söndag 6 december 2015

Förbannat!

Björn och jag skulle riva igång motorsvetsen härom kvällen, för att kunna svetsa när det är strömavbrott.
Vi kunde besviket konstatera att det var för dålig krydda i Wico-magneten.

Om man klappade ihop elektrodgapet på pluggarna till en tiondel, så gnibbade det svagt, men det orkade inte ens fyra av med bromsrengöring i krukorna.

Ännu en tung dag i våra liv...
Kan man krydda på en magnet själv på något sätt?
Tips på farliga och ovetenskapliga metoder mottages tacksamt!

21 kommentarer:

Mikael Svartsjö sa...

Man kanske kan använda sig av denna metod http://www.classicmotor.se/artiklar/artiklar/20071218/magnetisera-svanghjul-bygg-en-magnetiseringsapparat men annars kan/kunde grabbarna på Kalmers trolla med magneter, jag gjorde det när jag jobbade där.

Anonym sa...

Inget bra tips men den kan bli början på piren...

/Johnny Boy

Kotten sa...

Hah, du kan prova med besvärjelser i nymånens sken, eller lämna in magneten till någon som är villig att ta sig an projektet. Eller så tar du magneten från dronten...

Stellan sa...

Ojojoj! Det där var ju bökigt på riktigt det!
Nä, det får nog bli att lämna bort den.
Jag tänkte att man bara kunde flejma den och snabbt doppa den i olja eller nåt...

DanielJGranath sa...

Det brukar fungera att köra magneten en längre tid typ 30 min utan tänstift med lämpligt gap mellan tändkabel och gods! med en svarv eller borrmaskin då brukar dom kunna vakna till liv igen!

Stellan sa...

Daniel, det är såna där tips man vill ha!

Fixarerik sa...

Nu börjar det likna nåt !
Tillsvidare kan du ju köra batteri och tändspole genom brytarn, blir det permanent lösning så är det ju bara koppla laddning när väl motorn snurrar.

Dasen sa...

Kanske ett lämpligt uppdrag för Lasse på Batteriservice på Surbrunnsgatan?

Anonym sa...

Fast Svartsjö den där fina magnetiserings-apparaten som Jim Lundberg byggt är ju för att magnetisera upp svänghjul när man har primärspole, brytare, kondingar och tändspole. Stellans fina "efter apokalypsen-svets" har ju Wico-magnet skriver han.
Men oerhört festlig sak, fin länk!

Mikael Svartsjö sa...

Annars kan kondingen vara dålig,

DanielJGranath sa...

Stellan

Det bygger upp magnetismen i magneten borde ge bättre gnista om det är det som är felet! har fått igång en gammal lucas manet till min Royal Enfield på det sättet, var väldigt svag gnista till en början men efter en rejäl körning med borrfluga så gick 500cc stånkan igång på första kicken!

Fixarerik sa...

Det kan ju aldrig vara fel att flejma den ändå...

bjn sa...

Jag har byggt en magnetladdare med bitar från en transformator ur en mikrovågsugn. Mikron hittade jag i en container.

Tog isär transformatorn så att den blev ett "E" och "I", och två spolar. Sågade loss mittenbenet i E-et, så att det blev ett kantigt "U", som hade lämplig storlek för att lägga runt magneten. Sedan använde jag lösa bitar från transformatorn för att leda magnetfältet in i sidorna på magneten.

Som spole använder jag original spolar i parallell. Drev dem med 3st seriekopplade 12V-batterier.

Använde en gammal läckande kompass för att ta reda på hur magneten var laddad från början, så att jag inte försökte ladda åt fel håll. Då tror jag den blivit svagare.

Preben sa...

Jag håller med Erik, flejma skiten för säkerhets skull, det KAN ju funka med lite värma.

Mikael Svartsjö sa...

Magneter tål inte värme speciellt bra, bara så du vet...

Stellan sa...

Aha! Det är den varma vintern som är felet!

Edstugaanders sa...

http://www.lindom.nu/
Olle Jonsson i Järlåsa, en snäll gubbe...

Lester Boré sa...

Stellan.
Olle är f.d kyrkoherde och som sagt väldigt snäll.
Han lindar om magneter o grejar, dessutom gillar han gamla hojar. Och Gud.
En intressant människa.

grogg sa...

Olle har gått och brutit revben så det är väntetider för närvarande.

Laaksonen sa...

Lägg en gammal högtalar magnet på pluss sidan på tänd magneten så bli de gnesta

Drusse sa...

Haha, skön lösning... Man ställer dit en gammal Cervin Vega så är saken biff! Svets å musik...