söndag 24 januari 2016

Tryggare än någonsin?

Det var inte alls länge sedan man kunde läsa överallt i debattartiklar och ledarsidor, att Sverige aldrig ha varit så tryggt som nu.
Om man bara skummar igenom den senaste veckans eller rent av helgens nyheter, så tycker jag att det verkar ganska otryggt.
Rapporteringen om gängen som drar omkring runt plattan och ofredar kvinnor, mord i Farsta, dubbelmord i Södertälje, mord i Märsta...

Det kanske börjar bli dags att folk bryr sig om vad som händer med deras land.
Kanske dags att folk tar sig tiden att försöka ta reda på fakta, men det är i och för sig inte så lätt.
Nyheter som dom "onda" kan använda sig av för att styrka sina teser, mörkas effektivt ner.
Jag har ju tex, följt BRÅ:s sida under några år, men den blir bara konstigare och konstigare.
Fakta som förut var lätt att hitta, har numera hamnat i skrubben, om dom ens finns kvar.

Och när rapporterna om kvinnoförnedringslekarna Taharush gamea (kolla gärna på youtube) i Köln, Stockholm och Helsingfors kom fram i ljuset, då drar media igång en kampanj om att män i alla tider har ansett sig ha rätt till kvinnors kroppar, och att tafsande har pågått i alla tider!

Jag känner fan i mig ingen som tafsar på kvinnor. Och jag tycker att tafsande är vidrigt, men att jämföra det med att en grupp på tusen män stänger in en kvinna i mitten och förgriper sig på henne är helt makalöst!

När fan ska folk vakna?
Det är redan försent nu, men folk har fortfarande inte fattat vad som hände...
Dom bara sitter där och är så jävla goda, toleranta och mysiga.
Jösses!

50 kommentarer:

Lester Boré sa...

Stellan.
Du låter helt uppriven...?
Vad har hänt?
Jag blev tvungen att titta runt i tidningarna för att försöka få ett hum om vad du talar om men fann inget annat än en rapport om att kulturell mångfald är nyckeln till Volvos framgång och att det är problematiskt när människor utan id-handlingar knivskär kvinnor i ansiktet eftersom det är svårt att åldersbestämma dessa gärningsmän i rättsprocessen.
Är du inte glad för Volvos skull?
Vill du inte att rättssäkerheten ska värnas?

Det tydliggörs härvid på ett mycket konkret sätt, att du svalt det ultrafascistiska bete som dom stolliga gubbarna på youtube utgör...

Göte Borg sa...

Nä, Stellan, nu skiter jag i det här.

Det har ofta varit väldigt kul att följa dig under ett inte oansenligt antal år nu. Jag tillhör de av dina läsare som dessutom tyckt att bloggens vridning från hojar mot sentida båt- och husbyggarreportage varit blott berikande. T.ex. eftersom jag själv gillar båtar lika mycket som hojar.

Men nu får det vara bra med den här jävla punschrasismen för min del! Om du på allvar tror att tafsande, våldtäkter och andra sexualrelaterade övergrepp är nya fenomen i Sverige, och dessutom beror på det du hänföra till ”andra kulturer” så har du missat ett par grundläggande bitar av historien. Att du dessutom tar på dig stora foliehatten och insinuerar att det som du tror är verkligheten ”mörkas” är bara ledsamt.

Jag önskar dig all lycka med dina framtida tekniska kulturgärningar och önskar stilla att du slutar tycka att människor är bättre än andra bara för att de råkar vara födda i samma land som du. Om jag i framtiden blir omseglad av en ståtlig Pettersson-skuta på väg på arktisk expedition kommer jag för gammal läsglädjes skull göra en stilla hälsning med flaggan. Over and out, som de säger.

Anonym sa...

Jag lämnar också. Inge kul alls längre. Hoppas ditt sverige blir som på den gamla goda tiden när bara svenskar våldtog och mördade. Tjing

W.G.A.S

Stellan sa...

Jaha, adjö då.

Anonym sa...

