lördag 12 december 2015

Pythagoras från 1914

Här, mina vänner, brummas det med gjutjärn som bearbetades av svenska arbetare för över hundra år sedan.

Det tycker jag är helt jävla fantastiskt!

Jag vill här rikta ett stort tack till mina vänner som önskar vara anonyma, för att dom hellre såg att jag och Björn fick med oss fina saker hem, än att få så mycket stålar som möjligt för detta kulturarv.

Björn fick med sig en stor Hundested hem, som han ska renovera. Jag fick utöver Fram-motorn från Pythagoras, en bonusmotor samt en reservdelsmotor med mig.
Tillsammans fick vi även en trevlig bordsmotor att ha i cigarrummet.

Bonusmotorn håller jag lite på, tror jag, tills en dag då det är lite bloggtorka.

Vilken dag!

21 kommentarer:

Frun sa...

Oj Herre Gud vad du släpar hit massa grejer :(

Gunnar sa...

Du glömde hämta Hondan som du inte ens hade vett att pruta hejdlöst på.
Och kompressorn som är din.
Och en liten bonuspresent från en Atlantkryssare som jag lagt undan till ditt senaste knippe drivved...

DanielJGranath sa...

Jag hoppas du värmer med blåslampa och fotogen för den som värmer en kula med gasol må brinna i evighetens eldar!

Med andra ord kultändare värmes med blåslampa och inget annat punkt!

Björn sa...

Själv funderar jag på vad en bordsmotor till cigarrummet skall vara till för? Skall tobaksdoften döljas av bensin o avgaser? Eller blir det en motoriserad cigarrsnoppare!

Stellan sa...

Gunnar, Hondan ja... Jag återkommer till det... Tror jag. Present? Vad trevligt!
Jag älskar ju presenter!

Daniel, det var faktiskt gasol, men vi hade inget annat... Jag äger dock ingen
gasolanläggning, så hemma hos mig blir det blåslampa!
Jag inser att jag gjort fel, och ber om ursäkt.

Stellan sa...

Björn, vilken konstig fråga. Vem vill inte ha avgaser?

Gunnar sa...

Björn - Iskross eller drinkmixer är bruksföremål som med fördel drivs av en förbränningsmotor.

DanielJGranath sa...

Okej Stellan

En gång är ju ingen gång men akta dig för gasol det är ett modernt påhitt för ohändiga kvinno karlar, inget att ha med andra ord!

Dasen sa...

Gunnar, jag vill minnas att vi under "Kårsta Dampfmashine Festival" använde ångdrift för just sådana ändamål.

Om jag inte missminner mig var även en viss Erik Haag var på plats men då han inte behagade förflytta sin röv ifrån köket in till festivalområdet fick han aldrig åtnjuta cementblandarmixad punch till oset av metatabletter och slamret av helvetesvarvande ångmaskiner. Vackra minnen :-)

Göran sa...

Helt rätt Gunnar, en motordriven drinkmixer är vad Stellan behöver i båthuset.

Jag har hört talas om en MC-klubb som hade en jättestor industridiesel prydligt monterad under ett tak i anslutning till klubblokalens bar. En kardan genom väggen och ansluten till en fast monterad drinkmixer. Redan startmotorn till dieseln var kraftigt överdimensionerad för uppgiften.

Cermonin vid drinkblandande i båthuset kommer att bli enastående. Inte nog med att det skall väljas sprit, pressas citron och hällas upp rörsocker med finess även tändkulan skall startas med samma stil och grace. Båthusbartendern är naturligtvis iklädd väl använda blå hängselbyxor med galoner på hängslena.

rocket goldstar sa...

SNUT mc.

BITTERPITTEN sa...

Perfekt! Nu kan du ju ha eget Disco. Motorn låter ju precis som techno-musik,fast analogt.

Gunnar sa...

Erik Haag?

Björn sa...

Gunnar, jag får böja mig för argumenten om drinksmixer o iskross.
Stellan, däremot har jag själv erfarenhet av en lätt bensinfuktad cigarr, o det önskar jag inte ens min ovän...

Stellan sa...

Drinkmixer? Iskross?? Vad har det med karlfolk att göra?

Gunnar sa...

Nä, justja. Du var ju så svajig i din manlighet att du inte kan dricka något som är gott, det måste ju uppfattas som manligt i grabbgänget också. Då går jag bet.

Olle sa...

Förutom motorn på toppen av högen (i tidigare tråd) som ser ut som en karlsson-motor från tidigt 50-tal så ligger det en vad jag kan tolka som en boxermotor snarlik en tidig 2 CV (eller TPV) motor. Vad är det? Är det en TPV har du gjort ett fynd!

Olle sa...

Jo det kanske tarvar en förklaring. Alla motorer som man inte vet vad det är kallas karlsson-motor.Det kan givetvis vara en Solo, Göra eller fors eller något annat. Men är den andra motorn förutom Hundstedten en boxermotor och vad är det för motor?

Stellan sa...

Gunnar, nu känner jag att du vann den här ronden. Dock så ser jag ingen mening med ismaskin då frilagnda tandhalsar inte tillåter is i drickat.

Olle, jag spar lite på den. Tänkte vi skulle tävla lite om vad det är.

Gunnar sa...

Ingen is? Hur fan smakar en Piturinha utan is?
Barbar.

Stellan sa...

Hur fan smakar den med is? Är den godare än Jalloviina?