onsdag 3 februari 2016

Dags för nåt lättsamt

Nu spikar jag råspont i båthallen.
Det tar ungefär fyra gånger så lång tid som jag hade tänkt mig, men det gör ju det mesta...

Flugorna jag fick har inte installerats ännu, men det kommer.

12 kommentarer:

to B20 or not to B20 sa...

ska du ha i mera isolering i taket ser ut så jobba på nu så att det blir nån ishavskryssning

Anonym sa...

Hur är byggreglerna där borta? Byggde nytt garage 2014 och ja tror ja skruvat fler gipsskivor än ja trodde var möjligt, 3 lager ville dom ha! Så nu får ja tända både svets och doftljus därinne!

/Grytlund

Mats den onde sa...


Det går utför med dig Stellan.

Hur sjutton kan du kalla garaget för båthus?
Räcker det inte med att du släpat in den där vedhögen i ditt fina garage måste du skända huset och börja kalla det för båthus nu också?

Dasen sa...

Det blir stort. Jag tror att du underskattat det antal flugor som krävs.

Wizzard sa...

spikar du inte med trycklufts picka så får du upp hastigheten...och har ena handen fri

Göran sa...

Stellan, det är en balansgång att benämna saker och ting rätt för att inte trampa på ömma V8-tår.

Förslag på terminologi.

Byggnaden är en verkstad.
Verkstaden inehåller:
Varvslokal(landbaserad torrdocka). Varvslokal för träbåt skall självklart ha träväggar för trivseln, kan tjäras för ökad trivsel.
Verkstadslokal. Kommer troligen bli en gipsgrotta för att bli godkänd för flejming med eldkastare.


Mats sa...


Göran,

Tro faan att veåttafötter är ömma, vet du vad ett högteknologiskt topplock från femtitalets Amerika väger :-)

Att Stellan besudlat sin verkstad med träröta kan inget av dina förslag ändra på.
Träbåtsrenoveringar skall ske under presenning för den rätta känslan.
Då är trä och båtbyggare i harmoni med naturen.

Preben sa...

Det är fan inte ett dugg lättsamt att spika råspont, minns tydligt när jag satte 70kvm. råspont i taket på garaget. :-(

Göran sa...

Mats,
Jag måste nog böja min nacke och hålla med, autenticitet är viktigt för ett stabilt resultat.

Beskrivningen låter som ett engelskt bilbyggargarage från 70-talet. Olli en kompis till Timo Kormu (volvogurun) fick sitt funnycarchassi byggd i ett sådant hightechtempel. Stampat jordgolv svetsjiggen lätt snett nedsjunken i humusen och så en stämningshöjande kokskamin med tevatten. Det var tider det. Jag tror det var Dennis Priddle som byggde chassit, helt gassvetsat snyggt hantverk.

Stellan sa...

B20, nä, det där är bara bärlinorna till taket, det brukar ju vara stålprofiler,
men jag vill ju ha den varma Ernstkänslan.

Grytlund, dubbelgips i väggar och tak i verkstadsdelen, branddörr emellan.

Onda Mats, det är ju en kombibyggnad innehållande, verkstad, båthall(men varv lät ju tuffare)
,pundarlager och cigarrkontor. Förövigt så är ju veåttor med ihopklistrade kanaler,
lagersnurr och smälta kolvar, mycket roligare att jobba med än röta;-)

Wizzard, det är inte riktigt spikandet som tar tid, det är mäta, såga och slå ihop
spont på krokigt virke. Körde spikpicka på panelen, men det bli fan inte snyggt.
märken efter anslaget, spikarna olika djupt, och jävla plastgrejer som fransar upp
bakom skallarna. Fast på utepanelen döljs ju det av den handspikade ribban...

Gunnar sa...

Wizzard, när du skriver "spikar du inte med trycklufts picka så får du upp hastigheten...", menar du då att man ska spika manuellt med hammare, eller finns det någon annan fiffig metod som får upp hastigheten?

rocket goldstar sa...

Göran: Skön historia.