fredag 4 mars 2016

Smakfullt

Nu ska jag berätta en sak för er mina vänner.
Jag har för tionde gången eller nåt, bestämt mig för att sluta snusa.
Visst, jag älskar snus nästan mer än livet själv, men va fan... Kan det vara så jävla roligt att ligga på sjukhuset med cancer i bukspottskörteln?

Jag tog min sista pris Ettan igår kväll, och idag har jag mått så jävla dåligt. Man har svårt att förstå att snus kan vara onyttigt, när man mår så dåligt utan det.

I denna mycket svåra stund, håller jag humöret uppe med hjälp av bilden på Rods oerhört smakfulla sommarklädsel.

Någon som vet hur länge svettningarna och pirret i armarna kan tänkas hålla i sig?
Jag har inte snusat så mycket, jag hade tex, aldrig snus inne då jag åt mat, inte när jag sov, och inte medans jag böt en pris mot en annan.

Den här gången tänkte jag i alla fall att jag ska sluta för sista gången.

34 kommentarer:

Anonym sa...

Ett tips som fungerar bra är att gå till doktorn och få champix utskrivet, funkar lite som antabus, jag slutade efter 5 dar, men ersatte snuset med god mat och dryck istället så jag gick upp 5 kg på en svinblink. Slutade med champix och fortsatte snusa. Men det är jäkligt effektivt. Lycka till!
// Johan

Göran sa...

Jag snusade inte speciellt mycket, två dosor portion i veckan, och har slutat ett par gånger och det är samma sak varje gång. Oro i en månad men det klarar du när du vet varför och vet hur glad frugan kommer att bli. Nu kanske hon vill kvällshångla igen.

Borka sa...

Det tar bara tre dagar. Jag använde en burk General per 1-2 dagar i 20 år. Det enda tricket är att ALDRIG prova igen. Där åkte jag dit ett par gånger, men när jag lärt mig det så är det inga problem (uppemot tio år sedan sist nu). Det går dessutom utmärkt att avnjuta ett stopp pipa eller en cigarr när som helst, utan att det blir ett tvång.

Stellan sa...


Johan, det låter verkligen effektivt på din beskrivning;-)

Göran, Kvällshånglet lär det ju vara slut med nu. "Att kyssa en karl utan snus är som att äta osaltat smör".

Borka, Så ska det låta!! Tre dar klarar jag plättlätt!
Det ska gå vägen, det här!

Anonym sa...

Roddans dotter ser ut att ha ett hyfsat paket oxå....

/Johnny Boy

Björn Nilsson sa...

Johnny Boy, dotter?
Alla ser väl att det är Britt Ekland, det sk. Paketet beror säkert på avsaknaden av en Brasiliansk vaxning...

//

Björn

Göran sa...

Björn, det är Britt och Rods dotter.

Stellan sa...

Asså, jag är ju av den åsikten att det var bättre innan man började bleka sina
anus och se ut som Barbie i skrevet.
MEN, det kräver ju att man är lite mer selektiv vid valet av badbraller, än Roddan...
Britt är det inget fel på.

Björn Nilsson sa...

Göran, nu vill jag ju inte skriva någon på näsan men...
Är man i min ålder känner man sin Britt, så det så!

//

Björn

Drusse sa...

Njae, det är Britt på bilden, får inte fram någon info om att de fick barn tillsammans... Jag kom ihåg när vi slutade och snusa tillsammans för ca 10 år sedan, tryckte upp massa Onico och skit under läpparna! Men jag började aldrig igen å det är jag glad för idag! Lycka till, du kommer att fixa det!

Stellan sa...

Drusse, kommer du ihåg alla jättestora goda snusar du har tagit?
Jag sitter här med en tår i ögat och minns alla gamla snusar, både när
man pajjade i och ur, hur länge man hade dom och så...

Drusse sa...

Gosse! Jag kan fortfarande sakna en riktig djävla kula som skitmanligt på något konstigt vis leviterade halvt utanför läppen, skitmulligt! Fan, nu blev jag ju assugen igen!

Drusse sa...

Jag kommer även ihåg stämmningen i fikarummet tidigt på morgonen innan vi fått vårat kaffe och första prisen! Haha, två riktiga surkukar!!!

Kotten sa...

Men jäklar vilket rus när man tar en pris när man misslyckas med uppsåtet efter ett par 3, 4 dagar.

Stellan sa...

Kotten, jo det är ett fantastiskt lugn en "äh, jag ger upp" snus skänker...

Anonym sa...