Mycket bra skrivet! En god blogg ska handla om fräna motorprojekt varvat med lite samhällskritiska iakttagelser. Att det sedan gör ont i själen hos en del syltryggade pk-aktivister höjer bara värdet. Själv minns jag när jag sade på jobbet för ett par år sen att tiggeriet var organiserat. Då var jag den störste rasist/nazist sen Himmlers dagar. Idag är det motståndet nedsablat. På samma sätt som man håller på ett lag eller märke (ex Zundapp - för Puch suger. Det vet alla) så håller man sina nära och kära närmast. Familj,släkt,vänner,arbetskamrater,landsmän...... Naturligtvis vill alla hjälpa dem som har det svårt, men de behöver inte komma hit för den saken skull. Noterbart är att vi nu har en skevare könsfördelning än Kina ( ett barn per familj) i åldersgruppen 15-18år Det vet alla att det blir mycket konstruktivt utfört när killar utan framtid i den åldersgruppen samlas i gäng.

Mvh 427cu

Preben sa...

Jag kanske har selektivt minne, eller är senildement; men jag kommer ju från det lilla,rasistiska grannlandet i söder, och jag kan inte dra mig till minnes att vi gängtafsade på tjejerna i min ungdom, inte tvingade vi dom att gifta sig heller, eller att klä sig i gardiner från topp till tå, men vi kanske var speciella i.o.m. att vi uppfostrades av föräldrar som brydde sig?
Alltid kul när nån lämnar bloggen och påstår att män alltid har tafsat, vad säger det om dom själv?

Preben sa...

Fan, i dag måste jag köpa popcorn. :-)

Anonym sa...

Bra skrivet Stellan, dom som fortfarande inte ser vad som händer med Sverige måste ha förlorat förståndet. Känner inte heller igen mig med ofredande av tjejer hos svenska män. Jag fick lära mig i unga år att man skulle respektera och vara snäll mot tjejer.

Lester Boré sa...

Göte Borg. (Jag hoppas att du är såpass narcissistisk att du tittar in för att se reaktionerna på ditt spektakulära avhopp...)
Snygg sorti. - Att lämna arenan till tonerna av ett par av dom mest imbecilla uttalandena i mannaminne är sannolikt mer än rimligt efterblivet.
Vad hände med att "ta debatten"? - Det var ju lite av ett honnörsuttryck från de dina en gång i tiden...
Jag personligen förstår såklart att du drar eftersom det är det mest logiska att göra när man är tillräckligt begåvad för att förstå att argumenten är slut, men inte tillräckligt begåvad för att förstå varför dom är slut.
Du hävdar att du gillar träbåtar och annat finurligt men uppenbarligen överskuggas det av det ogillande det innebär för dig att inte få din världsbild bekräftad och ofta till och med motbevisad.

W.G.A.S
Din tes om ett tidigare Sverige skulle behöva definieras.
Snälla, gå inte...

Stellan.
Det var tråkigt att folk väljer att helt sonika lämna ditt fikarum, tillsynes helt utan skälig anledning dessutom.
Å andra sidan så är det väl modus operandi för en viss kategori människor och därmed också oundvikligt att det sker...?

Andreas sa...

Göte Borg och W.G.A.S gör en Adam Tensta, swinkul!

Anonym sa...

Mycket trevligt att den här bloggen inte är under kod 291. :o)

Mvh
427cu

Zubbe sa...

Skenheliga sköra snöflingor som Göte Borg och W.G.A.S måste behandlas med silkesvantar för att inte bli kränkta.
Det är INGEN som förnekar att det alltid existerat sexualbrott i Sverige.
Det är den senaste tidens eskalering man reagerar mot.
Om man verkligen tycker att dessa ska förebyggas på samma sätt som vi gjort historiskt så gör man alla våldtäktsoffer en stor otjänst

Björn sa...

Lester, jag tror att du slog huvudet på spiken med "ta debatten".
Att försöka tysta kritik genom att undvika en öppen och väl underbyggd debatter har ju de etablerade partierna redan försökt utan framgång.
Nu när SD blivit största parti genom att inte välkomnas i debatten visar ju på styrkan i den
argumentationstekniken.

Nu stödjer jag inte SD, men faktiskt så vågar jag se att det finns ett problem med att flyktingar med andra värdegrunder (oftast sprungen ur en religiös tolkning) om tex. kvinnans position o status i samhället väljer Sverige.

