måndag 21 mars 2016

Utsikten från loftet

Här uppe kan man sitta och vila ögonen på en massa mulliga trasiga saker.
Jag räknade nyss att det står åtta trasiga motorer här nere. Men det är ändå jävligt balla motorer som är trasiga.

Tänk på alla stackare som har en massa hela saker, fast dom är helt omulliga. Det måste vara hemskt!

Mulligt är fan grejen, oavsett om det är trasigt eller inte!

23 kommentarer:

Anonym sa...

Mulliga tjejer är åxå fina grejer, helst hela och fungerande.

/Johnny Boy

Anonym sa...

Har du en trasig mullig kvinna i huset?

Dasen sa...

Jävligt trevlig utsikt!
Om där istället stått en brackig ribbåt, en blingbesudlad japsglidare och en tysk fläsksuv hade det bara varit könlöst och dött och en kraftig signal på ett präktigt bekräftelsebehov. Det som står där nu säger något helt annat om sin ägare. Gamla grejor har själ. Liksom folk som förstår det och vårdar dem.

Själv blir jag rejält stött när besökare till vår firma får för sig att den Lamborghini som står i vårt garage tillhör mig (den ägs av en hyresgäst, verksam i kapitalbranschen). Varför i helsicke skulle jag vilja ha en sådan?! Den risiga, isärplockade Karmann Ghian som står under ett täcke inne i ett hörn, den är däremot min och den är jag fan stolt över.

Stellan sa...

Jag tycker att nästan alla kvinnor är fina grejer, fast det är nog sexistiskt och heteronormativt att tycka så.
Nä, jag har ingen trasig kvinna i huset, och jag plockar inte så billiga poäng;-)

Dasen, du berättar väl för kunderna att du vuxit ur Lambo-stadiet, och numera enbart kör trimmad Sachs?

Johan Ankarbäck sa...

Härlig utsikt! Vad är ett garage utan ett gäng trasiga motorer...? :)

Raichen sa...

Mulligt är ett ypperligt ord att beskriva synen med. Omhuldande, rakt, tyngd och kraftfullt utan att bli aggressiv eller explosiv.
Det är gott att se virke på väggarna och senare kommande inredning för att optimera förverkligandet av denna dära mulliga båten.
Jag har själv tatt familjen och bohaget och bosatt mig på Ö om än broförbunden, det är njutbart att leva i de mer glesbefolkade områdena av vårt land. Fördelarna är oändliga, varav en av hembyggdsföreningarnas bisyssla här i trakterna är en. De sågar nämligen Ek i parti och minut och säljer. har inte köpt på mig än, men fick plocka ur deras "skräphög" vilket rendera i sånn påfyllad av det i många sammanhand ringa ekbehovet för min träbåt Audrey att man baksna. Allt till den rimlig pengen av "ett par slantar i sparbössan under kvarnen"!
Ville jag ha av virket de sågat upp och säljer skulle jag säga till så fick vi förhandla om priset. Så får du svårt att få tag på ek, hör av dig så ska jag kolla priset åt dig. När jag kolla vad de hade för tillfället höll jag på att köpa allt direkt bara för att det är så mulligt att ha 6 meters ekplank som mäter 50-60 cm i bredd och 10-15 cm i tjocklek, liggandes hemma, så man kan klappa på dem lite då ock då och vet att man inte går kort om ek när den månde behövas!

rocket goldstar sa...

Kollar blocket efter en bra motorcykel, bekymmret är att de som är bra är asträliga. Det är askass att man gillar skit, vore smidigare om man gillade bra grejer. Blir nog ingen mc i sommar heller...Fast jag är liiite sugen på en nyare Bonneville, dom är nog görbra och ganska fina.
Mulligt garage med hyggligt håriga möllor, ska du plocka ner dom i molekyler ?

Mats den konsekvente sa...


Faan va jobbigt det blev nu, Majbrasan ser ju trevlig ut i den här vinkeln.

Men faktum kvarstår, den tar utrymme i ditt nya fina garage :-)

Stellan sa...

Raichen, jag behöver massor av ek, jag ska ju bordlägga om båten.
Men jag vet inte hur det funkar riktigt med torkning och så. Båten är ju kravellbyggd och måste således bordläggas med torrt virke.
Bordläggningen är 35mm tjock, så man skulle väl behöva plank som är runt 40-45mm, och av prima kvalitet utan kvist.
Du får jättegärna kolla hur mycket dom vill ha per kubik för sågat virke!
Det är ju ett par år kvar till det ska bordläggas, men det kanske är vettigt att köpa nu, så att det får torka?

