torsdag 21 januari 2016

Hård finne!

Jag har ingen rolig bild till det jag hade tänkt skriva om, så jag slänger in denna från speedway-eventet i Tammerfors.

Jag skulle behöva byta däck på Gäddan. Hossier-mackorna är stenhårda, men ack så läskiga när det regnar, och troligen svåra att besiktiga med.

Har sökt efter snygga 15" däck med hög profil utan framgång. Det enda jag hittar är bildäck, förvisso snygga diagonaler men kanten på dessa kan vara svår att svarva rund.

Är det någon som har några tips?

23 kommentarer:

Anonym sa...

Här kanske

http://www.jpcycles.com/motorcycle-tires/15-inch

eller

https://www.ajsutton.co.uk/patternparts/tyres/tyres-15%20inch?uID=0

Mvh
Salle

Stellan sa...

Tack för tipsen, Salle, men dom får inte ha så modernt utseende.

Matias sa...

Kunde de här kanske ha något lämpligt? Har inte själv handlat något där, men de har bra urval på nutida udda storlekar som 300+ breda 14 och 15 tummare för historic banracing....
http://www.vintagetyres.com

Anonym sa...

Jag har varit förtjust i Arco chopperdäck, men dessa verkar inte finnas längre? Stilmässigt bör dom passa om man hittar dom. Kanske någon påläst blogg-följare vet mer?

/J B

Preben sa...

http://www.bribos.com/intra_modul_webbutik.php?meny_id=6&id=1

Martin sa...

Det finns t ex Michelin X till Citroen 2CV som är 15". Dom har rund skuldra. Det finns både kinakopior och Firestone med rund skuldra SidfläskGöran

Martin sa...

Appropå bilden, så föreslog jag att vi borde etablera ett årligen återkommande rejs för motorcyklar med handväxel och fotkoppling. Detta rejs borde i så fall köras i högervarv, så man vågar använda kopplingen. Bromsen kan man skita i! Sidfläsk Göran

Stellan sa...

Bra idé, sidfläskGöran! En orginal gammelharley är faktiskt jävligt kul att sladda med, i motsat mot vad man kan tro. Men du, varför kallar du dig Martin?

Martin sa...

Därför att det är min sons konto och jag är för lat att lösa det!

Anonym sa...

Inget däcktips, tyvärr.
Men jävligt frän bild, WOW!!!

Fixarerik sa...

Om man nu ända vill köra vänstervarv så gissar jag att det borde funka fint att starta på tvåan och köra på trean...

Fixarerik sa...

Hård finne.

Sam B sa...

Jag har tidigare kört på ett Continental som såg vettigt ut, men det fanns bara i 16 tum.
Ett annat som har ett anständigt utseende och finns i 15 tum tycker jag är "Metzeler Perfect ME77"
http://www.metzeler.com/site/com/products/tyres-catalogue/Perfect-Me-77.html
/S@m

rocket goldstar sa...

Verkar lättare att hitta vettiga 16" mc däck. Du skulle ju kunna köra med 16" ekerhjul till vardags och frontrunners hjulen till fest fast då kanske grejen" försvinner ?
Bara en tanke.

Anders sa...

Kolla in Coker tires utbud av mcdäck...

Stellan sa...

Rocket, jag har funderat på 16 eller 18" ekerhjul, men lite av hojens identitet är fälgarna... Eller vilket jävla skitsnack, förlåt... Jag är snål helt enkelt, det är ju dyrt med både däck och fälgar!
Dessutom är det ju bara Kina-skit som går att köpa nytt, och jag hatar ju E-bay.

Tack för alla tips, men jag hittar inga däck som jag tycker duger utseendemässigt.

Stellan sa...

Förresten Rocket, byta hjul till fest? Du känner inte mig hör jag. Jag är lat som fan, när nåt är färdigbyggt.
Då orkar jag knappt byta olja på skiten, utan bygger hellre nytt. Skitkonstigt, men så är det.

Anonym sa...

Det sista inlägget kanske inte va lämpligt med tanke på att du just lagt iväg turbobumsen......

/Johnny Boy

DP Race Tech sa...

Kan vara värt att kolla med bribos.com i Eskilstuna, dom inte bara har fräna däck på hyllan men dom har bra koll på vad som finns på marknaden. M&H har även dom "front runners" hos http://www.nitroz.se/arlanda/dragracing.asp. Svårt att ersätta dom sulorna på Gäddan, dom är DNA....

@j.erasmie

Fixarerik sa...

Kan gå att skära mer mönster, typ regndäck.
Kostar inget.

rocket goldstar sa...

Då är det bara att sälja bajken och bygga en ny med rätt typ av däck.

Stellan sa...

Johnny Pojke, fast jag byter olja ändå, fast jag inte orkar.
Dp, jag ska kolla med Bribos, men visst är Hoosier-mackorna DNA.
Roland Sands kallar gäddan för "The Hoosier bike".
Erik, det är gummiblandningen som är problemet, ord kan inte beskriva
hur kass dom är i regn, och dom är ännu sämre i snömodd!
Rocket, bra idé!!

Fixarerik sa...

Skruvdubb kanske är lösningen?
Så köper du nya sommardäck.

Regumera med bättre gummi ?