Det är det fysiska beroendet som är det svåraste att bli av med.
Efter en vecka saknar man känslan av något under läppen mer än nikotinet.
Mitt knep att lura kroppen första tiden blev en hörselpropp under läppen,
företrädelsevis en ny sådan.
Nu efter 17 månader utan snus, kan det i bland gå en hel dag utan saknad.
Spar snuspengarna ett år, man får mycket fernissa för 20 tusen

Robban ex SSRO sa...

http://www.alltomstockholm.se/scenkultur/article4078248.aos

Frun sa...

Stellan ska få köpa något mycket finare än fernissa för pengarna har spar ;) Han är inte så sur denna gång mer som en tonårsbrud, fnittrig ;)

Magnus W sa...

Jag snusade bak en gång på högstadiet. Pallade päron samtidigt.

Stellan sa...

Magnus W, pallade du päron i högstadiet?? Du åkte Puch va?

oj,oj,oj sa...

Fan!nu blir jag lite smånervös,jag har snusat sedan jag var 15 är nu 55.Min mor dog av bukspottscanser.Har du någon fantastisk empirisk foskningsresultat på det här,eller har du bara läst någon kvällstidning?

Stellan sa...

Ojojoj, nä, jag har ingenting att gå på. Men givetvis är det ju inte nyttigt.
I veckan dog en bekant till i cancer, tror dock inte att det hade med snus att göra.
Snus är annars en av dom finaste saker som finns.

Klicka här sa...

Britt Ekland gav sig in i musik branschen också, och sjöng in en singel.
Omslaget var i allafall snyggt..............

Mvh Skogåsbon

Danne sa...

Dom första 12 åren är värst berättade en kollega för mig.

Svettningar och yrsel brukar var över efter ca. 3 dygn.

Magnus W sa...

Puch? Nä, diverse pundarmoppar med Sachsmotorer. Blev faktiskt med Sachs idag igen, fick en flaka av en granne.

Päronen pallade vi av mellanstadierektorn, en slags revolt kanske, men päron och snus går inte så bra ihop (annat än som kräkmedel).

Anonym sa...

Som proffslutare skulle jag säga som övriga nån dag är det värst och så fort man tvär blir sugen bör man skynda å gör nått som tar uppmärksamhet, inte bara sitta å va sugen då glöms suget bort ganska snabbt om jobbet etc är nog krävande. Sen för mig så upplever jag att för varje sug så är nästa lindrigare så håll ut. Sen tycker jag att det gått bra att festa till nån gång om år fast fan inte mer då finns det stor risk att det förtätas till din nivå på sikt, Lycka till.

rocket goldstar sa...

En halv flaska vin toppat med en snus fick mig att spy som fan. Aldrig mer snus och vin för min del.

Stellan sa...

Proffsslutare, Det var en fin titel!
Rocket, män dricker inte vin, det är därför det inte passar med snus.

grogg sa...

Vad jag hörde var levercancer överrepresenterat bland dem som jobbade på snusfabriken i Jakobstad. Kan vara att jag fått det om bakfoten. Själv håller jag upp sedan ca 10 år (undviker att räkna). Vill inte påstå att jag slutat eftersom suget fortfarande kommer i vågor. Tidigare har jag fallit till föga efter ett tre års uppehåll...

Lester Boré sa...

Stellan.
Eftersom summan av lasterna alltid är lika så blir jag såklart ytterst orolig när du sjösätter en sån här plan...
För varje medveten last du gör dig av med kommer du ett steg närmare de omedvetna lasternas totala dominans över ditt liv.
Man måste beakta att eventualiteter som fetma, friktionsskadade könsdelar, osunt fokus på vedhantering eller till och med narkomani alt. annat kemikalieengagemang inte nödvändigtvis är mer hälsosamt än att unna sig en pris snus emellanåt.

rocket goldstar sa...

Jag var inte man vid det aktuella tillfället.

Anonym sa...

Trams å sluta snusa. Farligt? Brewdar gillar killar som gör farliga saker.

- Johan

zubbe sa...

Tjusigt, de visar urringning båda två, nån jävla jämställdhet får det vara.
Det där med att sluta snusa är vanskligt, sist jag provade så gick livet i slow motion.
Hmm, vid närmare eftertanke borde det göra att man hinner med mer saker, får prova sluta igen ;)

Anders sa...

Helt otroligt man kunnat ragga upp sån läcker brutta med en sån utstyrsel, man är född i fel tid, man hade ju sett proper ut i jämförelse.....