söndag 7 februari 2016

Varvet

Nu är en gavel och portarna panelade också.
Det tar ju en jävla tid att springa upp och ner på rullställning och stege.
Passade även på att bygga några hyllor av okantad panel, som man kan fylla med hyvlar, blåslampor och gammalt pund.

Nu är det bara en vägg kvar, innan det är dags att börja med mellanväggen och bjälklaget till verkstan.

60 kommentarer:

Björn sa...

Att bygga ett jättegarage för att renovera Wiking måste vara helt onödigt, det har ju räckt med ett tält denna vinter.
Du hade ju nästan kunnat varit färdigt om du lagt energin på båten istället för monteringshallen...😉
Håller sig klimatförändringen i sig så räcker det med myggnät nästa vinter!

Lester Boré sa...

Stellan.
Jobb jobb jobb...
Jag trodde att fikarummet skulle fyllas av prat om Melodifestivalen idag?
Bryr du dig inte om viktiga nöjeshändelser?
Ett relevant blogginlägg hade självklart behandlat olika infallsvinklar på hur den svenska pophiphop-scenen utvecklats det senaste året men istället handlar det om virke...
Vem fan bryr sig om virke när Samir och Viktor släpper nytt material?!

Det här är ju öken.

BITTERPITTEN sa...

Samir & Viktor ska ju bada nakna i ett båthus på Åland tror jag dom sjöng. Det är allvarliga saker.

Dasen sa...

Att ett par miljoner människor kan vilja spendera sin lördagkväll med att titta på det där, och att tidningarna verkar tycka att det är det viktigaste de kan rapportera är beklämmande. Höjdarprogrammet "Bonde söker fru" framstår ju nästan som intelligent i jämförelse.

rocket goldstar sa...

Min kompis har lärt sig göra hypergod kebabsås enligt honom själv. Jävla larv säger jag, finns bara en vettig sås och den är brun.
Lester gillar eggsås, det har jag aldrig smakat men det låter värre än kebabsås.
Garaget blir görbra och hoppas att Wheels gör ett fint reportage om Berra.

Johan Ankarbäck sa...

Snyggt jobbat med garaget! Varv låter förresten bättre än garage för båtmek :)

Lester Boré sa...

rocket.
Torsk i äggsås är en kvalitativ maträtt. - Det betyder dock inte att äggsås per automatik är såsen att föredra i alla sammanhang.
Kul att bilen fick komma ut en sväng, jag antar att det smakade?

Olle sa...

Römmesås Lester - Römmesås är gudarnas gåva till mänskligheten och Norges enda bidrag till civilisationen.

Lester Boré sa...

Olle.
Berätta mer.

Göran sa...

Fy fan vad fint det blir. Vad är det för maskhål i bordläggningen?

Apropå ändelsen -varv passar det både till båtrenovering Båtvarv och för motormän Tokvarv(a).

Förövrigt tycker jag att Kebabsås, Kebabpizza och Fredagsmys är tre ord med vidhängande företeelser som borde förbjudas. Originalrätterna är bättre och en hederlig middag utan TV att föredra. Framför TV:n är det självklart påbjudet med valfri dryck.

Olle sa...

Glömde påpeka skönheten i varvet! Grattis Stellan!!!

Römme är en form av norsk fet sur grädde. Jag har under ganska många år på somrarna kört ett litet skepp i Nordorge med svenska fisketurister. Hon ser ut så här:
Isdronningen

Nyfångad torsk eller sej lättstekt som sedan blandas med römme och lite kryddor är en oslagbar kombination.

Tyvärr så blev Isdronningen väldigt skadad i stormen Ole och kommer trots att hon är värnad (K-märkt) att skrotas. Jag och en annan polare som också heter Stellan byggde en Cummins KTA19 ombord. Motorn är så stor att den bara gick att ta ur och få ner i sina beståndsdelar. Här kan man tala om funktionellt men fortfarande amerikanskt bysmide.

Björn sa...

Stellan, du och Björn L verkar ju ha en mera eller mindre sjuklig fascination för gamla motorer o andra mer eller mindre uttjänta prylar.
Har funnit följande inspirationskälla för era kommande projekt, kanske kan ni få avsättning för någon motor i ett bygge likt följande.

http://theoldmotor.com/?p=136808

För övrigt vill jag också ha en V8 JAP hotrod och bränna gummi med...

Lester Boré sa...

