söndag 31 maj 2015

Lycka!

videoEn en gång har jag med bravur lyckats bevisa för mig själv att jag är en fullblodsidiot.
Tändningen var ju åt helvete för låg.

Jag ställde upp den som en riktig karl med skruvmejsel i stifthålet och allt, och sen gick det kallt!

Nu har jag ju enbart provkört obelastat i båthuset, men det var stor skillnad på både motorgång och värmeutveckling.

Den uppmärksammade noterar givetvis att det har tillkommit ytterligare ett kopparrör. Det skickar in ett delflöde i bakkant på blocket, eftersom den gick varmare där då kyllimpan inte längre är sammankopplad med motorns kylsystem.

Premiärtur

Så var då premiärturen avklarad.
Kylsystemet verkar av allt att döma, vara dimensionerat av en idiot, då farter över sex knop resulterade i kokning.

Eller så är det så att Albin lade allt sitt krut på att konstruera en motor som hade som primärt syfte att omvandla bränsle till vibrationer och värme.

Jag väljer att tro på det sistnämnda, då det verkar osannolikt att jag skulle ha gjort fel...

fredag 29 maj 2015

Durkar

Bitarna faller sakta på plats. Nu ligger en del av durkarna där, dock utan beslag.

Rörmokaren som dragit rören till sötvattenkylningen har ju klantat till det som vanligt, så att ett rör ligger ivägen för durkarna framför motorn.

Om jag orkar så blir det provkörning under helgen.

Jösses!

Riktigt hemska saker händer här på ön, som ni ser i första artikeln.
Jag kan inte minnas att såna här rysliga scener utspelade sig då jag bodde i Skogås.

Tur att artikeln under vittnade om att lugnet fortfarande existerar på vissa platser.

måndag 25 maj 2015

Si vis pacem, para bellum

Efter första världskriget var Tyskland avväpnat, och skulle så förbli tack vare en överenskommelse inom det nybildade Nationernas förbund. Segrarna i kriget stipulerade kraven, och dom besegrade fick finna sig i detta, då det var dom som bar ansvaret för alla människoliv som gått till spillo.

De segrande ländernas pacifister ansåg att den enda rimliga lösningen för att bevara världsfreden var att avrusta världen, samt att om man kräver att de besegrade skall förbli avväpnade(Tyskland tilläts endast ha en liten armé), så måste även dom segrande avrusta som en solidaritetshandling. En vacker tanke kan tyckas, men en synnerligen dålig ide om man inte klarar av att kontrollera så att någon annan nation inte rustar för krig. Frankrike var av naturliga skäl emot nedrustningen, men fick vika sig på grund av hårda påtryckningar från Storbritannien och Förenta staterna.

Som alla vet så rustade Tyskland ganska bra under trettiotalet, till en början i smyg.
Med Hitler vid makten så begärde man även urträde ur Nationernas förbund.

Givetvis var detta en varningsklocka för övriga Europa, men det fanns gott om politiker se vägrade se sanningen i vitögat, innan det var för sent.
Trots att flera politiker i Storbritannien påpekade att Tyskland rustade för fullt, och bland annat byggde upp ett luftvapen, vilket stred mot konventionen, så vägrade arbetarpartiet och liberalerna ge upp tanken på en nedrustning. Istället så lade man allt sitt krut på att kalla dom som påstod att Tyskarna rustade upp, för "krigshetsare".
Gång på gång påtalade bland annat Churchill att freden i Europa var hotad, men blev varje gång nedröstad av pacifisterna som vägrade anslag för flygvapnet.

1936 så berättade Hitler oblygt att Tyskland hade ett flygvapen i paritet med Storbritannien och att det växte med en takt som dom aldrig skulle hinna ikapp, och nu tog det hus i helvete!
Alla insåg att ett nytt storkrig låg nära, och att det enkelt hade kunnat förhindrats om man rustat i tid.
Bevisen för Tysklands upprustning hade funnits i många år, men det hade dessvärre även politiker med skygglappar på hemmaplan gjort.



