onsdag 24 februari 2016

Kvalitetsprodukt

Jag var till slut tvungen att lägga ut en massa pengar på en pallvagn.
Jag har ju hela garaget fullt med gamla motorer och skit som väger bly och som står på pallar(och i vägen).

Hittade en billig variant hos en handlare, och den var dessutom utrustad med en lyxig våg!
Man är ju nyfiken på vad gamla kultändare väger, så det blev affär.

Att vågen har en minst sagt märklig gradering må ju vara hänt, det är bara att ringa nån välutbildad polare som kan räkna lite avancerad matte för att få reda på vad vågen visar.

Men att den redan obelastad visar vad jag tror ska vara runt tvåhundra kilo, skvallrar nog en aning om kvaliteten. Eller att det är enormt högtryck på G.

Törs man gissa att den är tillverkad i fjärran östern?
Nåja, jag får skylla mig själv som köper nya grejer, dom är ju alltid skit.

Det var bättre förr! BSA, Royal Enfield, Dnepr,Lucas och Amf, var ju varumärken som omgavs av en kvalitets och driftsäkerhets-aura som inger förtroende än idag!

28 kommentarer:

Kotten sa...

Köpte du den hos en lokal handlare, eftersom den har skyltar på både engelska och finska? Kanske den är rysk och därmed överdimensonerad så att egenvikten ger utslag på vågen?

Stellan sa...

Jo, man försöker ju handla lokalt och närodlat.
Egenvikten understiger med råge det som vågen visar.

zubbe sa...

Gaffelvagnen vet ju att 200kg knappt räknas när det gäller vikten på en tändkulemotor.
Den är förutseende helt enkelt.

Göran sa...

Det är momsen som är pålagd från början.
Eller så är hen en modern gaffelvagn som förstår att kilo är en social konstruktion, hen känner att 200 kg är basen för hen, bara att acceptera. Allt är relativt.

zubbe sa...

Göran: Gaffelvagnen vill inte syssla med fat shaming?

Dasen sa...

Bussigt i alla fall att de inte tog en manometer där du skall multiplicera med 16,7.

Preben sa...

Du ka ju även lägga HD på listan med kvalitetsprodukter med den lilla nya 750 Street eller vad det var den hette, "made in India".

Stellan sa...

Göran, har alla gaffelvagnar lika värde?
Preben, jag skrev ju gamla grejer, Harley var ju bra skit innan Amf tog över.

Preben sa...

Sant, sen blev de bra igen, och nu har de börjat sälja indiska kvalitetsprodukter. :-)

Preben sa...

Pallvagnen är väl också indisk?

BITTERPITTEN sa...

Nej det är lufttrycket i däcket som visas på mätaren,och om 10 är ett kilo så betyder det att mätaren visar ca 0,4 kg i däcken. Behöver alltså pumpas.

rocket goldstar sa...

Svetsade öron på liknande lyftvagnar i förra veckan.

Anonym sa...

Hysteres i packboxen kring utgående kolven på hydraulcylindern tror jag är en av bovarna i dramat. Hysteres är den kraft som krävs för att få loss kolven från packboxen, när den väl rör sig går den ju ganska lätt. Det kan alltså stå tryck i pumpen och på kolven utan att den rör sig.
Du kan nog lattja lite med pumpen och få visaren att stå lite som den vill så länge du inte trycker så hårt att stången börjar glida.

/Claes

Stellan sa...

Claes, det var troligen det som var Vyrus problem då dom provade navstyrning med hydraulkolvar.
Men kan verkligen kolven kräva tvåhundra pannor för att slita sig från packboxen?

Göran sa...

Zubbe: Apropå fat shaming har jag en kvinnlig chef som sa att hon är överviktig av solidaritet med unga flickor för att de ej skall känna press att vara smala, vilken djävlar hycklerska. Ser flickorna henne vill de verklign vara smala.

Som Claes säger hysteresen är svår att komma till räta med men prova att lägga på en känd vikt, ex cementsäck, och kontrollera.

Lester Boré sa...

Stellan.
Varför presenteras det inga boktips här?
Jag har förstått att du läser en del och misstänker dessutom att du besitter en viss integritet när det kommer till litterära val. - Skulle du inte kunna bjuda ett litet boktips då och då?
Nog för att det sannolikt kommer innebära att du strör dina pärlor för svin men en och annan ur populasen kommer säkert att ta sig samman och följa dina råd...

Stellan sa...

Boktips?? Jag är ju arbetarklass, och vi läser enbart Aftonbladet och texten på
starkölsburkarna.
Just nu tragglar jag förvisso igenom Churchills volym om andra världaskriget,
det är ett rätt redigt verk att gå igenom för en lågutbildad. Men intressant politik.

Anonym sa...

Jo, 200 kg verkar ju mycket men visst med lite risigt toleransutfall och lite "klibbigt" material i packningen tillsammans med billig olja som inte smörjer så väl... Till hysteresen skall läggas en backventil i pumpen (den kräver ju lite övertryck för att öppna) och sen har väl de glada tillverkarna i österland gjort ett länkage som alltid har samma förhållande mellan hävarmarna och har ett låg friktion, eller? ;-)

Lassa på en känd vikt, ju tyngre desto bättre, då blir friktionen och hysteresen förhållandevis mindre.
Sen pumpar du låååångsamt, så länge kolven rör sig har du bara friktionen i kolvtätningen och länkaget att bry dig om.
Acke borde ha stenkoll på detta, man vill ju inte ha en bromspump och kolvar som hoppar fram.....

/Claes

Mikael Svartsjö sa...

Stellan, glöm inte att vi läser språkkursen på toaletten...ei saa peittää, må ikke överdekkes osv...

Anonym sa...

Ne pais couvrire....

//

Gunnar sa...

Är det verkligen bara jag som läst Joakim Lindengrens alster om Bastuspecialisten Ragnar Frunck?

Lester Boré sa...

Gunnar.
Nej, det är minst en till. :)

Fixarerik sa...

Klart man läst alla Lindengrens alster, det hör ju till normal allmänbildning!

Stellan sa...

Han fanns ju på riktigt, Ragnar. Undra vad han tyckte om reklamen?

Gunnar sa...

Ragnar skulle väl stämma stjärten av Lindengren? Var det inte därför en av bokstäverna i skylten - som råkade väga 200 kg - ramlade ner i skallen på butiksinnehavaren i en episod?

Anonym sa...

Ragnar Frunk var en salt gubbe som bodde ute på Tyresö.
Han var väl en bra bit över 70 när han åkte vattenskidor till Gotland.
Vad heter boken, skulle vara kul att läsa om honom.
Snett över viken så bodde förresten Per Oscarsson, kul kille som klädde av sig i Hylands hörna.
Han kom till Kumla skola i Trollis och hade en monolog på en timme som morgonsamling, sa inte ett skit bara svamlade.

så de så / c-G

Gunnar sa...

c-G: Det är ett seriealbum som heter En dag på herrturken/Fryst kalkon.

Anonym sa...

Tack Gunnar.

Annars så finns det en hel del att berätta om honom.
Det fanns rätt många orginal ute på Tyresö Brevik, och jag hade fel han åkte till Stellans hemviste på vattenskidorna.
Lite att läsa: http://www.brevikshistoria.n.nu/7.1dyvikbreviktrinntorp

Ha de / C-G