Rocket, det är jobbigt det där, jag känner igen ditt problem mycket väl.

Mats, jag håller med om båda dina uttalanden, denna gång...

martin t sa...

Kravellbyggd, det är ett båtord jag inte kan. Är det när plankorna ligger omlott?

Majbrasa, det är kul grejer de.. Vi försöker bara uppmuntra dig :)

Anonym sa...

Tvärtom Martin, klinkbyggd ligger borden och överlappar. Kravellbyggd är helt slät, då borden ligger kant-mot-kant. Klink är vanligare på västkusten då det "möter" vågorna bättre. Kravellbyggd passar bättre på östkusten där det inte går några ordentliga vågor.

Stellan sa...

Anonym, den där förklaringen hade jag aldrig hört förr, att klink skulle möta vågorna bättre, fast jag är ju fortfarande färsking inom gebitet. Du menar att landen hjälper till att lyfta båten över vågorna?

Anonym sa...

Ta en fuktmätare och mät fukthalten på skrovet nu, så får du ett referens mått som du kan ha nytta av till framtida reparationer .
mvh.
S Bäckman

Anonym sa...

Fyfan, nu ser man hur liten en människa kommer se ut på däck, hasandes med plankan...

/Grytlund

Lester Boré sa...

Stellan.
Det ser fint ut.
Precis som du säger så vill man ju ha mulliga grejer, men ofta är dom mulliga grejerna så pass välanvända att dom behöver en massa mullig omtanke också.
Jag gillar iofs att ha tuffa grejer också. Det är viktigt att vara tuff. - Att röka och ha läderjacka o stilett och så...

Anonym sa...

Nja, alltså tex när man går mot vågorna så funkar det så att klinken liksom puttar ut vågen bort från skrovet vilket (möjligen) gör att den inte går lika högt upp. Därför bygger man även plastbåtar med klinkformat skrov. Men är inte helt jävla jättesäker på min sak här, lite av att en gammal man sade till en annan man som sade till en som min far kände...

Sen har jag även hört något om att klinkbyggt funkar bättre om skrovet rör och vrider på sig i lång sjö. Tänk tex på när Hank visar hur mjuk den norska fiskebåten är när han jobbar på fiskemuseet (jag utgår nu ifrån att du sett Turboneger -The ResErection).

martin t sa...

Anonym: Tack, då har jag lärt mig något idag med!

Stellan sa...

Jag tror att det är styrkan i skrovet som man är ute efter då man bygger klinkplastbåtar, det blir ju en väsentlig skillnand mot en slät plast eller plåt. Trot att det andra snacket om vågorna är gammalt "Monkey see, monkey do", men jag har ju haft fel förr;-).

Att det klinkbyggda båten kan vrida sig bättre i hög sjö, stämmer nog. En kravellbåt är, och bör vara rätt styv.
Jag har dessvärre inte sett filmen du talar om, den verkar rolig och lärorik!

Anonym sa...

Chockartat! Här är filmen https://youtu.be/JZI694y_6kI

Göran sa...

Att klink byggs på västkusten & kravell på östkusten har jag hört beror på att kravellbyggt kräver så mycket hantverksskiklighet för att bli bra. Det har jag hör av en kompis kompis till farfar ;)

Raichen sa...

Cirkus hur många kubik ska du ha? Tror det inverkar tydligt på priset.

Anonym sa...

Stellan: Nej, anledningen att man bygger små motorbåtar och dylikt i klinkformad glasfiber har inte med hållfasthet att göra. Och jag överdrev det där med hur "inte säker" jag är. Har seglat på västkusten ett helt liv och anser mig ha ganska bra koll på hur vatten och båtar beter sig. Att vattnet lättare slår upp till relingen på en slätt yta än på en klinkbyggd är inte så himla märkvärdigt, knappast raketforskning direkt.

Göran: Angående hantverksskickligheten på respektive kust så får jag väl replikera att eftersom västkustbor främst är intresserade av att använda sina båtar och inte av puttra runt och visa upp dom i någon slags innerstad så premierar man andra typer av byggtekniker än de som ger möjlighet att se sin egen spegelbild. ;-P
(obs skämtsam ton i andra stycket)

Stellan sa...

Anonym, ligger ju nåt i det...

Raichen, skicka mig ett mail, stellanegeland(snabela)hotmail.com