lördag 2 januari 2016

Renlighet och diskretion

videoMan har ju funderat en del på det här med "100% renlighet och diskretion" som krävdes och utlovades i kontaktannonserna förr.
Nu tror jag att jag vet vad det handlade om, man ville helt enkelt undvika svar från kultändargubbar.

Efter att ha serverats alldeles för mycket spänning sist vi körde kula hos Björn, bestämde jag mig för att låta Pythagoras:en stå för takten medans jag spikade idag.

Blåslampan gick som en dröm, och motorn startade snällt på första draget.
Men nedrans vad det regnar otrevligheter från himlen när skiten smäller igång!
Maria gjorde nyss misstaget att krama sin gubbe, och fick genast kultändargris på glasögon och kind, trots att jag kuperade motorn för flera timmar sen.

Jag kommer ju aldrig att kunna tjacka en flådig bil med vit inredning.

11 kommentarer:

BITTERPITTEN sa...

Flådig bil med vit inredning ? Det är ju sånt som Hip hop Hallickar med guldskrammel runt halsen och i käften hoppar runt i...Fokusera nu. Riktiga Karlar luktar Diesel brännolja och fotogen.Det vet dessutom alla riktiga Fruntimmer,så du kan nog vara lugn.

Stellan sa...

Jag har ju guldskrammel i munnen, luktar brännolja, fotogen,bensin och vinkelslip.
Vart kvalar jag in då? Ett redigt kvinnfolk har jag redan, och fler vill jag inte ha.

Matias sa...

Får ta och rekomendera ett besök på https://www.youtube.com/channel/UCqzavCyo1aQaeJ-Trp_SmEw. Två senaste klippen besöker killen en likasinnad som har en hel del greijer i sina gömmor...;)

82x112 sa...

Vad är det här "kupera" som du pratar om?

Också lite chockad över ditt begynnande hipsterskägg. Se upp så du inte börjar svetsa med sådana där sprickanvisningsfjäll som är så moderna!

DanielJGranath sa...

Det kan va dags att sota ur ljuddämpare och avgasporten kan även va nån ring som fastnat i sitt spår! Det brukar det bli bättre men helt smutsfritt blir det nog aldrig!

Så här står deti min Säffle manual " om motorn är välskött behöver den i regel ej rengöras mer än en eller två gånger om året" smidiga motorer i service synpunkt då ska man även göra en kolvhalning och rengöra kolven med fotogen och tillse att inga kolvringar sitter fast i sina spår! Om dom gör det ska man:

" om kolvringarna vara fastbrända,lossas dom på följande sätt: under ringarna hålles en skål eller dyligt och kolven begjutes flitigt med fotogen, tills ringarna vid små försiktiga slag av en träklubbahelt och hållet lossnat."

Fotogen är lösningen på allt! Man kan tvätta bort smutsen från kropp och kläder också!

Stellan sa...

82, kupera är ju när man stänger av en motor.
Men satan, jag har gjort bort mig igen, först mustachen, och nu skägget!
Jag tror att mitt nästa steg får bli att skaffa massa ärr i ansiktet, så jag ser ut som Salming!
Han är väl ändå inte Hipster?

Daniel, jag tror bara det är gris från senaste spridarmekandet som ligger kvar
i burken. Jag får elda ur den med blåslampan!

82x112 sa...

Jaha! Har förvisso bott i sthlm i 1 1/2 år nu men har fortfarande svårt med språket ibland. Änna.

Jag skämtar så klart om skägget, skulle aldrig på riktigt skämta på bekostnad av någons utseende, om det inte är någon jag känner oerhört väl. Har läst att det finns skägg-olja man kan smeta in sitt skägg med för god doft och mjukhet. Verkar som om du som vanligt hittat en bra egen lösning.

Stellan sa...

82, kupera är gammelsvenska, motorer kuperade man förr, idag slår man av.
Mitt utseende får man driva med, jag är väl medveten om mina estetiska tillkortakommanden,
och dom bekommer mig inte... Mer än att jag ständigt försöker finna sätt att dölja dom med;-)

Gunnar sa...

Kupera säger varenda flygare jag känner, från gamla gubbar som brassar Boeing Stearman till ungtuppar som spakar Gripen.
Undrar vad Magnus W säger?

Anonym sa...

Appropå rök, på 70-talet körde jag lastbil och var på ingång mot Hornstull när det gled förbi en stilig karl i en Impala-60 cab, röd med vit inredning.
Det kom sig att han trängde sig lite illa så jag fick tvärnita.
Alltnog när vi kommer över Liljeholmsbron så är jag förbi honom och som alla vet så är ju även en liten hämnd ganska så skön så då trampar jag ner avgasbromsen samtidigt som jag trycker ner avgaspedalen i botten nån sekund sen släpper jag upp bägge pedalerna, snacka om avgasmoln, kolsvart.
Det sista jag ser av killen är att han står still på bron.

Ju förr ju bättre, tycker / C-G

Danne sa...

Sök "Rolling coal" på Youtube