onsdag 16 mars 2016

Grejer på G!

Snart är insomnade SE Service på banan igen!
Om det ska bli heltid eller deltid, återstår att se, men nog behövs det byggas lite motorcyklar och svetsas titan ibland.

Igår fick jag tillbaka min ansökan om näringsrätt.
För den som undrar varför det är tidsbegränsat, så är det för att jag ännu inte åtnjuter "Hembygdsrätt".

Ett jävligt sunt system enligt min mening, då jag inte varit med och byggt upp detta samhälle särskilt länge, så har jag heller inte rätt till alla förmåner av det.

24 kommentarer:

Lester Boré sa...

Stellan.
Det var minsann en glad nyhet.

Acke sa...

Jaha! På banan igen! Kul!

grogg sa...

Äntligen!

Wizzard sa...

Kul!

Preben sa...

Var har man gilla-knappen nu)

fd Kollegan Björn sa...

Det var som tusan, lycka till med det! Tänker du köpa en ny fransk skåpbil nu?

Anonym sa...

Se där, fan va nice.
Kanske en och annan majbrasa kan få sig en smekning nu när du har varv.

/Johnny Boy

A sa...

Äntligen! Kul!
/A

Cronos sa...

Men asså! det var jhu bara ett jävla skit med egen firma å så, anställd rörpulare va jhu "the shit" sade kapten Stojkan för inte så länge sen, men kul för andra klåpare som behöver lite hjälp ibland.....

rocket goldstar sa...

Glädjen vet inga gränser !

Preben sa...

Cronos har ju en poäng.....

Lester Boré sa...

Stellan.
Trist att delar av Östra rikshalvan envisas med hembygdsrätten... Det är ju ett fascistiskt system, hur kan du försvara eller ens erkänna nåt dylikt!?
Vad är nästa steg liksom? - Att du leder en här av tusentals svartskjortor nedför Mariehamns gator?

martin t sa...

Äntligen! Jag vet precis vad du kommer att behöva om du ska driva se-service igen! Kanske dyker upp ett litet bidrag till det hela..

Björn Nilsson sa...

Är dotterns Mito den första beställningen?
I så fall börjar bli bråttom om hon skall hinna ut o busköra i sommarnatten på en rejält omstukad hoj med mera effekt än bromsar.

Mats sa...


Du är inte riktigt frisk som öppnar upp igen, du har kort minne minsann.
Men det kommer bli ett lyft för omgivningen.

Gällande dåligt minne, är det inte dags att bygga ny VMdräpare på en gång?

Har du sänkt timpengen eller har du anammat rörpuleriets taxa?

Stort lycka till!

Anonym sa...

Dags för lite skönsvets i stället för träslöjd, alltså. Tveksamt vilken nivå du håller efter så lång tid av Timell-arbete.

Anonym sa...

7.3.2016 fick MMAF (Modified Motorcycle Association of Finland) meddelande om att man kan ansöka om tillverkningsnummer för enskilt tillverkade fordon från Trafi. Det går således mot ljusare tider för hojbyggare i finland.
Ser fram emot nya kreationer från SE Service och lycka till!

H. Rönni

Stellan sa...

Cronos, du har så klart rätt. Men nu hamnar jag ju på byggen hela tiden, och det
är ju inte så mulligt, mycket kukmätning och skit. Jag vill ju åka hem till gamla
människor och hjälpa dom med vedpannans shuntventil.

Lester, som du säkert förstår så är Nina Fellman lite sugen på att luckra upp
vissa lagar här...

martin t, vad spännande! Jag älskar överraskningar!

Björn Nilsson, nä, tyvärr... Dealen var att hon skulle hjälpa mig med garaget,
så skulle jag hjälpa henne med hojen. Hon lägger tyvärr all sin tid på sin Iphone,
så hon kommer dessvärre att få göra en konsekvensanalys.
Jag vill gärna hjälpa henne, men fan... Hur ska dom lära sig jobba för det man vill ha?

Mats, att jag är en idiot är inget nytt under solen;-)

H,Rönni, vilka fantastiska nyheter! Går det att läsa om detta på svenska nånstans?
Eller vet du vad det betyder i praktiken? Många instanser kvar och så?

Josef sa...

Fanimej på tiden. Och bra. Som satan. Hoppas det blir ngt med canbus eller annan onödig skit så man får lyssna till lite svordomar och andra vackra uttryck.

Gunnar sa...

Gamla människor förstår sig väl på shuntventiler själva?

rocket goldstar sa...

Kukmätning på byggen, kul när du sätter ord på mina känslor.
Bra krönika och extra plus för envägs fönsterhiss men det där med gud och tre ben går jag inte på, manuell låda är ju fröjdrns alabama.

Anonym sa...

Har inte hittat någon info på svenska ännu men om jag har förstått saken rätt så borde det lite kortfattat vara enligt följande:
Man kan ansöka om tillverkningsnummer för L-klass fordon dvs. Mc, mc med sidovagn samt trike.
Fordonet får bestå av max 50% av ett redan befintligt fordon, det finns procenttabell för olika delar t.ex. Motor 28% osv.
Trafi kommer att bevilja max 150 tillverkningsnummer per år, registrering av mc:n måste ske inom 5år annars måste man ansöka pånytt.

Så det är fritt fram att ansöka och börja bygga, men jag kan tänka mig att det blir lite rusning nu i början. Blanketten finns än så länge tyvärr bara på finska. Det som ännu är lite oklart är beskattningen, men såvitt jag förstod så pågår diskussioner om beskattningsgrunder och sånt. Mera information kommer på mmaf.info (endast på finska) så fort de får mera klarhet i saker o ting.
Jag lyfter på hatten för vad MMAF hittills lyckats åstadkomma!

Rönni

Hank von sa...

Trodde du gillade kukmätning i seglarmössa, är du inte en äkta turbojugend?
Ska bli kul att följa saligen återuppståndna SE Service.

Stellan sa...

Rocket, ja, visst är det fint när alla kan allt bäst, vet hur man borde ha gjort och är tuffast!
Hank, detta är fel typ av kukmätning...