksexor på 80 SAE-hästar så är en valfri jänkeåtta en under av prestanda. Undantag finns, typ Lars Macklins ilskna lods-derivat, men rent allmänt?

There's no replacement for displacement brukar det heta och det gäller mer än bara bilar. Även inom flyget tror jänkarna att prestanda innebär att sätta gigantiska motorer matade av lika gigantiska tankar för att lösa alla aerodynamiska eller räckviddsproblem. Den Sovereign jag flög (proudly made in the US of A) cruisade 0,07 mach sämre än en Falcon (fransk, hör och häpna) som dessutom kom nästan 1000 M länge på samma mängd soppa (+30 procent). Och observera, med samma typ av motorer. En parentes är att vingen på en Falcon 7X är ren porr!

Jag vill påstå att valfri tändkula som Stellan numera vurmar för slår vilken V8 som helst i alla grenar bortsett från rå effekt under en ospecificerad tid, verkningsgrad och slagvolym.

Sen kan jag skriva under på att en V8 är en skön motor, har själv haft ett par. Men high performance? Knappast...

Lester Boré sa...

Magnus W.
Vilka är de övriga grenarna i tävlingen?
Den med moderat kunskap inom det här med motorprestandajämförelse blir såklart nyfiken...
Även ett skohorn slår ju vilken V8 som helst i alla grenar bortsett från rå effekt under en ospecificerad tid, verkningsgrad och slagvolym.

Stellan sa...

Äntligen hettar det till igen! Härligt.

Magnus W, tusen meter längre på en tank låter inte så imponerande.
Vad brukar man ha för aktionsradie på ett flygplan egentligen??

Wizzard, jo visst är det en skaplig lucka!

Magnus W sa...

Maj bäd. 1000 M (stort M) är alltså 1000 distansminuter. En Falcon 2000 har en range på drygt 4000 när en Sovereign har 3000. Samma spisar (Pratt & Whitney 306 tror jag det är) och typ samma bränslemängd.

@Lester. Vilka andra grenar räknas? dB? Pollution per mile?

Lester Boré sa...

Magnus W.
Jag vet inte vilka grenar som ingår...?
Jag skulle bara gå för att låna en halvpanna av grannen när jag råkade överhöra ditt idrottsreferat. - Jag kan inget om motorer men jag kan lite skit om skohorn och gällande skohornet så är det bara en gren som räknas och det är lämpligheten att ta på sig skon på ett kontrollerat, bekvämt och framför allt skyndsamt sätt

Fixarerik sa...

Halvpanna ?! Du menar att Harley även gjorde en stånka. Kom även denna modell 1948 som helpannan ? Vad var räckvidden, hälften eller dubbelt på samma mängd nedlagda mecktimmar. (Mellanstort m).
Va?

Anonym sa...

Den optimala ståndskaparen borde då vara åtta kulor i v formation med 4 tons svänghjul, spelar ut vilken kyrkorgel som helst.

/Johnny Boy

Björn L sa...

Nå Magnus,får vi höra vilka grenar som ingår nu då?
Finns det så mycket mer än mycket effekt ur en någorlunda hanterbar vikt som räknas?

Anonym sa...

Tycker att detta är ganska så "high tech":
http://www.coatesengine.com/files/theme/media_9.html

Tycker / C-G

Mats sa...

Ähhhh faan Magnus, ALLA vet ju att veåtta is the shit.
Du e sur bara för du inte får ligga. Svårt att ragga i luften ;-)

Björn sa...

Björn L, själv är jag stark förespråkare av det omvända förhållande, ohanterbar vikt ur obefintlig effekt.

Har länge närt en sjuk dröm en en Buell "Blast"som med en effekt på 34 hp o en vikt på +180 kg kan den uppvisa ett vikt/effektförhållande som på 20-talet fast med dagens teknik.

För förespråkare av sidventilmotorers förträfflighet o driftsäkerhet, bör ju denna kombination vara den optimala mellan vikt/effekt, dock torde risken av Fixarerik mellanstora m bli litet då meckartimmarna försvinner...

Fast är det en hobby att mecka, så kanske inte det är dåligt med ett högre antal meckartimmar per körd km/producerad kW. Men vill man bara känna på fartens tjusning som på 20-talet kan man "spränga" sig fram med en Buell Blast. :)

Ole sa...

Nu när du har en fin gammal pinnsvets kan du ju laga sprickan i manteln med gjutjärnspinne. Jag har nog några här hemma tror jag. På varvet fick man lära sig att smida svetsen för att det skulle hålla men sannolikt finns det modernare och bättre metoder. Hundestedtmotorer är ju inte sällsynta så det är nog inte omöjligt att få tag i både det ena eller det andra.

Mikael Svartsjö sa...

Är det såndär torrsmörjd cylinder på Hunsteden?

Anonym sa...

USA V8:or, brukar vara svårslagna när det gäller kul per krona.

Mvh Skogåsbon

Stellan sa...

Hur smörjer man något torrt?

Anonym sa...

Ehh genom bränslet smörjes med fördel T.ex en tvåtaktare.
Torrsump är också poppis på högeffektare när man anser att ett effektapp uppstår när skinkorna släpar i oljan.
;)

/Johnny Boy
Nu får man kryssa bilder för att bevisa sin mänsklighet

Mikael Svartsjö sa...

Ja inte vet jag men det finns... http://www.elfa.se/Web/WebShopImages/portrait_medium/_t/if/universalreiniger-26.jpg

Magnus W sa...

Helt rätt Mats, jag är ett tvättäkta surkart ;)

Men apropå V8, ingen kan väl ändå påstå att en sådan per definition skulle vara ett underverk av effekt och effektivitet? Avser här V8 som "skratta inte Svensson, din dotter kanske ligger i baksätet". Hur många promille av det totala antalet producerade amerikanska V8:or har haft högre litereffekt än en vanlig fesen B18?

Att per automatik likställa V8 med hög effekt är lite som att tro att alla bilar med spoiler på bakluckan är en sportbil.

Björn L sa...

Vad har litereffekt med verkligheten att göra egentligen?

Magnus W sa...

Om vi pratar om vad som är high performance i termer som hästkrafter är det ett synnerligen bra mått

Björn L sa...

Jovisst,men nu var det ju dragracing som jag höll på med och där brukar det trots allt vara rätt snålt med litereffekt på pallen när det är klart!
Det där med litereffekt är ju mest nåt man kan dra för morsan när man kommer hem.

DanielJGranath sa...

Blåslampa nu börjar det lika riktiga karlar! Om du har problem med att snabbtändaren tjuvstannar brukar det fungera bra med 20% bensin i fotogenet!

Göran sa...

Vad har litereffekt med verkligheten att göra egentligen?
Besynnerlig fråga. Ju högre litereffekt ju fortare blir man snygg och dansant!