Politiker och media är nuförtiden väldigt intresserade av att använda sig av Andra världskriget som referens för att påpeka för massan att vi måste lära oss av historien. Detta sker då endast i syfte att påvisa "farorna" med partier som Sannfinländarna och Sverigedemokraterna.



Historien ovan har skrämmande mycket gemensamt med Europa av idag.
Det finns en stor makt som visar aggression, det finns länder som rustat ned "då det inte fanns någon hotbild" och när det står helt klart att det finns en hotbild så finns det även denna gång politiker som motsätter sig all form av försvar.

Den stora makten kränker gång på gång sina grannländers gränser, men pacifisterna i dessa länder tycker inte ens att dessa länder ska få ha en övning inom sitt eget luftrum för att den stora makten kan tolka detta som en aggression!

Ett vanligt mantra är att "det är ingen idé att försöka försvara sig mot en makt som är så stark".
Tänk om folk hade resonerat så under Andra världskriget. Hur hade världen sett ut då?
En sak är säker, vi hade inte diskuterat könsnetutrala pronomen, eller ondgjort oss över heteronormativa barnprogram, regimkritiker eller människor med oönskade gener hade heller inte blivit gamla.

Om det smäller nu, på grund av att nordiska länder tränar ihop med NATO inom sina egna gränser, då hade det ändå smällt förr eller senare, då är det enligt min enkla mening bättre att man har hunnit träna åtminstone en gång. Att Sverige prioriterade bort sitt välutvecklade försvar är oförlåtligt, och skulden bärs upp av självgoda politiker som felprioriterade, och vi som lät dom göra det. Fast vi hade ju fullt upp med våra egna karriärer och teveserier...

Dessutom är det ju i denna debatt precis som i en annan stor debatt, det finns en "ond" och en "god" sida, står du på den goda sidan kan du ta till vilka argument som helt och smutskasta dina motståndare hur mycket du vill, utan att ha något att förlora. Förutom din frihet.

Jag älskar fred, men att kalla mig pacifist bara för att jag älskar fred vore nog lika missvisande som att kalla mig för feminist bara för att jag är för jämställdhet.

Si vis pacem, para bellum
Om du vill ha fred, rusta för krig




torsdag 21 maj 2015

Kylbryderier

Nu har jag provbrummat sötvattenkylningen.
Jag vet inte riktigt ännu om det funkar.
Temperaturen beter sig märkligt, och är väldigt ojämn över toppen. Det verkar som att det är någon form av luftficka som spökar.
Dom blåa tejpbitarna är till för att mäta tempen på olika ställen, med en ir-picka.

Kylsystemet är ganska märkligt uppbyggt rent flödesmässigt, i orginalutförande, med delflöde genom kyllimpan. Detta delflöde har jag tagit bort, då limpan numera är kyld av saltvatten.
På min stationära Albin finns inte det delflödet, så det borde funka utan det, men det kan finnas en risk att flödet blir för lågt i motorns bakkant.

Det får nog bli en provkörning under belastning till helgen.

onsdag 20 maj 2015

Puffran åkte i

Ikväll åkte puffran i båten. Dessvärre flödade den fina brons-Solexen, så att det kom massa soppa i kölsvinet.
Förbannade franska skit!

Tur att man inte har diesel i alla fall, då hade man aldrig blivit av med lukten. Nä men, just det ja... Dieselmotorer har ju ingen förgasare som kan flöda.

Svalorna verkar vara på hugget nu. Det gick ju inte att ha porten öppen, utan att dom skulle bygga sovrum på takstolarna. Det lät jag dom göra i fjol, eftersom jag inte hade någon port, och satan vad bajs jag fick på båten!
Varför kan dom inte bygga små mysiga bon i skogen som alla andra fåglar? Gillar dom lukten av tjära och linolja(och numera bensin) tro?

tisdag 19 maj 2015

Maskin

Man vågar ju inte fråga vad den här maskinen gör!
Men det fanns en lucka som man kunde krypa in i.
Det vågar man inte heller göra.

måndag 18 maj 2015

Urk!