Utan att vara påläst så antar jag att någon form av utbildning sker för flyktingar om vilka lagar och regler som gäller i Sverige. Till exempel att alla människor har lika värde oavsett kön eller hudfärg att vi har religionsfrihet samt att demokratiska lagar råder i landet.

Kan man inte acceptera dessa grundläggande värderingar så kanske man skall välja ett land som mera överensstämmer med sina åsikter/värdegrunder.
Själv hade jag tex. inte flytt till ett land som styrs av Sharialagar, att jag är far till 2 döttrar som jag anser skall ha samma förutsättningar som pojkar spelar säkert in. Utan jag hade valt ett land som står mig nära i min värdegrund, Nord Korea faller härmed också bort av andra orsaker...

Att sedan i tex våldtäktsmål oftast kvinnans klädsel eller berusningsgrad används som försvarsargument eller att kvinnor inte får lika lön som män för samma arbete visar ju tyvärr att vi inte riktigt lever som vi lär. Men genom att våga se problemen kan man hantera o reagera på dessa. Att välja att undvika eller stoppa huvudet i sanden för sådant som är obehagligt kommer inte att lösa något problem.

För övrigt så kommer jag inte att lämna bloggen.
Utan jag kommer med jämna mellanrum fortsätta att kommentera då jag vill bekräfta att jag håller med, eller i andra fall uttrycka en avvikande åsikt.

Micke-Kummelnäs sa...

Göte Borg - Undrar vem som har den största foliehatten?

När t.o.m SVT:s förstasida i flera dagar handlat om följande: Att polisen går på knäna p.g.a alla migrationsrelaterade insatser (som bekvämt nog fått kod 291). Att kriminella nordafrikanska ungdomsgäng som mutat in centrala Stockholm för sina stöldräder och tar unga tjejer mellan benen och ger dem som säger ifrån en smäll på käften.

Ja då borde även en som normalt står med huvet ner i den rosenröda sanden förstå att skiten hittat fläkten rejält.

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/rikspolischefen-kraver-fler-poliser

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/stockholm/polisens-larm-vi-gar-pa-knana-nu



Olle sa...

Hej Göte

Jag tycker att vi ska stanna och ta möjligheten att påverka. Jag har som du en stor respekt och ibland beundran över Stellans förmåga och iver att skapa men det kräver mod att stå emot en företeelse vars balans ligger i enstaka frågor och vars syfte är att stigmatisera de grupper som är i opposition.

Den här typen av kognitiv dissonans är inte ovanlig och synnerligen mänsklig men den får också till följd att mer modererade och kanske tråkiga faktabaserade uppfattningar ses som extrema i de extremas ögon.

Vad är det vi ska vakna till och vad är det vi inte har begripit?

Förändringen av hotbilder ligger nog mer i betraktarens ögon än i verkligheten. Det finns givetvis politiska syften i att göra urval av verkligheten och det är vår förbannade skyldighet att också själva göra värderingar och skaffa information. Bara för att man har bemödat sig om att se på saker ur andra perspektiv så behöver man inte vara ignorant eller korkad.

Det betyder heller inte att man blundar för sanningen eller inte förstår vad som händer. Försvaret av de egna oförrätterna (läs kulturen) är lika fel som att ensidigt projicera brotten på andra. Det är åt helvete att kvinnofriden kränks och det måste vi göra något åt! ... men alla som åker motorcykel är inte medlemmar i brottssyndikat.

Ditt avhopp gynnar bara syftet att isolera sig och sluta påverkas. Vårt samhälle skulle inte överleva många dagar utan internationell och mångkulturell interaktion. Vår samlade kunskap och utveckling skulle stanna utan ett livaktigt informationsutbyte och kamratligt käbbel men extrema uppfattningar kan spåra ur.

