fredag 1 januari 2016

Blow me

Det här med blåslampa har jag hållit på att få krupp på.
Man får ju inte starta en kultändare med gasol, har jag fått lära mig, så jag har sedan den dagen försökt få stil på mina lampor.

Den ena är helt rysk, och oavsett hur mycket man värmer den, så vill den inte annat är att dra iväg en eldkvast.

Den andra har varit lynnig till humöret, och driftsäker som en Dnepr.
Nu verkar jag dock ha fått fart på skiten, efter flera demonteringar och rengöringar, bränslebyten och allt möjligt. Men verkar hon funka, bara hon får bli värmd med snabbstarten i fem-tio minuter.

Det är ju vackert som en sommardag då den blåa lågan flåsar ur munstycket!

4 kommentarer:

DanielJGranath sa...

Välkommen till blåslampans fantastiska värld :-) bra kämpat! lågan ser exemplarisk ut!

Stellan sa...

Haha! Tack för hjälpen. Det verkar kräva en hel del värmning innan det blir ordning på lågan.
Totalt sett så tar det en halvtimma att starta en kula på korrekt vis.
Men, gamla grejer vill man ju spendera så mycket tid som möjligt med, så det är ju bara härligt!

Wizzard sa...

Ok, det du berättar verkar som anledningen till att folk slutade handla kultändare -
var att dom ville bara tvätta sig i fejan på morgon o kväll och vara klädd i ljusa kläder...
God fortsättning
/wizz

Fixarerik sa...

Jag investerade i en spritdriven primusbrännare för lite sedan.
Startar bums och brinner rent.
Jag har bara provat med t-dojja, men gissar att det går att elda all sprit. E85?
Ser ut som din brännare ca.