fredag 2 september 2016

Kultändare

Förra helgen var jag till mitt forna hemland och plundrade det på en av dom få detaljer av värde som fanns kvar.
En tvåcylindrig Skandia, som inte ens Skandia-museet vet vad det är ännu.

Vettlöst jävla frän är ju pickan i alla fall, och troligen från 1911. Tänkte ha den i Wiking XI, men innan hon är klar ska jag dra runt bland gårdarna och muddra med det läckra sandpumpen.

Kvinnfolken lär ju bli skapligt impade av en barbröstad motorman som muddrar med en kula på tvenne cylindrar!

Puffran har förvisso stått ute i femtio bast, så man kanske måste smörja upp nåt och så, innan man kan håva in kulorna för all svartmuddring som sker i skydd av mörkret.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Du börjar onekligen ha ett eget motor museum. Ifall du har vägarna norrut kan jag rekommendera ett besök här http://www.jmap.fi/jakobstads-motormuseum

/Rönni

Anonym sa...

Helt rätt, kulpangare borde fan klassas som miljömotorer med tanke på livslängd och alternativa bränsleförmåga.
Har hört från berusad källa att i Norrland pressar dom fettet ur myggor och kör med i sina kulor...

Kul att du inte viker dig för internetets troll och kör vidare, fan man har ju bara ett liv lika bra att ösa på.

/Johnny Boy

BITTERPITTEN sa...

Alla kvinnor jag känner började snigla bara jag berättade om dig och din kultändare.

Stellan sa...

Det ante mig...

MickeKummelnäs sa...

Wow vilken pjäs! Är det en sådan Skandia 52B som du sökt till Wiking?

Anonym sa...

Har du varit förbi dom södra hoodsen?
Du lär inte känna igen din gamla verkstad.

/Hypermotard (som jag numera inte har kvar)

Stellan sa...

Kummelnäs, nja... Detta är en okänd och mystisk motor, inte ens llaurin(skandiamuseet) vet riktigt vad det är. Jag hoppas att det är en sån som suttit i Wiking. Ingen vet, vad jag vet.

Hypermotard, nä det var länge sedan, är det du som bodde i Länna och körde en Hypermotard? Skicka gärna en bild på verkstan i så fall. stellanegelandsnabelahotmail.com

Anonym sa...

Vilken klumpeduns till motor. Cylindervolym 10 liter eller ....
Hur mycket väger den? För tung för båten ? Hur är det med bakslag eller ska det vara propeller med ställbara blad ? Många frågor men kul med dina renoveringar i alla fall! !
/KvarkenAnders