Senaste rapporten om brottslighet bland personer födda i Sverige och i utlandet gjordes för tio år sedan. Rent tekniskt skulle det vara möjligt att upprätta statistik kopplad till etnicitet men det skulle i så fall sannolikt vara i strid med internationella konventioner. Den så kallade kriminalunderrättelsetjänsten har troligtvis sådana register men man är nog mycket ovilliga att redovisa detta med tanke på rabaldret i Malmö. Däremot så kan man koppla brottsstatistik till terrororganisationer, kriminella nätverk eller andra definierade hot. All forskning visar att det finns en socioekonomisk relation mellan individ och brottslighet. Det ger etniska avtryck i ett segregerat samhälle.

Att vårt samhälles förmåga att ta emot flyktingar kan vara begränsat är en sak men att bygga debatten på främlingsfientliga uppfattningar och dessutom använda arabiska uttryck som i detta sammanhang är yngre än tio år som någon form av etnisk tradition är djupt bekymmersamt. Varför inte googla på massvåldtäkt för att få reda på var denna vidriga form av tradition brukar tillämpas. Observera det betyder inte att förnuftet tycker att kvinnoförtryck i andra delar av världen är bättre eller kan accepteras. Patriarkaten i denna del av världen är heller inget att jubla över.

Man kan ju undra vad den genomsnittlige irakiern tycker om vår tolkning av frihet och demokrati i ett land som är totalt sönderbombat utan elementär infrastruktur och normala levnadsförutsättningar.

Jag tror att Stellans politiska engagemang kommer att skapa insikt och förändring men på samma sätt som vi har gemenskap i våra mer triviala intressen måste vi vara tydliga i våra världsliga uppfattningar utan att därför falla i fällan att nedvärdera varandra.

82x112 sa...

Håller med Göte om att den gigantiska foliehatten klär dig illa Stellan.
Det har runnit en del vatten under Älvsborgsbron sedan jag började läsa (och så småningom skriva) här men nu får det nog vara bra. Synnerligen beklaglig utveckling att du skulle gå ner dig i den här främlingsfientliga skiten Stellan men så kan det vara. Tagit debatten har jag väl gjort tycker jag, osäker på om det medförde någon större respekt från kommentarfältherrarna än om jag inte gjort det dock. Hur som, nu lämnar jag dig, Lester och alla andra i fred så kan ni sitta och hetsa varandra om idiotiska teorier om pågående folkmord i Sverige och annat trams.

Jag önskar dig lycka till med Wiking och hoppas du kommer iväg på några expeditioner, få saker skulle göra dig så gott som att se lite andra delar av världen, träffa lite olika människor. Förhoppningsvis upptäcker du då att det inte är så himla stor skillnad på folk och att alla som inte är exakt som du inte är ute efter att förgöra dig.

Nästa måndag sänder SVT Claude Lanzmanns mästerverk Shoah, titta på den och lär er nåt om folkmord.

Bon Voyage och Ajöken!

Mats sa...


Det här med att dra så fort inte alla tycker exakt lika är ju en tråkig utveckling.

Om man följer Olles sista stycke så kan alla tycka fritt här och får då möjlighet att läsa om politik, kolvringsbyte, husbygge och fortkörningsböter i samma blogg.

Anonym sa...

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22144170.ab

Zubbe sa...

82x112, tycker dina inlägg varit intressanta även om jag oftast inte hållit med dig.
Stellan har gjort en del samhällsobservationer som han inte finner önskvärda, på vilket sätt är detta främlingsfientligt?
Framförallt, vad ska man göra för att få ordning på det?
Antagligen är det omöjligt att få en vettig diskussion, polariseringen har gått för långt.

Olle sa...

Det intressanta är att det i dag är mer politiskt korrekt att hänge sig åt den typ av åsikter som Stellan nu redovisar än att vara modig nog att visa att man tror på människors lika värde och lika förutsättningar.

Jag håller med dig 82x112 att möten med andra människor och kulturer förenar. Här är det nog mera rädslan för mötet som skapar motsättningar och som behöver överdrifter och selekterade exempel för att få extra näring. Även om alla har samma åsikt kan alla ha fel!

Med dagens teknik behöver man kanske inte resa. Bettencourt Schueller Fondation har finansierat en underbar film av Yann Arthus- Bertrand - Human. Hoppas bloggläsare och Stellan tar sig tid att titta på alla tre delarna. Det ger kanske en annan bild av världen och världens befolkning:

Human

Filmen på Youtube

Dumhet är omedveten okunnighet!