Olle.
Din berättelse om motormonteringen påminner mig om när jag som ung rekryt nödgades byta kamkedja på en Saab 9000 via handskfacket, och dessutom under fältmässiga förhållanden.
Den bilen blev senare riksbekant efter att den hittats slarvigt parkerad utanför SLMs lokal på Wollmaryx. Vem som parkerat bilen där och av vilken anledning framgick inte i vare sig den dittills minutiöst ifyllda körjournalen eller regementets kvittenslista. Den officiella förklaringen påstår att ett antal män från försvarets tolkskola tillskansat sig bilen under bedrägliga former, tagit sig till sitt mål men sen fått "napp" och spenderat natten på olika håll i Stockholm, varvid bilen därför lämnats åt sitt öde.
Inofficiella förklaringar gör dock gällande att bilen använts till att transportera åtta lådor försvarets hudsalva och en låda Nickel till den adress där bilen hittades. Man kan anta att liten friktion och stor energi varit av vikt den där kvällen...
Det bör också tilläggas att omedelbart efter den mediastorm som följde efter denna oerhört mystiska skandal, så togs vakthavande befäl ur yttre tjänst och fick istället en guldkantad anställning på milostaben.

Bilen finns idag att beskåda på polismuseet.

Stellan sa...

Hahaha!!!

rocket goldstar sa...

Fredagsstämning i lunchrummet.

Anonym sa...

Lester i toppform, nyknullad?

/Johnny Boy

Olle sa...

Den kände jag inte till men tidigare fanns det en intressant lokal på Timmermansgatan.

Där jobbade en Madame som brukade vila sitt latex utomlands. Vid varje tillfälle uppsökte hon en av de större bankerna och bad att få låna fem tusen ett par veckor med sin fina Mercedes som säkerhet. Det gick i allmänhet bra och banken låste in den fina bilen i sitt garage. Hemkommen löste hon alltid ut bilen kontant och betalade ränta på så där en 22 kronor. En av grabbarna på banken dristade sig till att fråga varför hon gjorde på detta sättet och fick då till svar att vem annars skulle låna ut ett garage i två veckor för 22 kronor.

Jag tror att Madame och bilen numera är till åren och gummi är som alla vet en färskvara.

Helvete när kedjesträckaren rappar ut vid byte genom handskfacket.

Micke-Kummelnäs sa...


Lester - Du får mitt liv att kännas något innehållslöst i jämförelse med dina livshistorier.

Stellan - Det blir ju fullständigt provocerande prima det där "varvet". Även jag undrar över hålen i bordläggningen. Ser ut som du kört överhandsfräsen på frihand lite spontant.

Stellan sa...

Jaha, ni undrar på riktigt, alltså? Jag trodde ni drev gäck med hederligt folk.
Det är så kallad röta, inte den typen som drabbat samhällsklimatet dock, utan
den typen som ger sig på trä.
Avbärarlisten har ju suttit där och samlat fukt under sig, sen är det nog också
en kombination av spiksjuka också, från galvspant och nit.
Det finns dock delar av bordläggningen som är bra, men dom löpmetrarna är lätträknade.

Olle, annars kan man lämna in den på lack, funkar ju minst ett år utan att man behöver oroa sig...

Stellan sa...

Björn, Jävlar i faan!! Det där måste vara det absolut ballaste som människohänder har skapat!
Och gasade gjorde han också!
Jag har funderat på att bygga en liknande bil, men nu skiter jag i det. Vem fan vill lägga ett par tusen timmar på något som inte ens är i närheten av lika ball som nåt som redan finns.
Tack för att du tipsade om den nu, och inte när jag hade kommit halvvägs!

Vilken jävla grej!

Björn sa...

Förlåt om jag förstörde ditt tilltänkta projekt, som tröst så får du lite mera inspirerande bilder.

http://forums.24hoursoflemons.com/viewtopic.php?id=8425

Backwoods Hipster sa...

Stellan, du behöver inte vara värst och materialet till ramen har du redan. Många gånger ligger charmen i det enkla.

Det fina med engelska specials är att dom såg ut som om dom var byggda med enkla medel i ett trädgårdsskjul med en utstrålning som får mig att tänka på Harry Professorn.

Här är en annan GN med flygpuffra:

https://www.youtube.com/watch?v=0pQtvjEotQk

Flera hembrännare:

http://www.flickriver.com/groups/1354981@N20/pool/

http://theamazoeffect.blogspot.se/2012/03/race-car-of-day-john-bolsters-bloody.html

Tack Björn för Old Motor-länken.

Stellan sa...

Backwood Hipster, jag menar inte att jag måste vara värst, jag menar att det inte
är lika roligt att bygga något och ändå tråna efter nåt annat.
Fast så är det ju jämt, inte är man nånsin nöjd...

Micke-Kummelnäs sa...

Är grymt farligt att bli nöjd. Då avstannar allting!

Även jag tackar för länkarna till dessa konstverk.

rocket goldstar sa...

