fredag 18 december 2015

Mera motor!

Dom här fräsiga grejerna är inte heller så dumma att vila ögonen på. Både Stuart:en och dom märkliga enstånkorna med kylarpaket, är ju rara ärtor!

11 kommentarer:

82x112 sa...

Så mycket fina grejer nu! Och som bonus en Mercury som tittar fram under presenningen där bak.

Olle sa...

Ser man på två Berg till.

En liten (eller ett par) Roots-blåsare på boxermotorn skulle vara kul men du behöver nog lite mer varv än att sätta den direkt på vevaxeln. Antingen en liten planetväxel i linje eller rem. Det finns hyfsat bra grejor i Kina för några tusenlappar.

Kinesisk Roots

Olle sa...

Förresten! Junkers 2HK 65 är ju en tvåcylindrig råoljemotor från tidigt 1930-tal kan det inte vara ett alternativ i Wiking.

Preben sa...

Olle din länk funkar inte, är det denna du menar?
http://www.aliexpress.com/item/AISIN-AMR300-AMR500-Mechanical-Turbocharger-car-gear-Turbo-Compressor-Roots-Supercharger-blower-for-Displacement-0-8/32458519341.html?spm=2114.031010208.3.10.IbbFJg&ws_ab_test=searchweb201556_2,searchweb201644_4_79_78_77_82_80_62,searchweb201560_3

Stellan sa...

Olle, visst funkar det att driva den med vevaxelvarv, det har med storlek och spel
att göra. Roots-kompressorer är egentligen det enda jag kan.
Att sätta en kina-grej på en sån här motor, måste ju vara som att måla en clown-näsa
på Mona-Lisa.
Junkers i Wiking är en tanke som gnagt i mig också...
Är den på 65hk? Den låter lite väl högvarvig på Youtube, sök Junker diesel.

Olle sa...

Den är på 25 Hkr. Problemet med en del kinagrejor är ett det är samma som i dag sitter i etablerade tillverkares grejor. Du hittar säkert något av äldre model. Jag har bara begränsad erfarenhet av dubbelskruvar som Autorotor och Lysholm förutom Eaton som sitter i Jaguar. Tyvärr har vi inte någon tillverkning här i Nacka längre. Lysholm finns i USA(Vortech). SRM (Opcon) finns kvar i Nacka men tydligen så produceras deras kompressor med licenes av andra tillverkare. Båda gick under resan i konkurs men återuppstod.

Stellan sa...

Det jag menade var att gamla motorer ska ha gamla tillbehör.
Annars kan man enligt mig lika gärna åka modernt hela vägen.

Det blir lite som att åka sidåtta med elektronisk insprutning. Varför, liksom?

Olle sa...

Där är vi helt överens även om en sidåtta med modern motorstyrning skulle vara intressant.

Fixarerik sa...

Jag har en likadan kompressor som du bytte med Freddan. Tunnan eller var det draken? Sitter ju en utväxling på den.
Pip om intresse finns.

Stellan sa...

Olle, om en sidåtta med motorstyrning är intressant, så är vi ju inte alls överens;-)

Erik, det var Tunnan, kan vara intressant.

Anonym sa...

Jag brukar läsa genom sådana här inlägg med ett halvt öga, drömmandes om att se lite härlig svetsporr eller knullputsat däck, men den där Stuarten fick det faktiskt att kittla i tomtepåsen.

Jag vet inte vad det är som tilltalar mig, den gör mig bara exalterad, på ett myssexuellt vis. Tänk Kirchsteiger hittandes en handmålad tallrik med allmogemotiv från Dalarna på loppis...

/Päron

/Päron