söndag 31 januari 2016

Vattpass

Det här med vattenpass är inte så enkelt som man kan tro.
Är det rakt när det ser ut så här?
Kan det vara ett stereo-pass jag har köpt? Som både visar om det är i våg och om det är rakt i längsled?

På tal om att det är i våg, så heter det inte så här på Åland. Det heter att det är i vattpass.

Jag jobbade i en butik en gång just när jag flyttat hit, och hade hängt upp ett par rör provisoriskt i taket.
Då kom Brand-Janne och sa:
-Dom hänger inga i vattpass!
-Nä, dom hänger i klammer, svarade jag, utan att riktigt fatta vad han svamlade om.
Han bara gick...

13 kommentarer:

Anonym sa...

Nä vill man det skall bli rakt så använder man/hen/hon/den/it med fördel Libellan.

/Johnny Boy

Björn L sa...

Vad fan? Du har ju nästan ingen böj på libellen,det kan bli skitkonstigt då!

BITTERPITTEN sa...

Du vet väl att det är viktigt att använda "Rakvatten" i vattenpasset om det ska rakt när du mäter.

Stellan sa...

Johnny Hen, jag blir lite upprörd. Jag identifierar mig som en henom.
Björn L, jag vill köpa ditt pass så jag såg i skjulet, med det bli ju allt rakt!
Bitterpitten, är du från Göteborg, eller polare med Josef?

Fixarerik sa...

Det är ju bara Hultafors som du kan lita på.

Magnus W sa...

Men för fan Stellan, du har ju ett vattenpass för vindögda. Nästa gång parkar du väl murklan i handikapprutan också - visa lite respekt!

Göran sa...

Ja språk är inte lätt. Jag hade precis flyttat till Danmark och skulle på date i haven, damen tittade storögt där jag kom med flytväst.

Anonym sa...

Hultafors??
Blir inte det lite "grovyxat" då???
http://www.hultafors.se/handverktyg/knivar-yxor-stamjarn/

Undrar / C-G

zubbe sa...

Precis som att vattnet snurrar på andra hållet i vasken så är vattenpassen annorlunda i Australien, du har helt enkelt fått ett vattenpass för australienska marknaden, reklamera det.

pappakeno sa...

Här i Värmländska skogen säger man att det ligger i "vater" eller "vatter", beronde på nykterhet. Tappa ur 3/4 av vätska, då blir det inte så svårt att få allt rakt... Kan däremot bli svårt att få allt att passa, men det är ju inte så viktigt.

BITTERPITTEN sa...

Nej jag är inte från Göteberg,men jag jobbar på rättspsyk. En psykotisk patient där sa en gång åt hantverkarna att " Byggslafsjobbarna måste ha rakvatten i vattenpassen" Sen la han av ett vansinnigt asgarv...Ja vi har roligt på jobbet ibland.

Ledarsidorna klicka här sa...

Så skall sharia införas i Europa.
Ny serie på SVT.

http://www.svt.se/nyheter/utrikes/fran-hoppborgar-till-is-ny-dokumentar-om-brittiska-extremister

Anonym sa...

Gammal text blev kvar högst upp, men länken blev rätt.

Glömde signaturen också.

Mvh Skogåsbon