Då är det alltså sunt när frugan kacklar "Kan inte du vara lite nöjd nån gång"

Kotten sa...

Min fruga sade: -"kan du inte vara glad någon gång" varvid jag replikerade, utan att tänka mig för: -"vad har jag att vara glad åt". Hel fel svar, uppenbarligen!

Göran sa...

Underbart med god old english vintage racing.
Jänkarn säger, There is no substitute for cubic inches, engelsmannen svarar, You have to add lightness

GN Japen uppför Prescott Hill Climb.
https://www.youtube.com/watch?v=CQMLLJRfwnw

En annan fin vintage racer. Austin 7 Special. 750ccm sidventilsmotor med eller utan kompressor.
https://www.flickr.com/photos/mrszooropa/2463929891
3.00 in i filmen kommer Austin 7. https://www.youtube.com/watch?v=GyLIrta06KY

Göran sa...

Nä nu börjar det bli lite kyligt i fika rummet.
Här lägger jag in lite tändpapper i kaminen så kan väl Lester hiva in ett ordentligt vedlass.

http://storage.cybersite.se/files/95e7e476-7cdc-402f-a85b-2ce916a25aa0/c2cd8a49-dad5-4318-9b02-0de5ea8f8bef.pdf

Mats med popcorn sa...


Göran Uppviglaren :-)

Lester Boré sa...

Göran.
Din ambition och ditt engagemang gläder mig. - Det är inte utan att mina små pigga äppelkinder blir sådär vackert rödblommiga...
Länken du bifogar är ju en ironisk reflektion över det samhälle vi tillåtit växa fram de senaste decennierna och den vakne känner säkerligen igen sig i den" hypotetiska" vandringen mot en fullständigt krossad nation. Det som är mest intressant är faktiskt det sista avsnittet gällande valutan och vad man skulle kunna se som en delseger för den vedervärdiga globalistiska plutokratin och dess företrädare.

Kulturkriget fortsätter och förhoppningsvis intensifieras det för varje dag som det sociala, moraliska och logiska förfallet tillåts fortsätta.

Lester Boré sa...

Trots min bedrövade och för vissa till och med en radikala ton, måste jag faktiskt tillstå att jag också låter mig intresseras och bedåras över de farkoster som det länkats till här. Det som till äventyrs kan vara en skillnad mellan undertecknad och den genomsnittlige fikarumsbesökaren är att jag för egen del anser att en förutsättning för "fordonserotiska utsvävningar" är att det finns en rimlig chans att kommande generationer svenskar inte förslavas i ännu större utsträckning än nu under storfinansen och den multikulturalistiska världsordningen.

Visst bör var man fortsätta sitt botaniserande bland historiska teknikaliteter och andra muntrationer - absolut. Det finns dock anledning att då och då påminna sig själv om att sådana världsliga petitesser kan resultera i stor förödelse om dom tar för mycket fokus från det själsliga och det praktiska arbetet för en bättre tillvaro.

Stellan sa...

Göran, se där ja! Nu blev humöret på topp igen!

Göran sa...

Sådär ja då är det lagom varmt och sprakar skönt i kaminen. Då återgår vi till det viktiga, småkubiks kompressormotorer.
Delage 1927 var sin tids bästa Voiturette racer. Åtta cylindrar, 1500 ccm, kompressor, helt kul- och rulllagrad motor.

Titta lyssna och njut.
https://www.youtube.com/watch?v=fhjF9zqK82Y
https://www.youtube.com/watch?v=1DLdPF3ycJk

Länk till bilens historia.
http://petergiddings.com/Cars/delage.html

Dasen sa...

En alldeles otroligt frän bil! Jämför man tekniken i den med vad som rullade på gatan på 20-talet så var den rena rymdfärjan.
Jag har småklappat lite på just en sådan här Delage på Briggs Cunninghams bilmuseum i Anaheim i L A 1981. Det kändes skönt.

Stellan sa...

Dasen, hur går det med Piaggion? På tal om sköna grejer.
Den borde ju få en stompig Husaberg 650 i sig, tycker man.

Backwoods Hipster sa...

Delagen väcker mera habegär än en samtida Bugatti.

Det här ska ni lyssna på i lurar:
https://www.youtube.com/watch?v=rRNoRlLlsD8

Antagligen världens vackraste motorljud. Kompressormatad V16 på 1500 ccm (borret var 49.53 mm) som aldrig vann en tävling p.g.a. att den var notoriskt opålitlig.

Bra presentation av bilen:

https://www.youtube.com/watch?v=OmbG2d2r2-M

Ljudfilen kommer från skivan som medföljer Nick Masons bok Into The Red där några av Nick Masons bilar presenteras med tillhörande ljudupptagningar. Först från depån, sen inifrån bilen.