Micke-Kummelnäs sa...

Det är uppenbart så att det formerats en Vi-och-dom-gruppering inom den svenska befolkningen. De som tycker att obegränsad och urskiljningslös invandring är bra. Samt de som tycker tvärtom.
Och den ena gruppen befattar sig inte ens med att bemöta den andras frågeställningar och åsikter, utan väljer att ignorera och lämna.


Grattis Sverige!

rocket goldstar sa...

Nu jäklar händer det grejer ! Själv väljer jag att sticka huvudet i sanden och pyssla med saker som jag gillar. Mysmecka, cykla och jobba.

Lester Boré sa...

Olle.
Om du nu känner dig så "förenad" med andra kulturer så kan man ju fundera på varför du inte blir en permanent del av en annan kultur än den som rådde i Nordeuropa fram till för tio år sedan?
Hela ditt resonemang bygger alltid på att "möten förenar" eller att det skulle vara nån form av rädsla för andra kulturer som gör människor aviga till multikultisamhället. - Ett sådant resonemang går säkert hem hos de mer välbeställda delarna ur din egen generation men det duger inte till någonting i övrigt.
Din analys är fel. Trots din enorma erfarenhet av allsköns sysselsättningar, resor och "möten" med andra kulturer.

Du är verkligen en relativist i ordets negativa bemärkelse.

En sista sak.
Varför skulle folk behöva en film i tre delar till hjälp för att bilda sig en uppfattning om den verklighet dom lever i varje dag? Folk som oroas t.ex över att marockanska "gatubarn" utan identiteter lever fan i centrala Stockholm utan att polisen har nånting att sätta emot, skulle alltså finna förtröstan och hopp i nån jävla film?!

Det är nog dags att du släpper taget om filosofiböckerna nu...

82x112.
Jag tycker att det är synd att du drar. Det tråkigaste är att du lämnar på ett sätt som känns under din värdighet med snack om foliehattar och grejer...
Du står upp för din åsikt och det hedrar dig. Mycket.
Förhoppningsvis upptäcker du att det faktiskt är väldigt stor skillnad på dig och en del andra människor och att vissa av dem faktiskt är ute efter att förgöra dig.

Preben sa...

"Ut och se världen,och träffa andra människor" Eller vad det var han sa, been there-done that.Jag var en kort tid för 30 år sedan sjöbuse, huvudsakligen på Afrika, Libyen och Turkiet, och får nog säga att det fick mig inte att känna nån som helst samhörighet med befolkningen i de hamnar vi besökte, jag kände nog precis tvärtom, så jag anser att det är ett dåligt förslag.
Att man är rasist, för att man påpekar t.ex. alla brott som begås av "nysvenskar" var också en ny tolkning av ordet rasist, hur många svenskar som resar på terror-resor heter egentligen Kalle och Janne? Hur många av de som avrättar varandra på öppen gata heter Nisse, hur många gruppvåldtäkter begås av Kalle, Janne och Nisse?

Lester Boré sa...

Björn.
Jag blev lite nyfiken på en grej...
Jag hade aldrig frågat om du inte tagit upp saken själv och jag vet att jag inte har det minsta med dina personliga förehavanden att göra, men som sagt, jag blev nyfiken och uppriktigt intresserad. (Om du inte vill svara på detta så förstår jag naturligtvis det.)
Du säger att du inte stöder SD, vilket är fullt förståeligt, men din problemformulering delas ju enbart av SD och inte av något annat riksdagsparti...?
Hur funkar det i praktiken?

Olle sa...

Varför skulle folk behöva en film i tre delar till hjälp för att bilda sig en uppfattning om den verklighet dom lever i varje dag?

Varför tar världen slut vid horisonten?

Mats sa...


Det verkar ju vara lättstötta dagens dag i dag så vi kör väl på.

Lester du vill nog fira denna dag i rätt tecken så här kommer utlösaren för din del.

Ibland är du jävligt oförskämd i dina uttalanden, det går faktiskt att argumentera trevligt också, i alla fall i början. (nä, jag tänker inte spalta upp exempel)

Togga T sa...

Jag kommer fortsatt att läsa denna blogg med oförminskad glädje.