En bekant har varit lite slarvig att tjudra sin skitdyra aluminiumbåt. Den slet sig och slog sönder stäven mot bryggan.
Ikväll sågade vi upp skiten för att rikta den, och jösses vad tråkiga svetsarna såg ut på insidan.

Nä, annat är det med gamla träbåtar, där finner man inget annat än förstklassiskt hantverk, vart man än tittar!

Jag har även renoverat strömbrytaren till Mercuryns lyse under kvällen, då halvljuset slutade fungera helt efter en tids förvarning i form av behov av "juckande" på knappen för att få det att lysa.

Det visade sig att fettet som Henrys finaste arbetare kletat dit, inte höll de kvalitetskrav som man kan förvänta sig på en bil av denna klass. Nu tvingades jag göra rent och kleta dit nytt fett (troligen äv ännu sämre kvalité).

Jag tycker att det börjar bli många fel på vagnen som dykt upp dom senaste åren. Handbromsvajern fick jag löda ihop 2010, hastighetsmätarvajern fick smörjas 2012, kamdrevet glappade och vattpumpen började läcka i våras, och nu detta.

Kan hon vara ett måndagsexemplar?

söndag 17 maj 2015

Järnladyn

Säkert har ni noterat att bloggen sakta håller på att överges av sin grundare och ende skribent.
Glättiga bilder av blank mahogny är det enda som då och då dyker upp för läsaren.

Borta är samhällskritiken, blandad med klavertramp.

Hur kunde det bli så?
Jag har ju svamlat konstant här i runt sex år, så det borde ju liksom bara flyta på...

Kvinnan på bilden är en del av förklaringen.
Jag har sjunkit djupare i det samhällsbetraktande träsket.
Förr så lade jag lite tangentbordstid på att släppa min säkerhetsventil här på bloggen.
Numera lägger jag den på att besvara debattartiklar och ledare i Ålands tvenne dagstidningar.
Senast var det den avgående försvarsministern(i Finland) och en ledarskribent som fick en släng av sleven.

Däremellan lägger jag tiden på politisk fortbildning av mig själv. Churchill och Thatcher har mig för stunden i sitt grepp. Ett grepp som fascinerar.

När ni lägger huvudet på kudden i natt så vill jag att ni tänker på The Ironlady:s citat:

"The problem with socialism is that you eventually run out of other peoples money".

Nu ska jag lägga mig och läsa vidare i min volym om andra världskriget i sju delar av Winston Churchill. Det kan komma en del citat ur den också vad det lider.

Ytterligare en grej som man inte visste att man behövde.

Om man säljer Mercuryn så har man ju råd.
Någon som vet hur mycket räls kostar?
Jag har tre mil till jobbet, så det får gärna vara nån billig Kina-räls. Med tanke på vädret så verkar ju solkurvor ändå vara ett fenomen som endast existerar i teorin.

Billiga vagnar får ni gärna tipsa om också, så att jag kan dra in lite kosing på bönder som ska till byss.
En restaurangvagn med mahognyinredning skulle ju smaka fågel.

onsdag 13 maj 2015

Rörmokeri

Nu leker jag traditionell rörmokare igen.
Det är lite uppfriskande att borra avstick och löda koppar igen efter att ha grillat syrafast i några månader. Töjjet börjar bli impregnerat med smuck, och jag har bränn och skärsår samt luktar svett.
Röris är fan ett jävligt tufft yrkesval!
Även om det är på tok för lite genustänk inom branschen.

Det jag pysslar ihop är ett återvinningsystem som ska göra varmvatten av spillvärmen från kylmaskinerna.

söndag 10 maj 2015

Premiär

Nu har jag sjösatt inomhus för första gången.
Det var ju löjligt smidigt. Nu kan hon ligga där med slingarna som extra säkerhet ett tag.

