tisdag 1 mars 2016

Ledig kväll

Efter luftgevärs-skyttet med ungarna så fick jag en nytändning för ungdomens skytteverksamhet.

Men då min gamla pumpbössa som jag köpte då jag var tretton, dog för några år sedan efter att jag drog i ett par extra pump utöver dom maximala åtta som tillverkaren rekommenderade, så blev det till att reparera.

Först tänkte jag köpa en repsats innehållande specialverktyg för 25 dollar från US and A, men dom ormarna skulle ha 100 dollar i frakt! Och det var ändå den långsamma frakten, som kom fram i maj...

Björn svarvade till ett verktyg, och jag gjorde en ny packning istället för den som inte pallade trycket.

Men, det var inte lätt att meka femton centimeter inne i ett rör, så självklart manglade jag orginal-blypackningen bortom vett och sans(den ligger under bössan och blöder på bilden).

Jag smällde ihop skiten ändå, och den verkar funka.
Och hyfsad pong verkar det vara i den gamla veteranbössan.
En liten stund hann jag roa mig i alla fall, det var skönt!

12 kommentarer:

Mikael Svartsjö sa...

Hålla på med gammalt bös när det finns nya bössor i affären, dessutom är väl licensfria luftgevär fortfarande bra mycket kraftigare i Åland/Finland än de som säljs licensfritt i Svärje?
Farsan köpte sig en ny luftbössa för något år sedan när han förklarade krig mot en hackspettsjävel som tyckte farsans hus var ett bra ställe å hacka på, vi sköt in den å jävlar va effektiv den var jämfört med mina gamla BSA och Slavia...

Stellan sa...

Svartsjö, jo du. Satan vilka balla grejer dom hade i butiken!
Och som du säger, stor skillnad mot det som är lagligt i Sverige.
Det slutar väl troligen med att det blir en sån, men jag kämpar emot och hoppas
begäret går över... Stålarna måste ju räcka till garage och snus.

Anonym sa...

Det var inte länge sedan jag blev varse om vilka satans luftvapen det finns att köpa,finns ett Svenskt firma som säljer FX airgun ,helt galet vilka luftvapen.Semiautomat,cal.30 ,lufttank med 220 bar tryck.
Själv har jag en gammal Diana 5,5mm. som kommer fram lite då och då ute i skärgården för att skuta på tomma öl burkar, luftbössan saknar sikte så man sikta längs pipan,lite mera sport då.
mvh
S Bäckman

Anonym sa...

Nostalgi.
Köpte en BSA luftbössa när jag var 15-bast, och den står i ett skåp, och har inte använts på över 40 år.

Mvh Skogåsbon

Stellan sa...

S Bäckman, det är ju dom man suktar efter...

Anonym sa...

Ni är ju för moderna....
En Daisy från 1920-talet är ju min lilla favorit,dock kass kvalitet
på läderpackningen i pipan.
Efter 95 år räckte det inte med skofett för att få schysst tätning
igen....
Puffar och smällar från Ollonbark!

Anonym sa...

Man kan ju alltid bygga eget, kolla på google på "home made pcp air rifle plans"
Vissa saker lönar det ju sig att köpa som t.ex. Pipan, men jag har ett vagt minne av att ha sett en nätbutik som säljer olika kaliber och längder från ca. 30€

Rönni

Danne sa...

Du får väl ge dig in i pickadollbranschen, Jesse James har ju börjat snida ihop fina bössor.

Stellan sa...

Nja... Dom ska ju skjuta rakt också. Jag tror att det är lättare att bygga cyklar som går rakt.

Anonym sa...

Finns på youtube flera filmer som visar hur kraftiga luftvapen kan vara,för att inte sprida för mycket blod på eran sida så länkar jag inte, utan bara sök ord till en vildsvins jakt på youtube där man ser kraften med luftvapen." Airgun Pig Hunting 02 - Ranger .45".
PS. ta bort inlägget om det är för mycket.

mvh.

Stefan Bäckman

Anonym sa...

Han som fixat detta verkar ha lyckats ganska hyfsat http://www.airgundevelopment.com/concept4.html

Rönni

Anonym sa...

Pig hunting season https://youtu.be/t6yTYiiYevY