Hade tänkt berätta hur det ligger till i denna soppa som politikerna skapat, men nu har ju dom som skulle behövt läsa lämnat bloggen.

Stellan sa...

Olle, Som svar på din fråga: Vad är det vi ska vakna till och vad är det som vi inte begripit?, svarar jag så här:
Jag kan inte redogöra för om någon kultur skulle vara bättre än någon annan, men det finns numera tonvis med bevis för att vissa kulturer fungerar mycket dåligt ihop med andra. Ingen kan bestrida att kvinnosynen markant skiljer olika kulturer åt, som ett exempel.
Det finns dessutom tonvis med bevis för att vissa typer av mycket obehagliga brott ökar lavinartat i Sverige.
Det är ett faktum att för varje människa som vi hjälper här, så blir massor av människor berövade möjligheten att ens få rent vatten(eftersom både Sverige och Finland drar ner på bistånden för att finansiera flyktingmottagandet).

Dessa saker bör man vakna upp och inse, precis som man bör inse att detta inte är den humanitära insatsen som vi bli itutade att det är. Detta är något helt annat. Man skulle också behöva inse att dom som motsätter sig detta experiment inte kan defineras som mindre sympatiska, bara för att vi ser en i vårat tycke humanare lösning.

Polariseringen är ett mycket stort problem, och den visade sig här under dagen. Det som skedde här i fikarummet bekommer mig föga, men ute i samhället är det ett stort hot. Mycket större än vad många inser!

Att kalla mig för rasist är bara tramsigt, ett billigt knep, jag skiter fullständigt i vad folk har för färg eller ras.

Att jag använde mig av ordet Taharush, är för att det är just vad detta beteende kallas, sen att namnet på beteendet inte är mycket äldre än Hen, Kulturrasist och Cis-män, känns irrelevant.

Anonym sa...

Göte Borg: Nog visste jag att det mörkas, men jag trodde faktiskt inte att det var så beordrat, att Polisen t.o.m. ifört en kod för det. Men det har du väl förstås missat?

Frågan man ställer sig om denna kod, är hur högt upp i hierarkin beslutet tagits, kan det månne vara Löfven själv som beslutat om detta? Hur som helst, så känns det rätt vidrigt.


Jag kommer naturligtvis följa denna eminenta blog även i fortsättningen.

Mvh Skogåsbon

Anonym sa...

Ett länktips till en annan blogg om man tycker denna är för "Svensk"

http://www.kaziva.net/

Snoddas

Länk till en annan blog här. sa...

Socialdemokraten Johan Westerholm har en bra och jordnära blog.
Blev en länk till en inlägg han gjorde om detta, som behandlats här och nu.

Mvh Skogåsbon

http://ledarsidorna.se/2016/01/in-sweden-it-is-forbidden-to-rape-svennehora/

Björn sa...

Lester
Jag har inga problem alls med att förklara mig, om du sedan blir nöjd är ju en annan fråga.

Jo mina politiska sympatier ligger hos Liberalerna, dock så är jag i ärligheten inte helt i harmoni med partiet när det gäller synen på invandring, fast inte så långt ifrån som du vill påstå. Läs gärna på om vad Liberalerna står i invandring o flyktingfrågorna.

Men man stödjer ju oftast ett parti som har samma åsikter i några viktiga kärnfrågor, resten får man tyvärr på köpet eller tvingas att rucka på sina ståndpunkter för att kunna rösta.

Att hitta ett parti med ett partiprogram som tycker exakt som jag är en omöjlighet. Till och med ett partiprogram är ju en kompromiss framröstat inom partiet.

Jag anser att tex Miljöpartiet intåg i riksdagen var det bästa som kunde hända för miljön, det tvingande alla andra partier att formulera ett tydligt miljöprogram.
Skapandet av FI var också positivt för att tvinga andra partier att formulera sig i deras kärnfrågor.
På samma sätt är det bra att ett parti med en restrektiv invandringspolitik vinner framgång, detta medför att de etablerade partierna måste ta ställning i frågan o redovisa sin ståndpunkt. Att sedan SD når 30% väljarna kommer medföra att dessa partier kommer att närma sig SD i frågan...