Köp den och spela den på första dejten.

Kotten sa...

Lester:

Som min kollega så elegant uttryckte sig idag, i fikarummet, när vi konstaterade att Polska män varit inblandade i kravaller både i Stockholms city och Nynäshamn: -"Inte ens rasister och främlingshatare klarar vi av att tillhandahålla själva numera utan måste även där förlita oss på utlänningar". Sagt med en beklagande suck.

Reflexioner?

Lester Boré sa...

Kotten.
OM det som rapporterats gällande gårdagen i Nynäshamn visar sig ha substans så kommer jag inte att låta mig övertygas om att de gripna hade strikt "rasistiska" motiv bara för att Aftonbladet/Expressen/SVT/SR hävdar att så var fallet. - Samtliga invånare i Sverige borde numer vara fullt införstådda med att traditionell media inte har för avsikt att servera konsumenten en skildring av den rådande verkligheten utan att först smaksätta den ordentligt efter eget huvud.

Jag förstår din kollegas nedstämdhet.

Dasen sa...

BRMs H16 hade jag nöjet att de och höra live på Goodwood Festival of Speed för några år sedan. Det är 1500 högljödda kubik!

Stellan, du menar Parillan! Den står fortfarande plåtren här hemma i garaget ihop med en massa snygga omkromade bitar och väntar på att andan skall falla på. En smäcker men grovkalibrig 4-taktssmälla Istället för den astmatiska 120cc qvarnan vore hårt, men det är trångt som fan. En sån där Folan-twin som du hade på SE Service kanske? fast hade inte den separat växellåda?

Å på tal om SE Service, hur ligger det till med Ackes knallkork som väl skulle ha den där Folanen? Du bankade ju på den samtidigt som Parillan.

Stellan sa...

Ja, Parilla var det ju!
Knallkorken var väl i stort sett klar för flera år sedan, men Folan blir aldrig klara med motorn...

Fixarerik sa...

Minns den gamla Folanhojen som MCM byggde.
Det var ingen bra reklam för Folan...

Lester Boré sa...

Men vafan!
Här kommer man in för att få sig en kaffeslurk och så är det ingen här, kaffet lyser såklart också med sin frånvaro!?
Är det semestertider eller bjussar facket på landgång och Lyckholms idag?

Fixarerik sa...

Fan, det vore nåt det !

Lester Boré sa...

Stellan.
Du borde kanske bygga ett varv till i anslutning till det nuvarande så att du fick läge att ta en öl mellan varven.

Stellan sa...

Oj då, lite Göteborgshumor!

rocket goldstar sa...

MCM var lite avigt inställda till Foland, men bajken var tuff och före sin tid.

Magnus W sa...

Från 300 till 700 hästar på bara 250 varv (7250 till 7500) – snacka om hästspark. Svårkört och givetvis asfränt.

Fixarerik sa...

Ett till varv!
Då får det väl bli ett vänstervarv, lite på snedden.

Mats sa...


Du e läskig Rocket, du måste plöjt varenda motorblaska som finns dom senaste decennierna.

Koddington sa...

Rocket !
Sett mitt inlägg på "Connys Moped" ??

..K..

rocket goldstar sa...

Mats: Jag har läst mer än meckat.
Ett reportage som jag läst många gånger är det om RaggarBerras blåa Valiant, det borde jag läsa igen känner jag.
Connys moped...Fattar ingenting ?

Mats sa...

Rocket,

Jo, Berra som var en god vän hade många fordon på sitt samvete.

EPA, moped, HD, båt Hot Rod eller street racer, inget var främmande.

En god historieberättare var han, en stämningshöjare av rang.

rocket goldstar sa...

Skur och flytlack har jag bara läst om...De kallade tydligen firman res och rinn när det gick åt skogen.
Fattade tillslut Koddington

rocket goldstar sa...

Mats: Hot rod epan tittade jag storögt på som liten pöjk.
Jag kände inte Berra även om det känns så.

to B20 or not to B20 sa...

tydligen örn och knotter också

rocket goldstar sa...

Extremt hög mysfaktor i fikarummet just nu. Örn och knotter ! Tackar för ovärderlig info.

Stellan sa...

Dom som målade min Epa, hette Cracklack, också ett festligt namn.

to B20 or not to B20 sa...

varvet när kommer varvtvå då kommer jag med dekorer men okey blir det ingen 2a så har jag nog dekorer till några fönster bänkar

Stellan sa...

Dekorer? Nu blev jag nyfiken! Berätta mer!! Det blir bara ett varv.

to B20 or not to B20 sa...

ska det vara sjörelaterat eller hellre mässing