fredag 19 februari 2016

Elcentral

Ja, det har ju varit lite bloggtorka här ett tag.
Ursäkten är den vanliga, det har inte hänt så mycket, och jag är dessutom helt vilsen själsligt.
Jag har det inte lätt att anpassa mig till de nya normer som gäller i samhället 2016. Jag tror att jag vet vad jag har för kön, men vet inte vad jag ska identifiera mig som. Jobbigt.

Men, jag och Björn var på besök hos en kul prick här på holmen. En vad jag förmodar vara en vanlig CIS-man som gillade gammalt skit och cigaretter.
Han visade glatt upp sitt hemman samtidigt som han rökte mer än en turk, och svarvade på stålbitar.

Han erbjöd mig en gåva i form av den moderna elcentral som syns på bilden. Den har kombinerade brytare och säkringshållare i slagtålig bakelit.
Den blir ju perfekt i min verkstad!

27 kommentarer:

Johan Ankarbäck sa...

Den där ser ut att kunna vara konstruerad av Lucas, han som uppfann mörkret :) Åldersmässigt kanske den passar bättre i Wiking XI än i verkstan...
Skämt åsido så är det ju en cool gammal manick.

Kotten sa...

mycket äldre än båten. hoppeligen ett skådebröd. åtminstone ifall även brandsläckningen skall begränsas till samtida handpumpad anläggning.

Anonym sa...

Bara montera och njuta av förra århundradets kvalitetshantverk.
Kombineras helst med entrådig kabel i tygstrumpa.

Det där med elsäkerhet är överdrivet.

/Johnny Boy

Anonym sa...

Fränt.
Trots alla kommentarer här, så är det ändå som så, blir det överbelastat så går säkringen!
What's the problem??

Mvh Skogåsbon

Magnus W sa...

Den ser ju onekligen ut att ha kommit från en båt med tanke på märkningen av säkringarna (lite svårt att läsa). Så varför inte i Wiking? Det så ut som om den tillhört en båt med dubbelmontage men du kan ju ha ena sidan till huvudmotorn och den andra till elverket.

Håller med Skogåsbon. Varför skulle inte denna central fungera minst lika bra som en ny? En rengöring och upputsning samt friskt kablage och sedan borde den vara redo för 80 år av tjänst till.

Stellan sa...

Hur gammal tror ni att den kan vara?
Nog måste Wiking vara äldre, hon är ju ritad/byggd -27/28
Jo, den är från en båt, troligen norsk med tanke på språket.
Jag ska ta några närbilder.

rocket goldstar sa...

Jag tycker att krönikan var en härlig förlängning av bloggen.
Mycket gnäll av sportfånar och tuffa killar angående mellodifestivalen, de mesta gnället kommer från folk som diggar schlager-metal, dvs samma sak fast med tuffa trummor och fräsigt gitarrljud.
På tal om biljetter till Beyonce, tricket är att digga ett band/artist som man får ha i fred.
Själv har jag spisat The Jam i 30år och de slutade lira 3-4 år innan jag upptäckte gruppen, smidigt.
I veckan har jag haft ett riktigt bögjobb och jag kände att vreden bubblade i mig, varför ska jag slita röven av mig medans andra glider fram på räksmörgås...Fan vad gubbtjurig man kan bli, men nu är jag glad igen.

Preben sa...

Med tanke på tidigare blogginlägg, kom den komplett med döda råttor och allt?

Anonym sa...

"I veckan har jag haft ett riktigt bögjobb och jag kände att vreden bubblade i mig, varför ska jag slita röven av mig medans andra glider fram på räksmörgås"

Rocket, det där låter dramatiskt. Jag förstår inte, men är ändå osäker på om jag egentligen vill veta några detaljer. Vad är ett bögjobb? Har du ont i röven? Menar du att det glidit bätte om du hade haft tillgång till en räksmörgås?

Tallskogshipstern

rocket goldstar sa...

Jag menar slitjobb på ett löpande band där tiden är viktigare än resultatet, han lixom inte att kolla kvaliteten på svetsarna innan nästa bit kom, förstår du nu Tallskogshipstern ?
Bögjobb var ett dumt och omoget uttryck, sorry.

Anonym sa...

Rocket, det är nog jag som är mest omogen i det här fallet.

Tallskogshipstern

Josef sa...

Är det en sån där spansk central? El central.

Stellan sa...