Så svaret är jo Lester, jag är Liberal o står för det. I och med det har jag även sagt att du får ha vilka åsikt du vill bara du står bakom ett demokratiskt samhälle.




Stellan sa...

Båda blogtipsen var intressanta, tackar!
Den där Kaziva tyckte det var tråkigt att problemen hon flydde ifrån kom efter henne...
Men det där kan vi lösa, som Merkel brukar säga.

Anonym sa...

Snoddas: Tack för tipset till Kazivas blog.
Kul att läsa om vad en tjej från Iran tycker om Sverige.

BITTERPITTEN sa...

Måste också tacka för Kaziva. Vilken kvinna. När jag såg hennes bilder trodde jag att det var en vanlig Bimboblogg,vilka fördommar man har.Det är sådana invandrare som Kaziva som behövs i Sverige.När hon säger sanningen går det inte att dra det vanliga rasist kortet.

Lester Boré sa...

Mats.
Jag uppskattar såklart din uppriktighet. :)
Faktum är att jag inte lägger så mycket krut på det känslomässiga anslaget i mina utspel sålänge jag talar med män. Anledningen är att jag som princip tycker att det faktiska innehållet är det viktiga.
Om man lägger till dimensionen att jag, enligt mitt sätt att se på saken, oftast i "debattsammanhang" här i fikarummet debatterar med människor som genom sin argumentation och semioffentlighet aktivt jobbar för att förstöra kommande generationers förutsättningar för ett tryggt och bra liv så är det kanske naturligt att ibland ha en offensiv och hård ton?

Visst kan man argumentera trevligt men jag tror tyvärr inte att min trevlighetsargumentation sträcker sig längre än till frågor som behandlar middagsmaten eller valet av film...

Att jag skulle ta illa upp eller bli ledsen av att du levererar vad du anser vara en sanning kommer inte att hända. - Dels för att din bedömning av mitt beteende är mer relevant än min egen och dels för att jag uppskattar när folk säger vad dom tycker på ett tydligt och begripligt sätt.

Tack.

Lester Boré sa...

Björn.
Det var ärligt av dig. Tack.
Visst står jag bakom ett demokratiskt samhälle, frågan är bara hur man definierar ett demokratiskt samhälle...?
Tycker du att vi lever i ett demokratiskt samhälle idag? - Förutsatt att du bor i Sverige alltså...
Tycker du att USA är ett demokratiskt samhälle?

Med risk för att starta ett nytt fikarumshaveri...

Bitterpitten.
Av vilken anledning behövs den kvinnliga bloggerskan i Sverige? - Jag är inte det minsta påläst men antar pga ditt ordval att hon besitter någon form av spetskompetens...

BITTERPITTEN sa...

Svar till Lester Boré.
Kaziva är en väl integrerad kvinna från Iran. Hon sitter inne med den spetskunskapen att hon kan allt om Iranska män och deras kultur och kvinnosyn. Dessutom kan hon säga det utan att få rasist eller SD stämpeln på kletad i pannan. Vi behöver få in invandrarna i debatten.

Björn sa...

Lester, jo jag anser att vi lever i ett demokratiskt samhälle, tyvärr så är det ju i systemets uppbyggnad möjligt att 51% röstberättigade kan förtrycka de övriga 49% med rösträtt. Hård drar man det och ser på hela befolkningsmängden är att dessa 51% endast motsvarar ca 40% av totala befolkningen, barn, omyndigförklarade, papperslösa etc inräknade. Lägger man sedan till ett lågt valdeltagande är majoritets andelen ännu lägre, säkert ner under 30%.
Är det då en demokrati?
Jo, utifrån de regler som definierar demokratin, att alla (röstberättigade) har en möjlighet att rösta o att majoriteten har fått fötroendet att styra. Även att röstningen skall ske på ett sådant sätt att ingen skall behöva redovisa vad man röstar på...;-)

Lester Boré sa...

Björn.
Vi har definitivt inte samma demokratidefinition. Jag kan dock glädja dig med att Sverige alltid kommer att vara en demokrati utifrån ditt sätt att se på saken. :)
Varför blandar du in barn och "papperslösa"?