Det är dock mycket jobb kvar.
Alla lösa detaljer ska lackas och monteras, och det ska även motorn.
Motorn har jag haft både gummiupphängd och stum.
I år ska jag testa en mellanvariant, en stum gummiupphängning. Det är ju lite trixigt att få en så här stor twin att vibrera så lite som möjligt.

På en gammal H-D är det ju bara trevligt med lite pulseringar, och det hade det även varit i en båt om det inta hade lett till skrammel i kökslåda och barskåp.

lördag 9 maj 2015

Imorgon åker hon i spat!

Idag har jag monterat beslag, och Maria har bottenmålat. Imorgon tänkte jag ta bort golvet över bassängen och skicka i båten i drickat.
Smörigt värre, att kunna sjösätta i lugn och ro. Inomhus dessutom!

Jag slängde med en bild på solnedgången utanför båthuset också.

torsdag 7 maj 2015

Välbehövligt

Björn L, fyller 40 idag.
Det verkar som att han har dragit igång eget, så här lagom tills han kliver in i vuxenlivet.

Lite mer genustänk är verkligen vad världen behöver i dessa tider!

tisdag 5 maj 2015

Så jävla flott!

Jobbade hos en gubbe igår, som hade "walk in closset", inte så lite flashigt, det inte.

Dessvärre hade han ved/oljepannan i samma rum, så kläderna fick aldrig den där riktigt fräscha doften av nytvättat och mjukmedel, enligt honom själv...

måndag 4 maj 2015

Nu börjar det ta emot...

Trot eller ej, men enbart denna detalj tog 2,5 timmar att slipa. Det är nio lager lack på de tidigare lackade delarna, och man försöker få bort ca, två lager, för att lägga två nya.

Detaljer som har varit trärena tar ungefär tre år att få riktig finish på, då fernissan skjunker ner i porerna med tiden. Då försöker man slipa så hårt att man får en jämn yta (utan att gå igenom nånstans).
Förutom båten med dess fasta inredning, så har jag 19st lösa detaljer likt den på bilden, som jag har slipat, eller nja, jag har fyra stycken kvar.

Utöver det så har jag inte mindre än 79st nytillverkade delar, som ska få 3+3 lager i år, med mellanslipning emellan lager 3 och fyra.
Och den goda nyheten är att om tre år kommer jag även att ha juste porfyllnad på dom detaljerna.

Åh, jag längtar redan!
Och, näe, det var inte speciellt jobbigt att bygga hojar.

söndag 3 maj 2015

En liten film.

video

Ja, så här går det till när det ska kalasas på landet.

Synnerligen juvenilt, och mycket omoget, men lite kul att två stakar kom ut med några sekunders mellanrum.

Kalas

Igår hade vi kalas för Björn L, som fyller 40 i dagarna.
Vi tvingade på honom hans gamla raggarväst från ungdomen, sen fick han åka Valiant på stan och visa rumpan.

Han fick även en fin Saab och en humidor i present.
Fast jag vet inte om han blev så glad, han ligger tydligen för döden just nu...

lördag 2 maj 2015

Snabbare bonntrim

Pajaskostym-Rickard har en jättetrimmad raggarbil från Amerika! Den går på sprit och är arg... Eller ja, den blir väl det vilket år som helst.

Mera bonntrim!

Idag är det motormanifestation i Mariehamn.
Jag står och putsar på Dronten, och skryter om alla tekniska innovationer.

Det står en elak bilgrej här. Med turbo, minsann.

fredag 1 maj 2015

Grannens traktor

Jag kan ju inte ett piss om traktorer, och grannen var inte hemma, så att jag kunde fråga...
Är detta verkligen orginal?

Det ser mera ut som hederligt bonntrim.
Men varför trimmar man en traktor?
Det måste ju vara som att montera kebabkit på en Yugo Sana...