fredag 23 september 2016

Kvällsmek

I afton har jag och genuspedagog Björn L slagit isär bränslepumpsarrangemanget på den okända Skandian, för att lista ut dess funktion.

Den bloggläsare som med hjälp av bilderna lyckas förstå hur bränslet distribueras mellan de tvenne cylindrarna kommer att belönas med ett fiskekort.

Efter att ha insett funktionen har jag dragit slutsatsen att konstruktionen är så genialisk att jänkarna lönnmördade upphovsmannen och att Skandia som en följd av detta lade "locket på". Världen har inte skådat något så genialiskt sedan dess.

Björn hade en motsatt teori om varför man inte ser konstruktionen längre...

17 kommentarer:

Anonym sa...

Glesbyggdskavaj, brännvin och cigarr!
Ingen aning hur bränslet fördelas men gissar på centrifugalkraft.

/Johnny Boy

Kotten sa...

Borde inte elcentralen varit en gängsäkringscentral för att matcha den övriga installationen? Förövrigt har ni rejäl vätska för avrostning av detaljer. Den trestjärniga, för invärtes bruk, har ni förmodar jag förbrukat vid fotograferingstillfället.

Stellan sa...

Kotten, jag har redan en plan för centralen. Den kommer att bli så fin!
Trestjärnig dricker man inte, det är sånt som stekare flashar med.
Vi dricker bara Sheriffen.

Anonym sa...

Fiskekort behöver jag nog inte men ett par laxar skulle sitta fint :)
Hur logiskt mitt resonemang är vete fan, men såhär tycker jag det ser ut att eventuellt kanske skulle kunna fungera.
vevstaken på den utgående axeln från motorn driver hela systemet. bränslet kommer in genom rören, med "kranarna" reglerar man bränslemängd för respektive cylinder, ovan för kranarna till höger och vänster syns två "torn" som sedan pumpar rätt mängd bränsle till respektive cylinder.

/Rönni

Stellan sa...

så långt rätt Rönni. Men det kniviga är hur en stake kan sköta pumpandet till två cylindrar vid rätt tipunkt.

Göran sa...

För att kanske ge rätt svar måste vi få veta om motorn har en 360 eller 180 vev.

Stellan sa...

Göran, det är 180 grader. Tändkulor är ju tvåtakt, så det blir himla konstigt med 360, men det kan ju givetvis inte alla veta.

Anonym sa...

Ser man på även en blind höna :)
Stellan, där har jag också en teori ska passa på nu när jag har flyt.
På bilden längst ner ser man en bit som är som ett ledat T. I den nedre änden ser man två hack på olika nivåer, skulle gissa att vevstaken hakar i dessa och växlar mellan dom för varje rotation och att man på så sätt pumpar bränsle antingen den ena eller andra cylindern.

/Rönni

Stellan sa...

Rönni, fel, fel, fel! Det är ju ena delen av frislagsregulatorn. Googla det. Det är en skitball uppfinning som var vanlig på tidiga kulor.

DanielJGranath sa...

Wasted spark är min fantastiskt dåliga gissning svårt att se bilderna på telefonen kollar på datorn när jag är på jobbet på måndag! Så kanske jag försöker mig på en bättre gissning! Frislag det är bra grejer det!

Sam B sa...

Frislagsregulatorn vet jag hur den fungerar på en encylindrig, och det verkar vara någorlunda samma princip här, med den lilla "hullingen" som griper in på låga varv, men halkar förbi sin motsvarighet när varvtalet blir tillräckligt högt och då missar tändning/injektion.

Wasted spark finns knappast på en tändkula (diesel) Men eftersom excentern på vevaxeln bara gör ett slag per vevaxelvarv, då måste pumpning ske både på opp och nerväg map. rörelsen på excenterstaken.
Eftersom pumpelementet är enkelverkande måste det först och främst finnas en växelventil som skickar oljan till en cylinder i taget, sedan måste excenterstakens rörelse påverka samma enkelverkande pumpelement i båda sina rörelseriktningar. Det bör enklast göras med en hävarm. Handtaget är antagligen riktningsomkastare som gör att man kan köra motorn både back och fram. Den förflyttar nog excenterrörelsen mellan dom två utstickade, lätt elliptiskt formade "öronen" på nederdelen av frislagsregulatorn.
På så sätt kommer de två "öronen" vid framåtdrift vickas åt ena hållet, och bakåtdrift vickas åt andra hållet. Det blir nästan samma sak som på en omkastare till en ångmaskin.
Sinnrik mekanik i all sin enkelhet.

Min ettöring i alla fall...

/S@m

Anonym sa...

som sagt det var gissningar båda gångerna, har tyvärr aldrig haft förmånen att bekanta mig med kultändare.
Kollade frilslagsregulatorn, Det var en intressant lösning :) man blir glad av att se sånt!

/Rönni

Anonym sa...

Skillnad mellan finländare och invandrare, kanske. Kultändare vs Tändkula?

Kompmannen sa...

Hur jag än försöker titta på mekanot på bordet så glider min blick iväg mot pavan med monteringsdryck....

Stellan sa...

Sam, du är inne på nåt, men inte riktigt. Lägger upp en bild till vid tillfälle.

Sam B sa...

Jag ser nu att jag har missuppfattat delen till frislagsregulatorn. Den sitter ju uppochner mot vad jag trodde.
På med tänkarhatten igen...

/S@m

Sam B sa...

Men hallå !
Det finns ju två pumpelement ser jag ju nu! Eller?
Jag trodde det bara fanns ett!
Du har ju narrats genom att plocka bort ett spridarrör.
Den ena spaken verkar vara "dödare" och sitter nog på en exentrisk axel som lyfter undan frislagsdelen så att det inte sprutar in alls.
Tänkarhatten kommer inte längre just nu...

/S@m