Lester Boré sa...

Bitterpitten.
Iransk, jo visserligen men jag tror iofs att hon skulle hävda sitt kurdiska ursprung...
Så Sverige behöver alltså, enligt dig, en invandrare från Mellanöstern för att sakligt kunna kritisera specifika beteenden som förknippas med Mellanöstern?
Ok.

Jag vet massor med skribenter, vanliga medborgare och opinionsbildare som är från Sverige och som säger exakt samma sak som hon.
Enligt mitt sätt att se på saken så besitter hon ingen särskild kompetens inom det området.
Rasiststämplar, SD-stämplar och annat trams skiter väl en vuxen människa i? - Den övervägande delen av människorna som använder sig av det snacket kan ju inte ens redogöra för vad en rasist är.
Det räcker med att man, precis som 427cu, står upp för sin åsikt och påvisar att den åsikten vilar på stark grund så behöver man inte skydda sig bakom en kurdisk bloggerska. - Trots att hennes vittnesbörd naturligtvis är sann och relevant så är det ju ynkligt att som svensk kritiker, behöva ett språkrör och dennes "immunitet" i form av utomeuropeisk härkomst för att torgföra rimlig kritik.
Eller?
Hon verkar vara en vettig tjej med huvudet på skaft men att Sverige behöver henne pga hennes blogg håller jag inte med om.

Stellan sa...

Men för helvete, Lester. Ta dig en valium nu!
Jag förstår vad Bitterpitten menar.
Jag förstår även vad du menar, men du går ju på som om det inte fanns någon morgondag
(vilket det iofs, knappt gör, men ändå).
Förklara det du vill ha sagt utan att vara så offensiv.
Det blir lite som Baloo: "När du knockar dina elever, hur tror du dom ska lära sig?"

Ledarsidorna klicka här sa...

Jag tycker det är väldigt bra att Kaziva har sin blog, och framför sina åsikter utan krussiduller, utan rakt på bara.

Kolla också on Johan Westerholms blog, Ledarsidorna. Han är Sosse, men utrycker sig rakt på problemen, utan att skämmas.

http://ledarsidorna.se/

Anonym sa...

Glömde

Mvh Skogåsbon

Lester Boré sa...

Stellan.
Jo, du har nog rätt...
Det var inte min mening att vara offensiv eller nedlåtande. Jag tror att jag missbedömt fikarummet en aning men jag ska försöka tänka på min framtoning, jag vet dock att felstegen kommer att dugga tätt även i framtiden.
För att reda upp detta vill jag poängtera att jag bara redogör för hur jag tänker, inget annat.

Bitterpitten.
Jag förstår vad du menar och tycker att all opposition är bra. Min poäng var bara att den kritik som redan finns här måste gaska upp sig och ta plats och inte lägga över ansvaret på andra som råkar ha ett etniskt alibi.

BITTERPITTEN sa...

Lester Boré.
Du ser ju hur det går för Stellan när han försöker säga sanningar här i sin egen blogg. Direkt åker rasistkortet fram bara för att han är vit medelålders man.
Men när en sån som Kaziva säger samma sak då går det inte att komma undan.Inte ens radikalfeministerna vet vad dom ska säga.
Verkligheten är tyvärr så här, just nu i Sverige.

Anonym sa...

Bitterpitten: X2

Mvh Skogåsbon

Anonym sa...

När jag läser inlägg från en del personer som inte tycker vi har stora problem i Sverige funderar jag på hur man kan bli så blind och döv. Det är dags att vakna och inse problemen för att kunna lösa dom. Vi har extremt hög invandring och har Europas sämsta integration, tro faan att det blir problem! (Därmed inte sagt att vi inte har andra problem)

Lester Boré sa...

Anonym.
Jag tror att jag förstår vad du menar och jag håller med dig, dock vill jag påpeka att det är lite mer komplext än så.
Folkförflyttningen från tredje världen till Europa är ett symptom, som visserligen skapar problem i sig, men det egentliga problemet är globalister, politiker och en sjuk press från medialt håll att fjärma Europas folk från det traditionella europeiska samhället, dess normer och religion. - Värden som hjälpt oss att utveckla vår civilisation till en högkultur.