Rocket, jag hatar också när kvalitet kommer i andra hand, det verkar dock vara kutym idag.
Anledningen till att du och jag ska slita röven av oss, är för att vi är arbetarklass,
det ska ju vara så. Egentligen är det skönt att veta att man sliter för sitt levebröd.
Fatta vad kass man måste känna sig om man inte kämpar!
Working class hero kan man vara utan att digga Jonas och Stefan.
Klass-samhället är fan grejen!

Stellan sa...

Förresten Rocket, du är snäll du, som berömmer krönikorna även fast dom är halvdana...
Jag måste nog choppa tak med pinnsvets snart, för att komma på nåt att skriva om.

Anonym sa...

Troligen norsk, eller tillhört Banverket då det är dubbla säkringar per grupp, byggt för 110V fasspänning. Håller lätt 100 år till som sagt med nytt kablage.// epilektrikern

Lester Boré sa...

Kollar ni på Melodifestivalen eller?

Anonym sa...

Självklart, har just telefonröstat bort 680:- på Beyonce.Vill försäkra mig om att inte Håkan Hellström vinner skiten.

/Johnny Boy

rocket goldstar sa...

Vad fan tror du Lester ? Glott på festivalen, gosat med barnbarnet och fått höra av barnbarnets mor "Farsan...du skulle passa som gay"
Jävla ungar man har !

Lester Boré sa...

rocket.
Att få vita män att hänge sig åt homosexualitet är uppenbarligen en del eller bieffekt av handlingsplanen. Den pågående feminiseringen är kontinental och av yttersta vikt.
Den omdömeslösa feminismen, den moderna könsdefinitionen, kvoteringen, normkritiken, den missvisande representationen av bög/trans/vadvetjag i media samt den statliga doktrinen gällande vita mäns generella värdelöshet är alla verktyg som skapats för att så split mellan könen och fjärma kärnfamiljen från den "moderna" människans ideal och medvetande.
Personligen tror jag inte att du skulle digga bögsvängen men jag är i och för sig inte expert, varken på dig eller bögsvängen...

Stellan sa...

Lester, Nej men rackarns, var det ikväll?
Johnny, Välinvesterade pengar!

Stellan sa...

Jaha, nu kom det en till kommentar här, medans jag postade min.
Mmm, normkritik kan vara ett av dom finaste ord som finns...
De gamla "normerna" har ju som bekant gjort att Sverige ända fram till 2000-talet, var en grottnation som saknade såväl välstånd som intellektuellt djup.
Men nu jävlar börjar det hända grejer!!

rocket goldstar sa...

Lester: Bögsvängen är nog lika lite för mig som mcsvängen eller raggarsvängen. Jag gillar inte svängar överhuvudtaget.

Lester Boré sa...

rocket.
Jag förstår vad du menar.
Med det sagt så vill jag bara klargöra min alldeles egna uppfattning som gör gällande att det faktiskt är skillnad på att slentrianroas av/tillhöra en subkultur och att älska och åtrå en annan man, med allt vad det innebär.
Menmen, vad vet jag? Jag gillar ju både hojsvängen och raggarsvängen - och säkert en del andra svängar också.
Den enda svängen jag inte gillar är den vänstersväng som Sverige håller på med.

Magnus W sa...

Sverige har ju alltid legat till vänster. Sedan har vi varit höger också. I det här landet har vi en väletablerad tradition i att sitta på alla stolar samtidigt som vi påstår att vi inte sitter på någon alls (det som kallas neutralitet).

På grund av vårt ekonomiska försprång efter andra världskriget, tack vare ett strategiskt ointressant läge och att vi dessutom låg med alla (var neutrala menar jag naturligtvis...) kunde vi både ägna oss åt uppbygglig verksamhet och dess vänsterinfluerade motsats – pengarna räckte och blev över ändå.

Nu är pengarna slut, vi är omkörda av i princip alla länder som mosats under andra världskriget (både vinnare och förlorare) och sålunda har vi inte pengar till en så bred röv att vi kan sitta överallt längre.

Vänstersvängen är alltså ingen sväng utan en rak. Det är den balanserande högerskinkan som saknas. Risken är naturligtvis att vi, utan motvikt, kantrar och välter ner i vänsterdiket. Men vid närmare eftertanke har det nog redan hänt.

Stellan sa...

Magnus W, Bra skrivet!

Anders sa...

Backelit de är grejer det...
Verkar finns mycket trevligt folk där ute på ön.

Mats sa...


Josef är rolig.
Har saknat dig.